Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Łódź: Nowe tramwaje – z wózkami skrętnymi, używane – z rodziny NF6D

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
12-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Łódź: Nowe tramwaje – z wózkami skrętnymi, używane – z rodziny NF6D
By Renardo la vulpo - Self-photographed, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Trwają rozmowy w sprawie zakupu 10 używanych niskopodłogowych tramwajów z Augsburga – mówi w rozmowie z Transportem Publicznym prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski. Nowe tramwaje mają mieć konfigurację zbliżoną do najnowszych Moderusów Gamma z wózkami skrętnymi. Po reaktywacji zawieszonych odcinków i rozbudowie sieci liczba wagonów w ruchu ma wzrosnąć.

Czy MPK poszukuje obecnie używanego taboru tramwajowego?

Nie bylibyśmy w stanie wymienić wszystkich wagonów z rodziny 805N wyłącznie dzięki zakupom nowych tramwajów, nawet ze wsparciem funduszy unijnych. Rozesłaliśmy zapytania do większości miast europejskich posiadających sieci tramwajowe o rozstawie szyn 1000 mm. Na razie dostaliśmy odpowiedź z Augsburga. Prowadzimy rozmowy w sprawie zakupu 10 wagonów typu GT6M – rozwojowej wersji znanego już łodzianom NF6D. Właśnie tej rodziny i jej kolejnych wersji chcemy się trzymać, kupując kolejne używane wagony. Zależy nam na ujednoliceniu taboru zamiast wprowadzenia kolejnych zupełnie nieznanych naszym pracownikom wagonów.

W odróżnieniu od łódzkich NF6D wagony augsburskie są jednokierunkowe. Zostały wyprodukowane w roku 1996.

Jaki odsetek taboru MPK mają docelowo stanowić wagony dwukierunkowe?

Wszystko zależy od tego, jak będą rozwiązane końcówki linii. Przy klasycznej pętli tabor dwukierunkowy nie jest potrzebny – a pamiętajmy, że wagony dwukierunkowe są droższe w zakupie i utrzymaniu. Oczywiście są one niezbędne w okresie intensywnych remontów i wyłączenia dużej części sieci. Bez taboru z kabinami na obu końcach i drzwiami po dwóch stronach nie moglibyśmy obsługiwać jeszcze większej liczby odcinków torów. Gdy jednak skończy się obecny proces inwestycyjny, zostanie tylko jeden punkt bez pętli – Marysin Inflancka, gdzie będą kończyły trasę tramwaje z Dołów. Oprócz tego tramwaje dwukierunkowe będą potrzebne tylko przy okresowych zamknięciach.

MPK ma obecnie 48 wagonów dwukierunkowych (34 NF6D i 14 M8CN). Wkrótce na ten drugi typ zostaną przebudowane jeszcze 4 wagony M8C, sprowadzone niedawno z Bielefeld. Myślę, że liczba ok. 50 pociągów dwukierunkowych będzie wystarczająca, jeśli chodzi o docelowe potrzeby łódzkiej sieci. Oczywiście, jeśli w przyszłości zdarzy się możliwość zakupu używanych wagonów dwukierunkowych za dobrą cenę, będziemy otwarci na tę możliwość.

Kolejne egzemplarze nowych Moderusów Gamma trafią do Łodzi po zakończeniu procedury homologacji. Jakie zmiany w stosunku do pierwszego wagonu mogą jeszcze nastąpić?

Teoretycznie projekt jest już zatwierdzony i zamknięty. Zawsze zdarzają się jednak drobiazgi, takie jak układ poręczy lub siedzeń, które dostawca może jeszcze zmienić, jeśli nie wymagają one daleko idących ingerencji w konstrukcję. Jest dobrym obyczajem, by producent szedł w takich sprawach zamawiającemu na rękę.

Czy w następnych przetargach na nowe tramwaje MPK będzie chciało pozyskać nowe tramwaje w konfiguracji podobnej do Moderusa Gamma, czy też raczej do Pesy Swing ze sztywnymi wózkami?

Układ członów i wózków w Moderusach jest przyszłościowy. W kolejnych zamówieniach, takich jak przygotowywany przez ZIM przetarg na tabor dla linii do Szpitala Centrum Zdrowia Matki Polki, będziemy chcieli konfigurować tramwaje w podobny sposób. Kiedy kupowaliśmy Swingi, a wcześniej – Tramicusy i Cityrunnery, na rynku nie było niskopodłogowych tramwajów na wąski tor z wózkami skrętnymi. Baliśmy się zamówić zupełnie nowy model, tym bardziej, że czas na realizację zamówienia był bardzo krótki. Oparliśmy się więc na sprawdzonych już konstrukcjach.

Pomysł na zamówienie tramwaju w innym układzie dojrzewał od kilku lat. Podobny model ma od pewnego czasu w ofercie Skoda. Z rozmów z przedsiębiorstwami komunikacyjnymi z innych miast w Europie wiemy, że konstrukcja taka, mimo braku całkowicie niskiej podłogi, będzie zdecydowanie korzystniejsza z punktu widzenia zużycia obręczy i torowiska.

Biorąc pod uwagę plany rozbudowy sieci o trasę w al. Grohmanów, ul. Broniewskiego czy wspomniane przedłużenie do Szpitala CZMP – ilu tramwajów docelowo potrzebuje MPK?

Myślę, że powinniśmy powrócić do skali, która umożliwi nam utrzymywanie 250-270 pociągów (podwójnych składów 805Na lub pojedynczych przegubowych tramwajów niskopodłogowych) w ruchu. Będzie to odpowiadało zarówno potrzebom miasta, jak i możliwościom infrastruktury. Oznacza to ponad 300 pociągów ogółem. Obecnie MPK ma ponad 400 wagonów, co przekłada się na ok. 300 pociągów – ale z powodu wspomnianych już prac na sieci w ruchu jest zaledwie 160-170 z nich. Dla porównania: w latach 2015-2018, między otwarciem zmodernizowanej Trasy W-Z a początkiem obecnych inwestycji, pociągów w ruchu było między 235 a 250.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Komunikacja

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Kasper Fiszer 02 września 2023

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Prawo & Finanse

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Roman Czubiński 02 sierpnia 2023

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Komunikacja

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Kasper Fiszer 23 maja 2023

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Komunikacja

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Redakcja/inf. pras. 20 marca 2023

Zobacz również:

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Komunikacja

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Kasper Fiszer 02 września 2023

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Prawo & Finanse

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Roman Czubiński 02 sierpnia 2023

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Komunikacja

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Kasper Fiszer 23 maja 2023

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Komunikacja

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Redakcja/inf. pras. 20 marca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5