Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Łódź: Bez stolarzy ani rusz

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
21-03-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Modernizacje i kompleksowe remonty wagonów MPK Łódź nie mogłyby być prowadzone bez pomocy stolarzy. Spółka zatrudnia obecnie czterech pracowników tej specjalności. Nowoczesny sprzęt, jaki mają do dyspozycji, pozwala im na szybkie i precyzyjne wykonywanie elementów podłogi lub szkieletu wagonu.

– Wbrew pozorom także we współczesnych tramwajach jest wiele elementów drewnianych – opowiada mistrz w Zakładzie Techniki MPK Wiesław Masłowski. Mowa przede wszystkim o podłodze: jest ona wykonana ze specjalnej wodoodpornej sklejki. – Szkielet, na którym jest ułożona, również jest wykonany z drewnianych listew. Z perspektywy pasażera trudno domyślić się, że podłoga jest drewniana – jest ona pokryta specjalną wykładziną antypoślizgową. Również w najnowszych tramwajach z bydgoskiej Pesy podłoga jest wykonana w ten sam sposób – kontynuuje.

Także w poszyciu bocznym między warstwami poliestru (lub w przypadku wagonów 805Na – blachy) znajduje się warstwa drewna sosnowego. Usztywnia ona konstrukcję wagonu, zapobiegając falowaniu i gięciu ścian.

Prace w drewnie wykonuje się już w inny sposób, niż kilkadziesiąt lat temu. – Drewno jest o wiele lepiej zabezpieczane. Przede wszystkim poszczególne elementy są zawczasu przygotowywane w stolarni. Później montuje się je w wagonie. Zabezpieczenie spodu wagonu i samej sklejki pozwala jej wytrzymać bez problemu ok. 20 lat eksploatacji – zapewnia stolarz.

Pan Wiesław pracuje w MPK od 42 lat. – Dziś zostało czterech pracowników, kiedyś w stolarni było ich 40 – wspomina. Najstarszy stolarz MPK ma 48-letni staż pracy, najmłodszy pracuje dla przewoźnika od trzech lat, ale ma wcześniejsze doświadczenie zawodowe.

Według mistrza Masłowskiego zmniejszenie liczby zatrudnionych wynika z mechanizacji pracy i unowocześnienia warsztatu. – Kiedyś stolarz pracował narzędziami w rodzaju przecinaka i wkrętaka. Dziś są to elektronarzędzia, z których wiele – jak choćby piła tzw. grubościówka – jest sterowanych numerycznie – mówi pracownik MPK. Inne specjalne piły to ukosówka i wyrzynarka, jest też frezarka pionowa. Większość parku maszynowego została kupiona w ubiegłym roku.

Druga przyczyna to zmniejszenie ilości drewna w konstrukcjach nowszych wagonów. Zmodernizowany M8C zawiera ok. 0,3 metra sześciennego drewna, podczas gdy o wiele mniejszy przedwojenny Herbrand czy Lilpop miał go ok. 4 metrów sześciennych. Prace przy wagonach zabytkowych oraz technicznych generacji N nie pochłaniają wcale większości czasu stolarzy. Ostatnie większe remonty zabytków były prowadzone w roku 2012.

Spółka postanowiła pochwalić się tą częścią warsztatu z okazji Dnia Stolarza. – Przypadał on w niedzielę. Z tej okazji w poniedziałek zaprosiliśmy przedstawicieli mediów, by pokazać im stolarnię. Tramwaj jako pojazd to owoc pracy wielu ludzi, w tym również stolarzy – podkreśla rzecznik MPK Sebastian Grochala.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Komunikacja

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Kasper Fiszer 02 września 2023

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Prawo & Finanse

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Roman Czubiński 02 sierpnia 2023

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Komunikacja

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Kasper Fiszer 23 maja 2023

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Komunikacja

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Redakcja/inf. pras. 20 marca 2023

Zobacz również:

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Komunikacja

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Kasper Fiszer 02 września 2023

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Prawo & Finanse

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Roman Czubiński 02 sierpnia 2023

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Komunikacja

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Kasper Fiszer 23 maja 2023

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Komunikacja

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Redakcja/inf. pras. 20 marca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5