Przez niemal cały sierpień MPK SA w Krakowie będzie testować autobus hybrydowy, spalinowo-elektryczny, Mercedes-Benz Citaro G, który został wyprodukowany w 2019 roku. W poniedziałek, 5 sierpnia, pojazd wyjechał po raz pierwszy na linię nr 129.
Jak informuje producent, podstawowa zasada działania nowego modelu Citaro jest bardzo prosta. Bardzo solidnie skonstruowany elektryczny silnik tarczowy zintegrowany jest pomiędzy silnikiem spalinowym a automatyczną skrzynią biegów. W trakcie wyhamowywania autobusu pełni on funkcję generatora, przetwarzając energię pochodzącą z hamowania silnikiem w prąd – podczas hamowania i po zwolnieniu pedału gazu. Wytworzony prąd zostaje zmagazynowany w postaci energii elektrycznej.
Nowy autobus jest wyposażony m.in. w wydajną klimatyzację, wzmocnione nadwozie, trwałe reflektory LED. Pozwalają one uzyskać wyjątkowo dobre oświetlenie jezdni dzięki precyzyjnej regulacji stożka światła. Barwa emitowanego światła odpowiada mniej więcej barwie światła dziennego, dzięki czemu oczy kierowcy nie męczą się tak szybko.
W autobusie może podróżować 135 pasażerów z czego 41 na miejscach siedzących. MPK Kraków pierwszy autobus hybrydowy kupiło w 2014 roku. Obecnie przewoźnik wykorzystuje 34 pojazdy z tym napędem.
Poza hybrydą, MPK prowadzi też
kilkumiesięczne testy przegubowego elektrobusa od Solarisa.