Zakup 30 nowych dwukierunkowych Twistów 3.0 z PESA sprawi, że MPK Kraków wycofa z użytku ostatnie tramwaje w pełni wysokopodłogowe - 105Na oraz E1 + C3. Nastąpi to w pierwszym kwartale 2029 roku. Obecnie MPK używa jeszcze łącznie 28 składów złożonych z tych tramwajów.
MPK Kraków podpisało
niedawno trzy umowy ramowe na dostawę do łącznie 90 fabrycznie nowych tramwajów w trzech wersjach -
32-metrowej jedno- jak i dwukierunkowej oraz 43-metrowych. MPK może zamówić do 30 wozów każdego z typów. Przewoźnik
podpisał też już pierwszą umowę wykonawczą - dotyczącą dostawy 30 wozów dwukierunkowych o długości ok. 33 metrów. Wszystkie wagony, z nowej platformy Twist 3.0,
ma dostarczyć PESA Bydgoszcz.
Zakupy i wprowadzenie do eksploatacji nowych tramwajów (
co ma mieć miejsce od początku 2028 do początku 2029 roku) sprawią, że MPK będzie mogło wycofać z użycia obecnie używane wagony - tak się składa, że będą to już ostatnie tramwaje w pełni wysokopodłogowe, a więc wozy z rodziny 105Na oraz “wiedeńczyki” - zestawy E1 +C3.
– Dzięki zakup nowych, dwukierunkowych tramwajów z PES-y wycofamy z użytku wszystkie wagony, które są bez niskiej podłogi oraz bez klimatyzacji, czyli wagony 105Na oraz E1 i c3. Jest to zgodne z zapowiedziami Prezydenta Krakowa. Nowe tramwaje dwukierunkowe będą wykorzystane na nowych odcinkach sieci – m.in. na planowanej do budowy trasie na Azory – mówi nam Rafał Świerczyński, prezes MPK Kraków.
Oznacza to, że jeśli dostawy nowych tramwajów zostaną zrealizowane w terminie, to Kraków pożegna ostatnie w pełni wysokopodłogowe tramwaje w pierwszym kwartale 2029 roku.
– Jeżeli dostawy zostaną zrealizowane w terminie, to w pierwszym kwartale 2029 roku zorganizujemy uroczyste pożegnanie ostatniego wysokopogodowego tramwaju w Krakowie. Czy to będzie wagon 105Na, czy skład E1 z C3, to się jeszcze okaże – wskazuje Świerczyński, odpowiadają też na pytanie o to, do kiedy dokładnie spółka będą użytkowała wagony 105Na, a więc popularne “stopiątki”, które coraz szybciej zaczynają znikać z ulic kolejnych polskich miast - po Gdańsku do ich wycofania
zbliża się też Poznań. Jak mówi nam rzecznik prasowy MPK Kraków, Marek Gancarczyk, MPK na chwilę obecną użytkuje jeszcze 28 składów złożonych z tramwajów w pełni wysokopodłogowych. Składa się na to 11 pociągów złożonych ze 105Na, z czego 8 to składy potrójne a 3 kolejne to składy podwójne. Ponadto na ulice Krakowa wyjeżdża też 9 składów złożonych z E1 z doczepami C3 a także 8 pojedynczych E1. Wszystkie te pojazdy w perspektywie nieco ponad 3 lat przestaną być regularnie użytkowane a flota MPK będzie częściowo lub w pełni niskopodłogowa.