Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Łódź: Nowe tramwaje – z wózkami skrętnymi, używane – z rodziny NF6D

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
12-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Łódź: Nowe tramwaje – z wózkami skrętnymi, używane – z rodziny NF6D
By Renardo la vulpo - Self-photographed, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Trwają rozmowy w sprawie zakupu 10 używanych niskopodłogowych tramwajów z Augsburga – mówi w rozmowie z Transportem Publicznym prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski. Nowe tramwaje mają mieć konfigurację zbliżoną do najnowszych Moderusów Gamma z wózkami skrętnymi. Po reaktywacji zawieszonych odcinków i rozbudowie sieci liczba wagonów w ruchu ma wzrosnąć.

Czy MPK poszukuje obecnie używanego taboru tramwajowego?

Nie bylibyśmy w stanie wymienić wszystkich wagonów z rodziny 805N wyłącznie dzięki zakupom nowych tramwajów, nawet ze wsparciem funduszy unijnych. Rozesłaliśmy zapytania do większości miast europejskich posiadających sieci tramwajowe o rozstawie szyn 1000 mm. Na razie dostaliśmy odpowiedź z Augsburga. Prowadzimy rozmowy w sprawie zakupu 10 wagonów typu GT6M – rozwojowej wersji znanego już łodzianom NF6D. Właśnie tej rodziny i jej kolejnych wersji chcemy się trzymać, kupując kolejne używane wagony. Zależy nam na ujednoliceniu taboru zamiast wprowadzenia kolejnych zupełnie nieznanych naszym pracownikom wagonów.

W odróżnieniu od łódzkich NF6D wagony augsburskie są jednokierunkowe. Zostały wyprodukowane w roku 1996.

Jaki odsetek taboru MPK mają docelowo stanowić wagony dwukierunkowe?

Wszystko zależy od tego, jak będą rozwiązane końcówki linii. Przy klasycznej pętli tabor dwukierunkowy nie jest potrzebny – a pamiętajmy, że wagony dwukierunkowe są droższe w zakupie i utrzymaniu. Oczywiście są one niezbędne w okresie intensywnych remontów i wyłączenia dużej części sieci. Bez taboru z kabinami na obu końcach i drzwiami po dwóch stronach nie moglibyśmy obsługiwać jeszcze większej liczby odcinków torów. Gdy jednak skończy się obecny proces inwestycyjny, zostanie tylko jeden punkt bez pętli – Marysin Inflancka, gdzie będą kończyły trasę tramwaje z Dołów. Oprócz tego tramwaje dwukierunkowe będą potrzebne tylko przy okresowych zamknięciach.

MPK ma obecnie 48 wagonów dwukierunkowych (34 NF6D i 14 M8CN). Wkrótce na ten drugi typ zostaną przebudowane jeszcze 4 wagony M8C, sprowadzone niedawno z Bielefeld. Myślę, że liczba ok. 50 pociągów dwukierunkowych będzie wystarczająca, jeśli chodzi o docelowe potrzeby łódzkiej sieci. Oczywiście, jeśli w przyszłości zdarzy się możliwość zakupu używanych wagonów dwukierunkowych za dobrą cenę, będziemy otwarci na tę możliwość.

Kolejne egzemplarze nowych Moderusów Gamma trafią do Łodzi po zakończeniu procedury homologacji. Jakie zmiany w stosunku do pierwszego wagonu mogą jeszcze nastąpić?

Teoretycznie projekt jest już zatwierdzony i zamknięty. Zawsze zdarzają się jednak drobiazgi, takie jak układ poręczy lub siedzeń, które dostawca może jeszcze zmienić, jeśli nie wymagają one daleko idących ingerencji w konstrukcję. Jest dobrym obyczajem, by producent szedł w takich sprawach zamawiającemu na rękę.

Czy w następnych przetargach na nowe tramwaje MPK będzie chciało pozyskać nowe tramwaje w konfiguracji podobnej do Moderusa Gamma, czy też raczej do Pesy Swing ze sztywnymi wózkami?

Układ członów i wózków w Moderusach jest przyszłościowy. W kolejnych zamówieniach, takich jak przygotowywany przez ZIM przetarg na tabor dla linii do Szpitala Centrum Zdrowia Matki Polki, będziemy chcieli konfigurować tramwaje w podobny sposób. Kiedy kupowaliśmy Swingi, a wcześniej – Tramicusy i Cityrunnery, na rynku nie było niskopodłogowych tramwajów na wąski tor z wózkami skrętnymi. Baliśmy się zamówić zupełnie nowy model, tym bardziej, że czas na realizację zamówienia był bardzo krótki. Oparliśmy się więc na sprawdzonych już konstrukcjach.

Pomysł na zamówienie tramwaju w innym układzie dojrzewał od kilku lat. Podobny model ma od pewnego czasu w ofercie Skoda. Z rozmów z przedsiębiorstwami komunikacyjnymi z innych miast w Europie wiemy, że konstrukcja taka, mimo braku całkowicie niskiej podłogi, będzie zdecydowanie korzystniejsza z punktu widzenia zużycia obręczy i torowiska.

Biorąc pod uwagę plany rozbudowy sieci o trasę w al. Grohmanów, ul. Broniewskiego czy wspomniane przedłużenie do Szpitala CZMP – ilu tramwajów docelowo potrzebuje MPK?

Myślę, że powinniśmy powrócić do skali, która umożliwi nam utrzymywanie 250-270 pociągów (podwójnych składów 805Na lub pojedynczych przegubowych tramwajów niskopodłogowych) w ruchu. Będzie to odpowiadało zarówno potrzebom miasta, jak i możliwościom infrastruktury. Oznacza to ponad 300 pociągów ogółem. Obecnie MPK ma ponad 400 wagonów, co przekłada się na ok. 300 pociągów – ale z powodu wspomnianych już prac na sieci w ruchu jest zaledwie 160-170 z nich. Dla porównania: w latach 2015-2018, między otwarciem zmodernizowanej Trasy W-Z a początkiem obecnych inwestycji, pociągów w ruchu było między 235 a 250.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij