Przedmiotem zamówienia jest doprowadzeniu do sprawności technicznej oraz uzyskania dopuszczenia do ruchu 24 autobusów hybrydowych (o napędzie gazowo-elektrycznym) marki Solbus SM 12HL. Zakres prac obejmuje montaż pakietu baterii trakcyjnej w technologii litowej, rozdzielni wysokiego napięcia, przegląd, naprawę i modyfikację instalacji 24V oraz HV, zmiana oprogramowania sterowników zamontowanych w pojeździe, odpowiedzialnych za sterowanie napędem hybrydowym, a także pracą urządzeń pokładowych, montaż trójstanowego przełącznika monostabilnego zamontowanego na desce rozdzielczej autobusu, umożliwiającego wybór trybu jazdy, wzmocnienie węzłów kratownicy przedniego zawieszenia, dodatkowe wygłuszenie komory silnika, przegląd i dopuszczenie zbiorników oraz instalacji CNG do eksploatacji.
Termin składania ofert mija 8 lutego. Startować mogą firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat wykonały należycie jedną usługę modernizacji lub/i napraw autobusów miejskich (to jest autobusów wykorzystywanych do miejskiego ruchu pasażerskiego) w zakresie układu napędowego (gazowego, elektrycznego lub hybrydowego), przy czym wartość tej usługi w odniesieniu do jednego autobusu miejskiego powinna wynosić co najmniej 300 tys. zł netto. O wyborze decydują cena (90%) oraz długość rękojmi za wadu (10%).
Pierwsze cztery pojazdy powinny być gotowe w ciągu miesiąca. Kolejne 10 pojazdów powinno być dostosowane w ciągu 11 miesięcy od zawarcia umowy, a pozostałe 10 – w ciągu 18 miesięcy.
MPK Częstochowa kupiło w sumie 40 hybryd elektryczno-gazowych od firmy Lider Trading, reprezentującej upadłego już Solbusa. Po pożarze jednego z pojazdów w 2017 r. wszystkie pozostałe zostały prewencyjnie odstawione. W czerwcu 2020 r.
zaprezentowano pierwszą hybrydę po przeróbce przeprowadzonej przez firmę Autosan.