Pasażerowie łódzkich tramwajów i autobusów mogą od kilku dni płacić za bilety przy pomocy aplikacji mobilnej BLIK. Nowy kanał sprzedaży uruchomiono z myślą o dalszym rozszerzeniu dostępności biletów. Łódzkie MPK wprowadziło taką możliwość jako pierwszy przewoźnik w Polsce. - To bezpieczna, intuicyjna i szybka forma płatności - zaznacza wiceprezes producenta biletomatów, firmy Mera Systemy, Michał Miernecki.
Po wyborze opcji BLIK w aplikacji mobilnej banku klient otrzymuje jednorazowy bezpieczny kod do dokonania transakcji. Proces zakupu w biletomacie przebiega standardowo: należy wybrać rodzaj biletu, BLIK jako sposób płatności i wprowadzić wspomniany kod. Transakcję należy potem jeszcze potwierdzić w telefonie komórkowym. - Użytkownik nie musi uczyć się żadnego nowego zachowania w stosunku do klasycznej transakcji biletowej - podkreśla wiceprezes Polskiego Standardu Płatności Dariusz Mazurkiewicz. Po dokonaniu transakcji kod w ciągu dwóch minut staje się bezużyteczny, można więc bezpiecznie korzystać z niej w tłumie pasażerów, nie obawiając się, że ktoś podejrzy cyfry i wykorzysta je do wyprowadzenia środków z konta.
Automaty biletowe, w których można skorzystać z aplikacji, zostały oznaczone specjalnymi naklejkami. Do grupy tej należy zdecydowana większość łódzkich biletomatów w pojazdach - aż 706 urządzeń. Nowy sposób płatności nie jest możliwy tylko w biletomatach starszej generacji, zamontowanych w 45 autobusach Solaris Urbino 12 i 18 dostarczonych w 2011 roku. Urządzenia te akceptują tylko płatność gotówką, której z kolei nie przyjmują wszystkie pozostałe automaty mobilne.
Rozszerzenie funkcjonalności biletomatów nie byłoby możliwe bez współpracy z ich producentem - firmą Mera Systemy. - To bezpieczna, intuicyjna i szybka forma płatności, dobra alternatywa dla płatności tradycyjnymi kartami płatniczymi. Mocno kibicujemy rozwojowi BLIK. Uczulam jednak pasażerów na niedogodności, które mogą występować w okresie wdrażania nowego rozwiązania - zaznacza wiceprezes Mery Michał Miernecki.
System BLIK rozwija się na polskim rynku od 2 lat. Funkcjonuje w różnych obszarach, m. in. w płatnościach internetowych oraz w terminalach. - Współpracujemy z 7 największymi bankami w Polsce. BLIK jest dostępny bezpośrednio w ich aplikacjach mobilnych. Dążymy do tego, by użytkownicy posługiwali się aplikacją w codziennych płatnościach, właśnie takich jak kupowanie biletów na przejazd - prezentuje system Mazurkiewicz.
Na sieć sprzedaży biletów lokalnego transportu zbiorowego w Łodzi, oprócz biletomatów mobilnych, składa się obecnie 16 urządzeń stacjonarnych, sklep internetowy oraz ponad 135 punktów sprzedaży w placówkach handlowych na terenie miasta. - Myślę, że w tej chwili jesteśmy w czołówce polskich miast, jeśli chodzi o możliwość nabywania biletów komunikacji miejskiej - ocenia wiceprezes MPK Krzysztof Kamiński.