W lutym przyszłego roku łódzkie MPK zacznie wykorzystywać pierwszy obiekt swojego zaplecza wybudowany od początku z myślą o obsłudze wagonów niskopodłogowych. Inwestycję o wartości netto 10,5 mln z realizuje radomszczańska firma Inkomet. 74% wydanych na budowę pieniędzy pochodzi z funduszy europejskich.
Według przedstawicieli MPK prace budowlane są bardzo zaawansowane. Do wykonania zostało już tylko 10% ich zakresu. – Wykonawca prac zamierza na przełomie roku zgłosić służbom sanitarnym oraz straży pożarnej wykonane roboty do przeglądu z punktu widzenia wymogów sanitarnych i przeciwpożarowych, a następnie zgłosić obiekt do kontroli Nadzoru Budowlanego – informuje rzecznik MPK Agnieszka Magnuszewska.
Następnie rozpocznie się kolejny etap kontraktu, realizowany przez tego samego wykonawcę. Mowa o wyposażeniu hali w urządzenia do serwisowania wagonów. Mają one umożliwiać wszechstronną obsługę serwisową zarówno pod względem mechanicznym, jak i elektrycznym oraz (na wydzielonych stanowiskach) blacharsko-lakierniczym.
Obecnie działająca, duża hala zajezdni tramwajowej nr 1 przy ul. Telefonicznej została wybudowana w latach 80. ubiegłego wieku. W odróżnieniu od niej aranżacja nowego budynku będzie umożliwiała wykonywanie więcej prac przy układach zamontowanych na dachach pojazdów, co jest typowe dla nowoczesnych konstrukcji z niską podłogą. Wysokość hali w najwyższym punkcie będzie wynosiła 9 metrów, a na wyposażeniu znajdzie się specjalny podnoszony pomost, przy pomocy którego na wysokość dachu wagonu będzie się mogło dostać jednocześnie nawet 20 pracowników MPK. Na pięciu torach przeglądowo-naprawczych znajdzie się łącznie 10 stanowisk do obsługi wagonów niskopodłogowych (w dotychczasowym obiekcie do pracy z nimi są przystosowane są tylko dwa stanowiska). Jeden z torów będzie miał odsuwaną sieć trakcyjną, co umożliwi podnoszenie wagonów podnośnikami hydraulicznymi.
Warto przypomnieć, że rozbudowa zaplecza serwisowego w zajezdni Telefoniczna jest częścią szerszego przedsięwzięcia. Jego główną częścią było zamówienie 12 wagonów niskopodłogowych. Przetarg na ich dostawę wygrała Pesa. Ostatni wagon został dostarczony przez producenta - z opóźnieniem -
na początku grudnia.
W lutym 2019 r. hala o powierzchni użytkowej ok. 3960 metrów kwadratowych ma być gotowa do przyjęcia pierwszych tramwajów. W starym obiekcie z lat 80. będą od tej pory naprawiane głównie wagony generacji 805N oraz stacjonujące przy Telefonicznej używane wagony wysokopodłogowe z Niemiec (GT6, GT8 i M6S).