Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

MPK Kraków kupuje elektrobusy. Może być ich aż 28

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Rösler

Data publikacji:
2022-05-27 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

MPK Kraków kupuje elektrobusy. Może być ich aż 28
fot. MPK Kraków
MPK Kraków ogłosiło duże postępowanie dotyczące zakupów miejskich autobusów elektrycznych. Przewoźnik chce nabyć autobusy w dwóch długościach, a więc około 12 metrowe, a także ponad 18-metrowe przegubowce. Przetarg zawiera także opcję, a w sumie pod Wawel przyjechać może aż 28 elektrobusów.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie właśnie rozpisało duży przetarg na dostawę autobusów elektrycznych. Zadanie podzielono na dwie części, oddzielnie dla autobusów o standardowej długości od 11,8 do 13,5 metra oraz osobno dla pojazdów przegubowych. W ramach każdego z zadań przewoźnik chce także nabyć określoną liczbę ładowarek autobusowych, równą ilości zamawianych pojazdów. Obie części zawierają także opcje na dodatkowe autobusy, co łącznie daje możliwość zakupu aż 28 elektrobusów.

7 pojazdów standardowej długości

Pierwsze z zadań dotyczy autobusów o standardowej długości 12-13 metrów. Zamówienie podstawowe obejmuje dostawę 4 autobusów oraz 4 ładowarek plug-in, a opcja może zwiększyć te liczby o 3 autobusy oraz 3 ładowarki. Łącznie więc MPK może nabyć 7 krótszych autobusów i 7 stanowisk ładowania. Druga, większa część przetargu, dotyczy autobusów przegubowych. Podstawą tego zamówienia jest 18 pojazdów i tyle samo ładowarek, a opcja może zwiększyć to zamówienie o kolejne 3 autobusy oraz 3 ładowarki.

Autobusy o standardowej długości między 11,8 a 13,5 metra, mają być wyposażone w częściowo zamkniętą kabinę kierowcy, a także klimatyzację oraz ogrzewanie. W przedziale pasażerskim mają znaleźć się podwójne porty USB, które umożliwią pasażerom ładowanie urządzeń mobilnych. Ponadto zamawiający wymaga także montażu poduszek naściennych, które mają umożliwić pasażerom oparcie się na nich w trakcie podróży.

Oświetlenie LED i dwa sposoby ładowania

Oświetlenie autobusu (wewnętrzne oraz zewnętrzne) ma zostać wykonane w technologii LED. Zamawiający nie określił minimalnej mocy silnika lecz wskazał, iż napęd autobusu ma zapewniać mu rozpędzenie się od 0 do 50 km/h w czasie maksymalnie 25 sekund wtedy gdy ma na pokładzie co najmniej 2/3 ogólnej liczby pasażerów. Pojazdy mają też mieć system rekuperacji energii, a energia elektryczna ma być przechowywana w akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach o podobnej wydajności i systemie działania.

Przewidziano możliwość ładowania autobusów na dwa sposoby, zarówno poprzez złącze plug-in jak i pantograf, zamontowany na dachu każdego z elektrobusów. Łączna liczba miejsc została określona na co najmniej 70, z czego od 26 do 29 na pełnowymiarowych miejscach siedzących. Przewidziano także minimum jedno miejsce dla wózka inwalidzkiego bądź dziecięcego. Preferowany układ drzwi to 2:2:2. Pojazdy mają być nowe i w pełni niskopodłogowe.

Przegubowce prawie identyczne

Autobusy przegubowe także mają być zupełnie nowe i w pełni niskopodłogowe. Podobnie jak krótsze pojazdy, także te mają mieć system ogrzewania oraz klimatyzacji, a pasażerowie będą mogli w nich skorzystać z kilku podwójnych portów USB, dzięki którym naładują telefon lub tablet. W przypadku przegubowców moc silnika została określona w identyczny sposób jak miało to miejsce w przypadku krótszych pojazdów. Przegubowce mają być także wyposażone w superkondensatory bądź akumulatory. Zamawiający dopuszcza także inne rozwiązania, dające podobne efekty co dwa wcześniej wymienione.

Dłuższe autobusy mają mieć możliwość szybkiego oraz wolnego ładowania. Długość tych elektrobusów określono w granicach 17,5-18,75 metra. Pojazdy mają zabierać na swój pokład 120 osób, z czego od 38 do 45 na pełnowymiarowych miejscach do siedzenia. W elektrobusach znajdzie się także miejsce na wózek inwalidzki bądź dziecięcy. Preferowany układ drzwi to 2:2:2:2.

Rok na realizację

Na realizację obu części zaplanowano rok od momentu podpisania umowy, natomiast pojazdy w ramach ewentualnej opcji miałyby zostać dostarczone do zamawiającego w ciągu roku od momentu uruchomienia opcji. Czas na realizację każdej z opcji to 3 miesiące dnia zawarcia podstawowej umowy. Wykonawcy mogą składać oferty częściowe, a więc dotyczące wyłącznie zadania numer 1 lub 2, jak też oferty dotyczące obu zadań.

W postępowaniu mogą startować wykonawcy, którzy wykażą, iż w ciągu trzech ostatnich lat wykonali dostawy co najmniej 3 nowych autobusów elektrycznych w przypadku zamówienia dotyczącego krótszych pojazdów. W przypadku przegubowców ewentualni producenci będą musieli wykazać dostawę 10 elektrobusów. Jeśli wykonawca będzie chciał wystartować w obu zamówieniach, wtedy musi wykazać łączne dostawy 13 elektrobusów w przeciągu 3 ostatnich lat.

Dużo kryteriów i możliwość unieważnienia postępowania

Oferty można składać do 24 czerwca bieżącego roku, a o wyborze mają zdecydować cena brutto - 65%, a także kryterium techniczne - 35%. W skład kryterium technicznego wchodzą: okres gwarancji całopojazdowej, liczba wszystkich miejsc w każdym z pojazdów, terminy dostaw pojazdów oraz ładowarek (uwzględniając także autobusy z prawa opcji), a także bezpieczeństwo, baterie, wysokość autobusu, masa nieresorowana, ogniwa oraz zużycie energii.

Zamawiający może unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli środki publiczne, które zamierzał on przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostaną mu przyznane, ponieważ zakup ma być możliwy dzięki środkom z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Autosan z kolejną umową na elektrobusy dla Częstochowy

Przestrzeń

Autosan z kolejną umową na elektrobusy dla Częstochowy

Witold Urbanowicz 07 czerwca 2022

Łomża ponawia przetarg na elektrobusy

Komunikacja

Łomża ponawia przetarg na elektrobusy

Jakub Rösler 03 czerwca 2022

MZK Toruń odbiera pierwsze elektrobusy

Komunikacja

MZK Toruń odbiera pierwsze elektrobusy

Jakub Rösler 01 czerwca 2022

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5