MPK Częstochowa oczekuje na dostawę 40 autobusów hybrydowych z programu Gazela, którymi wymieni przestarzałą część taboru. Do czasu dostawy potrzebuje jednak bieżącego wsparcia. Dlatego lada chwila rozstrzygnie przetarg na 3 standardowe autobusy. Oferty złożyły firmy Solaris Bus & Coach oraz Lider Trading, czyli dystrybutor solbusów.
W 2014 r. częstochowski przewoźnik komunalny nabył
10 nowych 12-metrowych autobusów, których dostawcą został Solaris Bus & Coach. To pierwsze autobusy w tym mieście wyposażone w klimatyzację. W niewielkim stopniu zakup ten uzupełnił odczuwalne przez MPK braki w taborze, opartym jeszcze w znacznej części na autobusach Ikarus 280, czy do niedawna Jelcz M11. Około połowę taboru stanowi flota pojazdów Mercedes-Benz (dostarczonych przez Evo Bus reprezentowanego przez Laszlo Rakasza, który wcześniej realizował kontrakty w imieniu Ikarusa), kilku sztuk autobusów MAN czy Solaris. Wcześniej operator komunikacji miejskiej ratował się zakupami pojazdów używanych (MAN), których nabycie było tańsze od naprawy głównej wyeksploatowanych po kraniec możliwości Ikarusów i Jelczy.
Odsiecz z GazeliNajstarsze pojazdy przewoźnika coraz wyraźniej dają użytkownikowi znać o swoim wieku i zużyciu. W napiętej sytuacji finansowej przewoźnika to poważne wyzwanie. Dlatego duże nadzieje pokładano w programie Gazela. I nie okazały się one płonne, bo częstochowski beneficjent wygrał ponad 80 proc. puli środków programu,
które w całości pokrywają koszt zakupu 40 nowych autobusów hybrydowych pracujących w technologii elektryczno-gazowej, napędzanych CNG. Pierwszy egzemplarz zostanie zaprezentowany w Częstochowie pod koniec czerwca z okazji Dni Częstochowy. Przed pojazdami jeszcze długa procedura homologacyjna, a tabor jest potrzebny na już.
Uzupełnienie taboruDlatego właśnie MPK w Częstochowie już 29 kwietnia ogłosił
przetarg na zakup i dostawę trzech sztuk fabrycznie nowych, 12 metrowych niskopodłogowych autobusów miejskich, jednoczłonowych, jednego producenta i typu, na realizację którego przewidziano maksymalnie 2 368 080 złotych. W ramach tej kwoty, producent musi dostarczyć same autobusy oraz przeprowadzić szkolenie załogi.
Autobusy mają pomieścić minimum 90 pasażerów, z których 25 do 28 powinno odbyć podróż na miejscach siedzących. Wymianę pasażerów ma zapewnić troje dwuskrzydłowych drzwi, zaś w wejściach oraz na całej długości pojazdu nie mogą znaleźć się stopnie poprzeczne.
Komfort podróżnych zapewnić ma dwustrefowa klimatyzacja współpracująca z układem chłodzenia silnika zapewniająca chłodzenie i ogrzewanie. System powinien pracować niezależnie dla pasażerów oraz kierowcy. Dodatkowo pojazd musi być wyposażony w co najmniej 6 okien otwieranych poprzez przesunięcie lub uchylenie oraz co najmniej dwa wentylatory wymieniające powietrze w pojeździe w sytuacji, gdy klimatyzator nie pracuje. Sama konstrukcja i montaż klimatyzatora usytuowanego na dachu powinny umożliwiać jego obsługę bez konieczności wchodzenia na dach autobusu.
Bezpieczeństwa pasażerów strzec ma pasywny (rejestrujący, wykorzystywany przez służby po fakcie) monitoring wizyjny oparty na czterech kamerach kopułkowych i rejestratorze zapewniającym archiwizację nagranego materiału przez minimum 30 dni.
Pojazd po mieście ma się poruszać dzięki silnikowi wysokoprężnemu o pojemności od 6 do 10 litrów spełniającemu normę czystości spalin EURO 6. Według dokumentacji przetargowej umieszczonej na stronie MPK, oferenci najprawdopodobniej dostarczą jednostki o momencie obrotowym 1082 Nm, który – jak deklarują – jest dedykowany do użytkowania w autobusach miejskich, a jego charakterystyka wpływa korzystnie na zużycie paliwa dzięki zastosowanej konstrukcji i oprogramowaniu.
Producenci do tablicyWśród kryteriów oceny ofert cena decyduje w 70 proc., waga kryterium związanego z parametrami technicznymi i eksploatacyjnymi to 20 proc. a z ekologią – 10 proc. Czas na dostarczenie zamówionych pojazdów, to 125 dni od złożenia zamówienia.
Oferty zostały złożone przez dwu producentów: Solaris Bus & Coach S.A. oraz Lider Trading sp. z o.o. Ich oferty zostały otwarte, ale przetargu jeszcze nie rozstrzygnięto:
– Oferty mieszczą się w cenie, ale zgodnie z zapisami przetargu, cena, to nie wszystko, bo są jeszcze inne składniki podlegające ocenie. Na razie nie możemy dokonać ich oceny, bo są niekompletne – powiedział serwisowi transport-publiczny.pl Robert Madej, wiceprezes MPK w Częstochowie. – Wezwaliśmy obydwu producentów do uzupełnienia informacji, bo musimy wiedzieć, czy np. filtr do klimatyzacji będzie można wymienić z wnętrza autobusu, czy trzeba będzie po to wchodzić na dach – wyjaśnił.
Po uzupełnieniu informacji oferty będą mogły być ocenione, a samo postępowanie rozstrzygnięte, po czym pozostanie poczekać około 4 miesięcy na dostawę.
Na dostawę czeka także zamówienie realizowane przez jednego z oferentów bieżącego przetargu – producent autobusów Solbus, który realizuje kontrakt z Gazeli. Pierwszy pojazd jest już niemal gotowy, ale serię czeka jeszcze procedura homologacyjna. W jej ramach autobus odbędzie pierwszą długą jazdę w drodze do Częstochowy, gdzie prawdopodobnie pojawi się z okazji Dni Częstochowy 26 czerwca celem prezentacji.