Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Kraków ma już 4 Lajkoniki mogące jeździć bez sieci trakcyjnej

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
01-01-2023
Ostatnia modyfikacja:
20-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. MPK Kraków

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Kraków ma już 4 Lajkoniki mogące jeździć bez sieci trakcyjnej
fot. MPK Kraków
Kraków ma już cztery tramwaje z możliwością jazdy bez sieci trakcyjnej. Są to tramwaje z serii Lajkonik, dwa z pierwszej i dwa z drugiej serii. Wagony mają możliwość pokonywania odcinków bez sieci trakcyjnej na odcinku co najmniej 3 kilometrów. Pozostałe tramwaje Lajkonik także będą mogły zostać wyposażone w ten system w przyszłości.

Pasażerowie w Krakowie mają już do dyspozycji 12 nowych Lajkoników II, które są częścią największego do tej pory realizowanego przez MPK kontraktu na dostawę nowych wagonów, obejmującego w sumie 60 nowoczesnych tramwajów. Tym samym została zrealizowana pierwsza z trzech umów z firmą Stadler, która zakładała odbiór 10 Lajkoników II (kolejne dwie umowy obejmują dostawę po 25 sztuk Lajkoników II).

Warto podkreślić, że dwa z tych tramwajów są wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku co najmniej 3 km. Kraków ma już cztery takie tramwaje, bo przypomnijmy, że dwa pierwsze wagony z takim rozwiązaniem trafiły już do Krakowa z partią 50 Lajkoników, które były dostarczane w latach 2019 – 2021.

Każdy z tych czterech wagonów będzie kierowany do obsługi linii nr 18 (Czerwone Maki P+R – Krowodrza Górka), po to, aby w rejonie I Obwodnicy mógł być testowany system jazdy z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej.

Przypomnijmy, że wszystkie pozostałe Lajkoniki będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej (np. w przypadku awarii zasilania). W przyszłości pozwoli to także na uruchomienie w obrębie I Obwodnicy fragmentów linii bez konieczności stawiania słupów trakcyjnych.

Nowe Lajkoniki II to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewniają szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejsza ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku. W nowych tramwajach jest więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach. Nowością są także specjalne oparcia dla osób stojących. Tramwaje mogą przewieźć jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Są wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring oraz porty USB do ładowania smartfonów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków:  Na linie aglomeracyjne wyjeżdżają nowe MAN-y

Komunikacja

Kraków: Na linie aglomeracyjne wyjeżdżają nowe MAN-y

Redakcja/inf. pras. 27 grudnia 2022

MPK Kraków wybrał dostawcę autobusów midi

Komunikacja

MPK Kraków wybrał dostawcę autobusów midi

Witold Urbanowicz 27 grudnia 2022

MPK Kraków chce wyleasingować 4 minibusy

Komunikacja

MPK Kraków chce wyleasingować 4 minibusy

Jakub Rösler 19 grudnia 2022

Kraków. Zmiany w kursowaniu tramwajów w Nowej Hucie

Komunikacja

Kraków. Zmiany w kursowaniu tramwajów w Nowej Hucie

Redakcja/inf. pras. 14 grudnia 2022

Zobacz również:

Kraków:  Na linie aglomeracyjne wyjeżdżają nowe MAN-y

Komunikacja

Kraków: Na linie aglomeracyjne wyjeżdżają nowe MAN-y

Redakcja/inf. pras. 27 grudnia 2022

MPK Kraków wybrał dostawcę autobusów midi

Komunikacja

MPK Kraków wybrał dostawcę autobusów midi

Witold Urbanowicz 27 grudnia 2022

MPK Kraków chce wyleasingować 4 minibusy

Komunikacja

MPK Kraków chce wyleasingować 4 minibusy

Jakub Rösler 19 grudnia 2022

Kraków. Zmiany w kursowaniu tramwajów w Nowej Hucie

Komunikacja

Kraków. Zmiany w kursowaniu tramwajów w Nowej Hucie

Redakcja/inf. pras. 14 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5