Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Łódź: Pierwsza techniczna „bulwa”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
25-12-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Łódzkie MPK zaprezentowało wagon pomiarowy, zbudowany na bazie wycofanego z eksploatacji egzemplarza 805Na. To pierwszy w historii łódzkiej komunikacji pojazd tej serii adaptowany na cele techniczne. W kolejnych latach, wzorując się na doświadczeniach Tramwajów Warszawskich, MPK zamierza przebudować na techniczne jeszcze trzy wagony 805Na.

Wagon pomiarowy nosi numer 92338, nawiązujący do tego, który nosił jeszcze jako liniowy (1338). O jego wycofaniu z przeznaczeniem na cele techniczne pisaliśmy trzy lata temu. Według informacji przewoźnika podczas przebudowy w Zakładzie Techniki wyposażono go w układ do pomiaru pętli zwarcia, układ do pomiaru współpracy pantografu z siecią jezdną, rejestrator napięcia trakcyjnego, układ do pomiaru wysokości zawieszenia sieci jezdnej oraz układ do pomiaru systemu Vetra. Wagon ma wejść do eksploatacji w styczniu przyszłego roku.

Jak informuje rzecznik MPK Agnieszka Magnuszewska, prace adaptacyjne rozpoczęto w grudniu 2018 r. Ich koszt wyniósł dokładnie 1 028 728,38 zł. Pojawia się pytanie, czy nie mógłby on być niższy, gdyby zakres przebudowy nie był tak szeroki. W wyglądzie zewnętrznym – oprócz kremowo-zielonego malowania, będącego nawiązaniem do tradycji łódzkich przedsiębiorstw tramwajowych – zwracają uwagę elementy typowe dla modernizowanych wagonów liniowych. W wagonie 92338 zamontowano drzwi odskokowo-przesuwne, wklejane szyby boczne, plastikowe elementy czoła i części tylnej, a nawet przedni wyświetlacz diodowy. We wnętrzu rzucają się w oczy nowe siedzenia oraz przyciski indywidualnego otwierania drzwi. Czy ich zastosowanie w wagonie nieprzeznaczonym do wożenia pasażerów ma swoje uzasadnienie?

– MPK Łódź eksploatuje 62 sztuk wagonów w wersji 805Na3D. Wagony te będą eksploatowane przez najbliższe 20 lat. Wagon techniczny – na pewno dłużej, może nawet 30 lat – odpowiada Magnuszewska. Jak tłumaczy, unifikacja rozwiązań technicznych w wagonach liniowych i technicznych ma ułatwić ich obsługę w przyszłości. Należy jednak zauważyć, że w dalszym ciągu nie uzasadnia to zastosowania choćby wyświetlacza.

Dalsze plany modernizacji lub zakupu wagonów gospodarczych są znacznie szersze. – Istnieje pilna potrzeba wymiany wyeksploatowanych wagonów technicznych na nowe – przyznaje rzecznik MPK. Obecnie spółka eksploatuje 14 pojazdów technicznych na bazie wagonów Konstal 5N: osiem odśnieżarek (pięć w Zakładzie Torów i Sieci, dwie w zajezdni Telefoniczna i jedną na Chocianowicach), trzy służące do przetaczania niesprawnych wagonów na terenie zajezdni (po jednym w każdym obiekcie) oraz wagon do transportu podbijarki, do oprysków i platformę sieciową (wszystkie stacjonują w ZTiS).

Wobec braku alternatyw na rynku MPK postanowiło wzorować się na doświadczeniu Tramwajów Warszawskich. W 2016 r. stołeczna spółka wprowadziła do eksploatacji 6 przebudowanych wagonów 105Na. – Wagony te zimą są wyposażane w pługi odśnieżne, a latem – wykorzystywane jako wagony transportowe dla brygad torowych, do nawadniania torowisk zielonych, oczyszczania tłucznia i odkurzania peronów przystankowych – wylicza rzecznik łódzkiego przewoźnika. – W latach następnych planuje się wykonanie jeszcze trzech wagonów technicznych, wyposażonych w montowane na okres zimowy pługi odśnieżne z różnymi funkcjami dodatkowymi – informuje.

Kolejny wagon, wyposażony w możliwość jazdy bez napięcia w sieci trakcyjnej, ma pełnić funkcję platformy do robót sieciowych. Następne dwa mają otrzymać podczas przebudowy inne, nieokreślone na razie funkcje dodatkowe. Posiadanie sprawnych 4 sztuk wagonów technicznych ma umożliwić wycofanie z eksploatacji 5 odśnieżarek i 3 wagonów technicznych eksploatowanych w Zakładzie Torów i Sieci.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Komunikacja

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Kasper Fiszer 02 września 2023

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Prawo & Finanse

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Roman Czubiński 02 sierpnia 2023

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Komunikacja

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Kasper Fiszer 23 maja 2023

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Komunikacja

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Redakcja/inf. pras. 20 marca 2023

Zobacz również:

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Komunikacja

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Kasper Fiszer 02 września 2023

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Prawo & Finanse

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Roman Czubiński 02 sierpnia 2023

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Komunikacja

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Kasper Fiszer 23 maja 2023

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Komunikacja

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Redakcja/inf. pras. 20 marca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5