Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Poznań kupiło używane tramwaje z Bonn

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Poznań kupiło używane tramwaje z Bonn
fot. Tomasz Gieżyński
MPK Poznań zawarło umowę na zakup używanych tramwajów dwukierunkowych z Bonn. MPK chce kupić wszystkie 24 tramwaje, natomiast ostateczna liczba będzie zależała od ich stanu technicznego i negocjacji z przewoźnikiem z Bonn. Wszystkie zakupione tramwaje mają dotrzeć do Poznania w tym roku.

MPK Poznań ostatecznie sfinalizowało zakup używanych tramwajów dwukierunkowych z Bonn. Przewoźnik zawarł umowę na zakup wagonów R1.1 13 grudnia ubiegłego roku, a jej wartość to 2,229 mln euro. Jak czytamy w europejskim dzienniku zamówień publicznych przewoźnik zakupił tramwaje wraz z pakietem części zamiennych.

Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka prasowa MPK mówi nam, że podana kwota to maksymalna cena za całe zamówienie –  Kwota ok. 2,229 mln euro to maksymalna cena obejmująca zarówno 24 tramwaje, wyposażenie specjalistyczne do ich obsługi jak i części zamienne i eksploatacyjne. Zgodnie z umową, odbiory będą poprzedzone oględzinami tramwajów, a ostateczna kwota, będzie uzależniona m.in. od stanu tramwaju, czy też ilości części zamiennych posiadanych w magazynie do zakończenia dostaw. Maksymalna cena za jeden, w pełni sprawny tramwaj, to 46 500 Euro – precyzuje rzeczniczka.

24 lub mniej. Warunkiem stan techniczny i cena

Nie jest wykluczone, że do Poznania trafi ostatecznie mniej tramwajów, bowiem każdy pojazd będzie oglądany i sprawdzany pod kątem technicznym. W razie braku sprawności lub widocznych uszkodzeń MPK będzie mogło negocjować cenę za każdy z wagonów. 

– Na chwilę obecną planujemy zakup 24 tramwajów, jednakże umowa daje nam prawo rezygnacji z zakupu wagonów, które będą uszkodzone (np. w wyniku wypadków), co do których nie osiągniemy  porozumienia w sprawie obniżenia ceny, a których przewoźnik nie zdąży przywrócić do sprawności – opisuje Smogulecka.

Zdaniem MPK największą zaletą używanych tramwajów jest częściowo niska podłoga (jej udział stanowi około 70% procent całej podłogi) oraz dwukierunkowość. W tym momencie spółka chce wprowadzić do służby wszystkie tramwaje, choć nie jest to jeszcze przesądzone – MPK Poznań chciałoby jak najwięcej z tych pojazdów przeznaczyć do obsługi linii komunikacyjnych, ale nie jest wykluczone, że niektóre posłużą jako „dawcy części”, przynajmniej do czasu pozyskania odpowiednich zamienników jeżeli będzie to konieczne – tłumaczy nasza rozmówczyni.

Przystosowanie do służby w Poznaniu zajmie nieco czasu

Umowę z przewoźnikiem z Bonn zawarto na rok, co oznacza, że wszystkie zakupione tramwaje dotrą do Poznania maksymalnie do połowy grudnia bieżącego roku, a pierwszy egzemplarz dotrze do Poznania już "niebawem". Wagony nie wejdą jednak do służby "z marszu".

– Proces przystosowania każdego z wagonów do poznańskich realiów, szacowany jest na kilka miesięcy (pierwsze egzemplarze). Zanim tramwaje z Bonn wyjadą na torowiska w stolicy Wielkopolski, muszą zostać zaadaptowane do obsługi linii na terenie miasta. Zostaną m.in. doposażone w systemy: informacji pasażerskiej, PEKA oraz sterowania zwrotnicami i sygnalizacją świetlną (ITS). Rozwiązania wymagają też aspekty techniczne jak np. współpraca z tokarką podtorową, czy przystosowanie oprogramowania sterującego do systemu zasilania obowiązującego w Poznaniu. We wnętrzu wygospodarowane zostanie też miejsce dla wózka inwalidzkiego/ dziecięcego. Oczywiście, przed dopuszczeniem do ruchu tramwaje będą musiały przejść badania techniczne – opisuje Agnieszka Smogulecka.

Dostawa tramwajów z Bonn ma pozwolić na stopniowe wycofywanie z ruchu ostatnich tramwajów 105Na użytkowanych przez spółkę.

Nieco historii

Przypomnijmy, że MPK od dawna planowało pozyskanie dwukierunkowych tramwajów, mających zwiększyć liczbę taboru dwukierunkowego. Sprawa przeciągała się jednak z powodu braku homologacji dla nowych tramwajów Skody dla Bonn, które zastąpią wozy R1.1. Ostatecznie jednostki Skody otrzymały dopuszczenie do kursowania kilka tygodni temu, a pierwsze wagony wożą już pasażerów. Droga do sprzedaży używanych wozów do Poznania stanęła więc w końcu otworem.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Poznań rozstrzyga przetarg na autobusy spalinowe

Komunikacja

Poznań, Kraków i Wrocław ze środkami z KPO na tramwaje

Prawo & Finanse

Poznań. Pierwsza nowa Gamma zabrała pasażerów

Komunikacja

Poznań. Wszystkie autobusy wodorowe wróciły do służby

Komunikacja

Niepewna przyszłość Pumy. MPK Poznań jej nie chce

Komunikacja

Zobacz również:

MPK Poznań rozstrzyga przetarg na autobusy spalinowe

Komunikacja

Poznań, Kraków i Wrocław ze środkami z KPO na tramwaje

Prawo & Finanse

Poznań. Pierwsza nowa Gamma zabrała pasażerów

Komunikacja

Poznań. Wszystkie autobusy wodorowe wróciły do służby

Komunikacja

Niepewna przyszłość Pumy. MPK Poznań jej nie chce

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
x