MPK Poznań chce kupić kolejne elektrobusy. Tym razem przewoźnik chce nabyć autobusy przegubowe, a przetarg zawiera także prawo opcji. Jest jedno ale, zakup miałby być zrealizowany w ramach trwającego konkursu CUPT. Bez zewnętrznego dofinansowania, postępowania nie uda się zrealizować.
Poznański przewoźnik dysponuje dość pokaźną flotą autobusów elektrycznych, a za rok
dołączą do nich autobusy napędzane wodorem. MPK nie poddaje się jednak jeśli chodzi o zakupy nowych autobusów, dlatego spółka właśnie ogłosiła przetarg na zakup przegubowych autobusów elektrycznych. Przedmiotem zamówienia jest dostawa 7, lub po uwzględnieniu prawa opcji łącznie 14, autobusów napędzanych energią elektryczną.
Przegubowce na co najmniej 110 pasażerów
Autobusy mają mieć około 18 metrów długości i mieścić co najmniej 110 pasażerów, z czego minimum 30 z nich ma mieć możliwość podróży na miejscach siedzących, a 10 z tych miejsc ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Autobusy mają być też w pełni niskopodłogowe, a preferowany układ drzwi to 2:2:2:2. Minimalna moc silnika bądź silników została określona na co najmniej 200 kW.
Elektrobusy mają pokonywać co najmniej 220 kilometrów na jednym ładowaniu. Ładowanie autobusów będzie następować poprzez złącze plug-in. Pojazdy mają być wyposażone w system zliczania pasażerów, klimatyzację oraz ogrzewanie. Na wyposażeniu autobusów znajdzie się również system informacji pasażerskiej oraz monitoring. Kierowca będzie miał do dyspozycji kabinę typu zamkniętego.
Nowy zakup możliwy tylko z dofinansowaniem z UE
Przy okazji podpisania umowy na zakup autobusów wodorowych, zapytaliśmy prezesa MPK, Krzysztofa Dostatniego o to, skąd będą pochodzić fundusze na zakup elektrobusów.
– Pojawił się konkurs realizowany przez CUPT, z tym, że jest tam bardzo krótki okres realizacji projektu, a mianowicie koniec 2023 roku. Jest on obwarowany wieloma wymaganiami, ale będziemy starali się zdobyć dofinansowanie w ramach tego konkursu, tym bardziej, że lepiej punktowane będą tam projekty, które są już w trakcie realizacji. Jeśli nie uda się pozyskać funduszy z tego konkursu, to niestety nie kupimy autobusów w ramach najnowszego przetargu – przekazał nam Krzysztof Dostatni.
Więcej o konkursie wspomnianym przez prezesa MPK
można przeczytać tutaj.Realizacja zamówienia do 15 listopada 2023
Realizacja zamówienia ma nastąpić do 15 listopada przyszłego roku, lecz odbiory autobusów nie mogą się rozpocząć wcześniej niż 1 września przyszłego roku. W przetargu mogą wystartować producenci, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali dostawy łącznie czterech, niskopodłogowych autobusów napędzanych energią elektryczną, trolejbusów bądź autobusów na wodór.
Oferty można składać do 14 listopada bieżącego roku, a o wyborze najkorzystniejszej oferty zdecydują cena brutto - 75%, właściwości techniczno-eksploatacyjne - 7%, a także warunki gwarancji i serwisu - 15 i gotowość techniczna - 3%. Na kryterium techniczne składają się takie elementy jak zastosowanie centralnego asynchronicznego silnika elektrycznego, zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia, jednoczesna regulacja wysokości i nachylenia kolumny kierowniczej wraz z kokpitem, powierzchnia niskiej podłogi, 3-częściowy zderzak przedni, palność materiałów użytych wewnątrz autobusów, wytrzymałość konstrukcji nośnej oraz zużycie energii elektrycznej w kWh na 1 kilometr przebiegu.