Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Kraków zakończyło proces modernizacji wagonów GT8

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2021-12-22 17:15
Ostatnia modyfikacja:
2022-08-18 23:30
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa MPK Kraków

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Kraków zakończyło proces modernizacji wagonów GT8
fot. MPK Kraków
Na koniec 2021 r. dobra informacja dla pasażerów krakowskiej komunikacji – od 22 grudnia zaczął kursować 28. tramwaj GT8 po gruntownej modernizacji. Pojazd o numerze RF304 wyjechał na linię nr 11 (Czerwone Maki P+R – Mały Płaszów P+R), zastępując pociąg złożony z dwóch wysokopodłogowych wagonów 105Na. Tym samym zakończył się projekt, dzięki któremu wszystkie posiadane przez MPK SA dwukierunkowe wagony typu GT8 mają już niską podłogę i klimatyzację.

Warto podkreślić, że dzięki takim właśnie projektom oraz zakupom nowych tramwajów już ponad 77 proc. całej floty to wagony z niską podłogą, a prawie 60 proc. posiada klimatyzację. Do wymiany pozostało już tylko 45 wagonów E1, 36 wagonów c3 oraz 25 pociągów złożonych z wagonów 105Na, które są wysokopodłogowe. W dużej części te wagony zostaną wycofane po zakończeniu dostaw 60 nowych Lajkoników w latach 2022-2023.

Przypomnijmy, że wagony GT8 rozpoczęły pracę na krakowskich ulicach jesienią 2009 roku. Mają długość ponad 26 m i ważą niemal 50 ton. Jednocześnie mogą przewieźć prawie 200 pasażerów. Zostały zbudowane przez firmę Duewag dla przedsiębiorstwa Rheinbahn z Düsseldorfu, a po latach pracy zostały odkupione przez MPK SA w Krakowie, a następie zdecydowano się na ich modernizację. Pierwszą próbę unowocześnienia podjęto w 2014 roku, a od 2017 roku systematycznie, według przyjętego schematu, dostosowywano je do oczekiwań pasażerów, w tym tych z ograniczoną mobilnością. W środku pojawiła się klimatyzacja, nowe siedzenia ze specjalną tapicerką, monitoring, a na podłodze antypoślizgowa wykładzina. Z myślą o osobach niepełnosprawnych, starszych oraz rodzicach podróżujących z dziecięcymi wózkami w środku wagonów został wstawiony element niskiej podłogi ułatwiający im wsiadanie i wysiadanie. Dla osób poruszających się na wózkach zamontowano tam także specjalną platformę. Dla niewidomych i słabowidzących został wprowadzony nowoczesny system informacji pasażerskiej z tablicami wyświetlającymi trasę przejazdu oraz z systemem głosowego zapowiadania przystanków. Zmienił się także wygląd zewnętrzny tego tramwaju. Zachowana została natomiast funkcja dwukierunkowej jazdy, która może być wykorzystywana podczas remontów lub budowy nowych torowisk, gdy nie ma możliwości dojazdu do pętli.

Proces modernizacji tramwajów GT8 obejmował niemal wszystkie elementy wagonu takie jak: wózki, na których porusza się wagon, silnik, układy hamulcowe, osie, obręcze kół, fotele, podłoga czy sufit. Prace przy modernizacji ostatniego, 28. wagonu GT8 z wysoką podłogą o numerze 304 rozpoczęły się 29 lipca 2021 roku.

Modernizacja wagonów GT8 to nie jedyny taki projekt realizowany przez MPK SA. Warto przypomnieć, że ponad 5 lat temu w lipcu 2016 zakończyła się przebudowa 40 wysokopodłogowych pociągów tramwajowych sprowadzonych z Wiednia, z których powstał wagon EU8N. Elementem modernizacji był także montaż klimatyzacji. Gdy pierwszy taki tramwaj zaczął wozić pasażerów w lipcu 2010 roku, był to jednocześnie pierwszy w Krakowie klimatyzowany wagon.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5