Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Kraków planuje budowę nowych stacji do ładowania elektrobusów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
18-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. MPK Kraków

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Kraków planuje budowę nowych stacji do ładowania elektrobusów
fot. MPK Kraków
MPK w Krakowie, powiększając flotę autobusów elektrycznych, podejmuje działania związane z budową kolejnych stacji, które umożliwią szybkie doładowanie baterii tych pojazdów między kursami. Obecnie bezemisyjne autobusy MPK mogą się ładować w sumie w ośmiu lokalizacjach w różnych punktach miasta. Działa tam obecnie 14 szybkich ładowarek. Wkrótce ta liczba zdecydowanie się zwiększy.

Najwcześniej, bo jeszcze w tym roku, pojazdy zasilane energią elektryczną będą się ładować w nowej lokalizacji przy pętli „Rżąka” (to lokalizacja wybrana z myślą o pojazdach kursujących na linii nr 144). W następnej kolejności ładowarki zostały zaplanowane na pętli „Azory”, na Wzgórzach Krzesławickich oraz przy al. Przyjaźni. Planowane jest także zwiększenie liczby stacji do ładowania na pętli „Os. Kurdwanów”. W sumie będzie to siedem nowych stacji do szybkiego ładowania, gdzie kierowcy będą mogli doładowywać autobusy między kursami. A to jeszcze nie wszystkie lokalizacje, w których w przyszłości krakowski przewoźnik chce wybudować nowe ładowarki. MPK ma także plan budowy co najmniej 35 stacji do wolnego ładowania przez pantograf na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka. Wszystkie te działania mają na celu zwiększenie efektywności wykorzystania autobusów elektrycznych, których już teraz w Krakowie jest 121.

Trzeba mieć jednak świadomość, że budowa stacji do ładowania autobusów to proces wymagający wielu przygotowań i czasu. Na samo przygotowanie dokumentacji, niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę i uzyskania warunków do przyłączenia stacji do sieci energetycznej potrzeba ok. jednego roku. Kolejne dziewięć miesięcy to czas potrzebny do budowy stacji, z czego ok. 2 miesiące należy przeznaczyć na odbiory w celu uzyskania pozwolenia na użytkowanie oraz decyzję Urzędu Dozoru Technicznego. Koszt budowy jednego stanowiska w zależności od lokalizacji waha się od ok. 0.5 mln zł do nawet 2 mln zł.

Zakup zeroemisyjnych autobusów to przede wszystkim efekt troski MPK o czyste powietrze w Krakowie. Ale nie tylko – tak jak każde inne miasto w Polsce, także Kraków jest zobowiązany do realizacji zapisów ustawy o elektromobilności, która zakłada, że pojazdy zeroemisyjne będą stanowić w 2025 roku co najmniej 20 proc. floty.

Wszystkie nowe elektryki, poza pierwszymi 4 sztukami, zostały pozyskane w ramach takich właśnie współfinasowanych projektów. Wartość zakupu 121 autobusów elektrycznych to 323 mln zł netto, z czego niemal 250 mln zł to dofinansowanie ze środków zewnętrznych. Jak łatwo policzyć, środki MPK na pozyskanie tych pojazdów to zaledwie ok. 22 proc. wartości kosztów netto.

MPK SA zamierza dywersyfikować źródła zasilania autobusów i wprowadzanie do floty nowych rozwiązań przyjaznych dla środowiska, takich jak m.in. pojazdy zasilane wodorem. Stąd już w ubiegłym roku został złożony wniosek o dofinasowanie projektu obejmujące m.in. zakup 10 autobusów zasilanych tym paliwem. Krakowski przewoźnik nie rezygnuje także z pozyskiwania autobusów spalinowych. W najbliższych planach jest ogłoszenie przetargu na zakup 45 pojazdów z silnikami spełniającymi najwyższą europejską normę Euro 6 (koszt tego zakupu obciąży budżet MPK, bo przy zakupie tego rodzaju pojazdów nie można liczyć na zewnętrzne środki).
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Kraków kupuje nowe tramwaje. W trzech wariantach

Komunikacja

MPK Kraków kupuje nowe tramwaje. W trzech wariantach

Jakub Rösler 19 grudnia 2023

Kraków: Cztery nowe autobusy midi Solarisa i jeden wyjątkowy zabytek

Komunikacja

Kraków: Brakuje pieniędzy na komunikację. Faktury nieopłacone

Prawo & Finanse

MPK Kraków ma 18 nowych elektrycznych przegubowców

Komunikacja

MPK Kraków ma 18 nowych elektrycznych przegubowców

Redakcja/inf. pras. 26 października 2023

MPK Kraków już ze wszystkimi Lajkonikami

Komunikacja

MPK Kraków już ze wszystkimi Lajkonikami

Redakcja/inf. pras. 18 października 2023

Kraków: Elektrobusy także na liniach aglomeracyjnych

Komunikacja

Kraków: Elektrobusy także na liniach aglomeracyjnych

Redakcja/inf. pras. 16 października 2023

Zobacz również:

MPK Kraków kupuje nowe tramwaje. W trzech wariantach

Komunikacja

MPK Kraków kupuje nowe tramwaje. W trzech wariantach

Jakub Rösler 19 grudnia 2023

Kraków: Cztery nowe autobusy midi Solarisa i jeden wyjątkowy zabytek

Komunikacja

Kraków: Brakuje pieniędzy na komunikację. Faktury nieopłacone

Prawo & Finanse

MPK Kraków ma 18 nowych elektrycznych przegubowców

Komunikacja

MPK Kraków ma 18 nowych elektrycznych przegubowców

Redakcja/inf. pras. 26 października 2023

MPK Kraków już ze wszystkimi Lajkonikami

Komunikacja

MPK Kraków już ze wszystkimi Lajkonikami

Redakcja/inf. pras. 18 października 2023

Kraków: Elektrobusy także na liniach aglomeracyjnych

Komunikacja

Kraków: Elektrobusy także na liniach aglomeracyjnych

Redakcja/inf. pras. 16 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5