Braki kadrowe skłoniły łódzkie MPK do zaoferowania kandydatom na kierowców całkowicie darmowych szkoleń. Warunkiem jest zobowiązanie do pracy u przewoźnika przez co najmniej 3 lata. Pierwsze kursy według nowych zasad rozpoczną się w przyszłym roku.
W kończącym się roku MPK zatrudniło 75 nowych kierowców autobusów, a w poprzednim – ok. 140. Potrzeby są znacznie większe. Na razie brakuje ok. 50 kierowców, jednak przedstawiciele spółki mówią dosłownie, że są skłonni przyjąć „każdą ilość” kadry. Każdego roku ok. 8-10% kierowców odchodzi na emeryturę. Sytuacji nie poprawia zawieszanie kolejnych odcinków sieci tramwajowej (Koziny, Doły, Warszawska) i wynikająca z niej konieczność kierowania w te rejony miasta linii zastępczych.
– Wystąpiliśmy z propozycją dla wszystkich chętnych do pracy u nas, którym oferujemy za darmo kurs na prawo jazdy kategorii D i świadectwo kwalifikacji okresowej do przewozu osób – mówi członek zarządu MPK Sławomir Worach. Wszystkie koszty związane z uzyskaniem uprawnień (ok. 6-7,5 tys. zł) pokryje MPK. W zamian kandydat będzie musiał zobowiązać się do pracy w przedsiębiorstwie jako kierowca autobusu przez o najmniej 3 lata. Zgłaszający się muszą mieć już prawo jazdy kategorii B.
Kursy dla kandydatów do pracy w MPK rozpoczną się w przyszłym roku. Szkolenie trwa co najmniej 3 miesiące, do których trzeba doliczyć czas konieczny na zdanie egzaminu. Trwa procedura wyboru ośrodka szkoleniowego, który będzie współpracował z MPK. W poprzednich latach spółka płaciła za kurs z góry, potem jednak pozyskany w ten sposób pracownik musiał spłacać jego cenę w ratach, potrącanych co miesiąc z pensji.
MPK równocześnie stara się rozwiązywać problem w inny sposób. Pisaliśmy już o ogłoszonym przez przewoźnika przetargu na
podwykonawstwo na części brygad. Zadaniem podwykonawcy będzie obsługa przez trzy lata nie tylko komunikacji zastępczej za zawieszone podmiejskie linie tramwajowe, ale i normalnych linii autobusowych 53 i 60 z wariantami. W odróżnieniu od poprzedniego,
zakończonego niepowodzeniem przetargu tym razem udało się pozyskać oferty
mieszczące się w kosztorysie, co daje nadzieję na pomyślne rozstrzygnięcie.
– Niezależnie od tego na potrzeby MPK chcemy zatrudnić dodatkowych kierowców. Projekty te są kompatybilne – zapewnia jednak Worach. Jak podkreśla, decyzja o wyszkoleniu nowej kadry wynika także z faktu, że na rynku pracy brakuje dziś ludzi ze stosownymi uprawnieniami. – Kierowca autobusu miejskiego to praca pełna wyzwań, ale może też być bardzo satysfakcjonująca – przekonuje, zwracając się do potencjalnych kursantów. Zarobki początkującego kierowcy mają wynosić od 4 do 5 tys. zł brutto. Dodatkową korzyścią jest system premii oraz pakiet socjalny.
Członek zarządu MPK zapewnia o staraniach, by napiętej sytuacji kadrowej nie odczuli pasażerowie. – Stosujemy w tym celu także środki organizacyjne – informuje. Jak dodaje, podobne rozwiązanie zostanie wkrótce zastosowane w przypadku motorniczych.