Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Poznań: Holender wraca na tory!

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
22-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. MPK Poznań

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Poznań: Holender wraca na tory!
fot. MPK Poznań
Już w najbliższą niedzielę ulicami Poznania przejedzie parada z okazji 145-lecia komunikacji miejskiej w stolicy Wielkopolski. Specjalnym gościem będzie odrestaurowany właśnie Beijnes 3G. "Holender" wróci więc na tory miasta po kilkunastu latach od wycofania.

1 lipca 1991 roku w godzinach wieczornych wstrzymano ruch na pętli Ogrody. Powód? Przyjechała laweta, na której znajdował się pierwszy w Poznaniu żółto-szary, dwuprzegubowy tramwaj z Amsterdamu. Po rozładunku wagon pojechał do zajezdni Gajowa, gdzie wzbudził spore zainteresowanie wśród motorniczych i pracowników warsztatu, a później również pasażerów i pasażerek. Uwagę przykuwały nie tylko nietypowe barwy tramwaju, ale też „wyświetlacz” z numerem linii, drzwi otwierane przez pasażerów przyciskiem i ruchome stopnie (drzwi zamykały się automatycznie po ok. 4 sekundach od naciśnięcia dolnego stopnia).

Wagony szybko zyskały nazwę „holendry”. W latach 1991-1995 MPK Poznań otrzymało z Amsterdamu 20 używanych przegubowców typów 1G i 2G wyprodukowanych w latach 1956-1959. W 2003 roku w ich miejsce sprowadzono 11 nowszych, podobnych przegubowców typu 3G z lat 1959-1960. Tramwaje były wykorzystywane do codziennej obsługi pasażerskiej, chętnie także jako rezerwy czynne, bowiem motorniczy mógł w nich samodzielnie przeszyldować wagon: na specjalnych rolkach nawinięte były dwa „filmy” – jeden z nazwami końcówek, a drugi z numerem linii, dzięki czemu daną linię i końcówkę można było ustawić za pomocą korbki w ciągu kilku sekund, co w przypadku wagonów wyposażonych w blaszane tarcze dachowe nie było takie proste.

„Holendry” służyły poznańskim pasażerom przez 20 lat. Wycofano je z eksploatacji w latach 2009-2011. Z myślą o taborze historycznym pozostawiono jednak w Poznaniu wagon z numerem 805. Gdy zapadła decyzja o jego przywróceniu do ruchu rozpoczęły się prace – były realizowane przez przedsiębiorstwo w sposób nie kolidujący z bieżącymi zadaniami.

Remont został już zakończony. Tramwaj odzyskał żółto-szare barwy i dawny numer z Amsterdamu: 610. Ponownie może przewozić pasażerów, choć – oczywiście – nie będzie kierowany do obsługi codziennych linii komunikacyjnych. Zasilił kolekcję taboru historycznego. W niedzielę, 23 listopada br., weźmie udział w paradzie tramwajowej. O tym, że debiut tramwaju może mieć miejsce jeszcze w tym roku pisaliśmy już kilka miesięcy temu.

Parada tramwajów

Parada tramwajów wyruszy w niedzielę, 23 listopada br. z dawnej zajezdni przy ul. Madalińskiego o godz. 11.00 (zajezdnia zostanie otwarta dla gości już o godzinie 10.00). Po paradzie, aż do godz. 16.00, na Madalinie będzie można m.in. obejrzeć historyczne i współczesne tramwaje. Dostępna do zwiedzania będzie Izba Pamięci i Tradycji MPK Poznań, w której znajdą się też stoiska z makietami kolejowymi, modelami tramwajów i autobusów, również modelami z kartonu, obrazami z koralików oraz sklepik z gadżetami komunikacyjnymi. Remigiusz Grochowiak będzie promował swoją książkę „Komunikacja Miejska w Poznaniu w latach okupacji 1939-1945”. Nie zabraknie stoisk informacyjnych organizatorów wydarzenia, czyli MPK Poznań oraz Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych. Podczas wydarzenia członkowie KMPS będą prowadzili też kwestę na rzecz ratowania zabytkowych pojazdów poznańskiej komunikacji miejskiej.

Trasa parady: Zajezdnia Madalińskiego – Hetmańska – Głogowska – Most Dworcowy – Towarowa – Święty Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Strzelecka – AWF – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956 r. – Pamiątkowa – Zajezdnia Madalińskiego.

Jakie jeszcze tramwaje pojadą w paradzie z okazji dnia św. Katarzyny i 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu? Sprawdźcie poniżej!

W paradzie wezmą udział następujące tramwaje:

  • Bergische Stahlindustrie Typu I z wagonem doczepnym WD produkcji Carl Weyer (numery boczne 15+305),
  • KSW+S2D (158+423),
  • N+ND (178+436),
  • N+ND (286+456),
  • N+ND (9+454) – w ramach współpracy z MPK SA w Krakowie,
  • skład 13N (407+642) – dzięki współpracy z Tramwajami Warszawskimi,
  • 102N (1),
  • 102Na (71),
  • 105N+105N (82+81),
  • 105Na+105Na (144+145)
  • Beijnes 3G (805),
  • Düwag GT6 (2513),
  • Düwag GT8 (702),
  • Düwag GT8 ZR (907),
  • NGT6D (971)
  • Tatra RT6 (400),
  • Siemens Combino (501),
  • Moderus Beta MF02 (415),
  • Solaris Tramino S105p (547)
  • Moderus Gamma LF01 (500),
  • Moderus Gamma LF02 (610),
  • Moderus Gamma LF05 (600),
  • Moderus Gamma LF04 (941),
  • techniczny tramwaj wieżowy 4N1 (2041).
Ze względów bezpieczeństwa, po paradzie tramwaje wjadą na teren zajezdni bez pasażerów (którzy opuszczą wagony na przystanku Pamiątkowa). Po ustawieniu pojazdów ponownie możliwe będzie wejście na teren Madaliny.

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Liczba miejsc w tramwajach podczas parady jest ograniczona.

Linia K, jak Katarzynka

Po zakończeniu parady część historycznych tramwajów będzie wykonywać kursy specjalne na linii K (wyznaczonej z zajezdni Madalińskiego, przez ulice Głogowską, Zwierzyniecką i Kraszewskiego do rynku Jeżyckiego, następnie Dąbrowskiego, Fredry, Gwarną, Świętym Marcinem do al. Marcinkowskiego i dalej w kierunku ronda Rataje, następnie Królowej Jadwigi i Górną Wildą do przystanku Pamiątkowa).

Do obsługi linii K przewidziano m.in.:

  • skład wagonów 13N (z Tramwajów Warszawskich) – odjazdy z przystanku Madalińskiego o godz. 12.50, 13.50, 14.50 i 15.50,
  • tramwaj 3G – odjazdy z przystanku Madalińskiego o godz. 13.00, 14.00, 15.00 i 16.00,
  • skład wagonów N+ND (tzw. wagon ze Stoczni Północnej w Gdańsku i doczepa sanocka) – odjazdy z przystanku Madalińskiego o godz. 13.10, 14.10, 15.10,
  • skład wagonów N+ND – odjazdy z przystanku Madalińskiego o godz. 13.20, 14.20, 15.20,
  • skład wagonów N+ND (z MPK SA w Krakowie) – pierwszy kurs z przystanku Głogowska/Hetmańska o godz. 12.34, kolejne z Madalińskiego o godz. 13.30, 14.30, 15.30,
  • skład wagonów KSW+S2D (tzw. wojenny wagon tramwajowy i duży szczeciniak) – pierwszy kurs z przystanku Głogowska/Hetmańska o godz. 12.44, kolejne z Madalińskiego o godz. 13.40, 14.40 i 15.40.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

TRAKO to też Tramwaje. Skoda dla Pragi i Bozankaya dla Jass

Komunikacja

Wielka parada autobusów na 100-lecie Komunikacji Autobusowej w Poznaniu

Komunikacja

MPK Poznań. Wiemy kto może dostarczyć do 30 tramwajów

Komunikacja

Zobacz również:

TRAKO to też Tramwaje. Skoda dla Pragi i Bozankaya dla Jass

Komunikacja

Wielka parada autobusów na 100-lecie Komunikacji Autobusowej w Poznaniu

Komunikacja

MPK Poznań. Wiemy kto może dostarczyć do 30 tramwajów

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij