Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Kielcie musi wycofać „nielegalne” MAZ-y

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-02-28 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

MPK Kielcie musi wycofać „nielegalne” MAZ-y
fot. Lukas 3z, lic. GNU/CC 4.0
Zawirowania związane z kielecką komunikacją gościły na naszych łamach nie raz. Ostatnio aktywiści z Kieleckiej Platformy Komunikacyjnej stwierdzili, że MPK Kielce – pod które rozpisany był wielki i kontrowersyjny przetarg przewozowy – wykonują usługi pojazdami niespełniającymi podstawowych wymogów specyfikacji zamówienia. Chodzi o MAZ-y, które nie są w pełni niskopodłogowe. Rację aktywistom przyznał właśnie Urząd Zamówień Publicznych.

Sprawa cały czas dotyczy głośnego przetargu przewozowego z 2017 r. Postępowanie zostało tak rozpisane, że w zasadzie nikt inny niż MPK Kielce wygrać go nie mógł. Sprawa otarła się o sąd, ale zamówienie i tak ostatecznie – zgodnie z przewidywaniami – trafiło do kieleckiego przewoźnika.

Jak się okazało, cztery MAZ-y, które MPK kieruje do ruchu, nie spełniają podstawowego wymogu, jakim jest w pełni niska podłoga. Pojazdy są co prawda niskowejściowe, ale w tylnej części, za drugimi drzwiami mają stopnie prowadzące do ostatnich siedzeń. ZTM Kielce, który akceptował listę pojazdów, wyjaśniał to przeoczeniem. – Założyliśmy, że złożony wykaz autobusów jest zgodny z naszymi wymaganiami – mówił w rozmowie z Wyborczą Grzegorz Witkowski z ZTM.

MPK, pomimo zarzutów aktywistów, problemu natomiast w ogóle nie widziało. Zdaniem prezes przedsiębiorstwa nie w pełni niskopodłogowe pojazdy w myśl przepisów są niskopodłogowe. Przewoźnik posiłkował się nawet analizą naukowców z Akademii Górniczo-Hutniczej. Elżbieta Śreniawska, prezes MPK, nie odniosła się jednak do kwestii spełniania wymogu braku stopni poprzecznych. Jednocześnie społeczników z KPK nazwała „szkodnikami”.

Sprawie – na wniosek KPK – przyjrzał się Urząd Zamówień Publicznych. „Autobusy marki MAZ nie spełniają wymagań SIWZ dotyczących niskiej podłogi, ale nie dotyczy to etapu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Kwestie związane z realizacją umowy pozostają poza zakresem kompetencji kontrolnych Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych”- stwierdził UZP. Jednocześnie jednak urząd zażądał od ZTM Kielce wyjaśnień. Organizator komunikacji stwierdził, że zobligował MPK do wymiany pojazdów niespełniających wymagań do 31 stycznia 2019 r. W przypadku dalszej zwłoki ZTM zapowiedział natomiast nakładanie kar.

Jednocześnie ZTM nałożył na przewoźnika karę w wysokości 30 tys. zł za to, że MPK w styczniu nie spełniało warunku średniej wieku taboru, który powinien wynosić osiem lat. Od 30 stycznia mieszkańców wożą już fabrycznie nowe Temsy. Jak informuje Gazeta Wyborcza, zastąpiły one najstarsze MAZ-y i LAZ-y, które zostały sprzedane na Śląsk i do Tczewa.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5