Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Poznań kupiło 25 wodorowych Solarisów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
26-10-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Poznań kupiło 25 wodorowych Solarisów
fot. Jakub Rosler
MPK Poznań właśnie podpisało z Solarisem umowę na zakup łącznie 25 autobusów napędzanych wodorem. Zakup jest możliwy dzięki ogromnemu dofinansowaniu pozyskanemu z programu Zielony Transport Publiczny. Pierwsze wodorowce powinny wyjechać na ulice Poznania pod koniec przyszłego roku.

MPK Poznań w końcu sfinalizowało zakup autobusów wodorowych. Mimo tego, że przewoźnik rozstrzygnął postępowanie dotyczące nabycia 12-metrowych autobusów napędzanych wodorem już w lipcu, to umowę w tej sprawie podpisano dopiero dziś, 26 października. W przetargu ogłoszonym kilka miesięcy temu wystartowały dwie firmy, a więc Autosan oraz Solaris. Zwycięską ofertą okazała się być ta autorstwa Solarisa.

Po Poznaniu będzie jeździć 25 autobusów wodorowych

Firma zdobyła zamówienie na co najmniej 15 pojazdów, choć jak poinformował prezes MPK Poznań, Krzysztof Dostatni, przewoźnik zdecydował się na realizację opcji, dlatego do Poznania trafi aż 25 autobusów napędzanych wodorem. Pierwsze z nich mają wyjechać na ulice stolicy Wielkopolski pod koniec przyszłego roku. Paliwo do nowych autobusów zapewni firma Orlen, która wygrała przetarg dotyczący dostaw wodoru przez najbliższe 15 lat. Autobusy będą tankowane w ogólnodostępnej stacji tankowania wodoru, która ma zostać wybudowana w okolicy pętli Miłostowo.

MPK Poznań jest drugim przewoźnikiem w Polsce, który podpisał umowę na zakup autobusów wodorowych. Pierwszy był Lublin, choć tamtejszy samorząd zdecydował się na razie na zakup… jednego pojazdu. Zamówienie MPK z Poznania jest więc rekordowe. Jest ono możliwe dzięki ogromnej dotacji pozyskanej w ramach programu Zielony Transport Publiczny, które pokrywa 90% kosztów całego zakupu. Pierwotnie poznański przewoźnik chciał zakupić aż… 84 takie autobusy, także przegubowe.

Blisko spełnienia celu ustawowego

– To będzie całkowita nowość we flocie MPK Poznań. Mamy wobec tego taboru wielkie oczekiwania i jestem przekonany, że znakomicie spełni on swą rolę. Zakup przybliża nas również do spełnienia nałożonych norm w zakresie elektromobilności. W 2028 roku zeroemisyjne powinno być 30 procent naszego taboru autobusowego. Obecnie to 18 proc., a po dostawach „wodorowców” będzie to około 25 proc., bo wraz z dostawami bezemisyjnych pojazdów wycofywane z ruchu liniowego są pojazdy spełniające najniższe wymogi dotyczące emisji zanieczyszczeń – przekazał Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.

Krzysztof Dostatni dodał, że aktualnie nie wytypowano jeszcze konkretnych linii, które będą obsługiwane nowymi autobusami. Prezes wskazał, że użytkowanie autobusów wodorowych nie jest obwarowane obecnością stacji tankowania na konkretnej pętli początkowej oraz końcowej, ponieważ zasięg autobusu na jednym tankowaniu powinien wystarczyć na cały dzień eksploatacji. Proces tankowania ma trwać około 10 minut.

Największe zamówienie Solarisa na “wodorowce”

Centralna dotacja z NFOŚiGW sprawia, że cena jednego autobusu zakupionego przez MPK jest mniejsza, niż cena identycznego autobusu konwencjonalnego. Wprowadzenie do użytkowania autobusów wodorowych pozwoli na wycofanie ze służby najstarszych, 12-metrowych autobusów spalinowych.Każdy z nowych pojazdów napędzany będzie wyłącznie energią pochodzącą z wodoru, przetwarzaną na prąd w ogniwie paliwowym. Urządzenie funkcjonuje jak mała elektrownia na pokładzie pojazdu, czerpiąc paliwo ze zbiorników na wodór umieszczonych na dachu.

Podczas podpisania umowy Solaris zaprezentował swój najnowszy pojazd, a więc wodorowego Solarisa Urbino 18 Hydrogen, który debiutował ponad miesiąc temu w Krakowie. Umowa z MPK Poznania jest również największym, jednorazowym zamówieniem autobusów wodorowych, jakie zrealizuje Solaris.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Komunikacja

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Redakcja/inf. pras. 05 czerwca 2025

MPK Poznań: W tym roku debiut “Holendra”

Komunikacja

Poznań: deficyt kierowców i motorniczych mimo różnorodności

Komunikacja

MPK Poznań rozstrzyga przetarg na autobusy spalinowe

Komunikacja

Poznań, Kraków i Wrocław ze środkami z KPO na tramwaje

Prawo & Finanse

Zobacz również:

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Komunikacja

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Redakcja/inf. pras. 05 czerwca 2025

MPK Poznań: W tym roku debiut “Holendra”

Komunikacja

Poznań: deficyt kierowców i motorniczych mimo różnorodności

Komunikacja

MPK Poznań rozstrzyga przetarg na autobusy spalinowe

Komunikacja

Poznań, Kraków i Wrocław ze środkami z KPO na tramwaje

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij