Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Częstochowa kupiło kolejne gazowce CNG. Pięć mercedesów i MAN

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2018-03-22 14:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

MPK Częstochowa kupiło kolejne gazowce CNG. Pięć mercedesów i MAN
fot. Dominik Wójcik
MPK Częstochowa kupiło kolejne gazowce CNG. Pięć mercedesów i MAN
MPK Częstochowa kupiło kolejne gazowce CNG. Pięć mercedesów i MAN
MPK Częstochowa kupiło kolejne gazowce CNG. Pięć mercedesów i MAN
MPK Częstochowa kupiło kolejne gazowce CNG. Pięć mercedesów i MAN
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie nabyło kolejne używane autobusy o napędzie spalinowym zasilanym gazem CNG, który został zaabonowany dla uziemionych obecnie hybryd. Sam gaz też można kupić w MPK.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie nabyło właśnie 6 kolejnych autobusów o długości 12 metrów, których silniki spalinowe zasilane są ekologicznym sprężonym gazem ziemnym (czyli CNG). Używane pojazdy nabyte zostały w Niemczech. Większość zakupu stanowią Mercedesy Citaro, a tylko jeden to MAN Lion's City.

– Zamierzamy zakupić 10 takich autobusów, z czego dwa powinny być przegubowe – wyjaśnił wiceprezes MPK Robert Madej. Przewoźnik kupując z wolnej ręki i dążąc do unifikacji zaplecza, skupia się na markach już reprezentowanych w taborze, tj. Mercedes Benz, MAN i Solaris.

Tym samym liczba takich autobusów wzrośnie do 12, bowiem już w 2017 r. MPK zakupiło na próbę dwa gazowe Mercedesy Citaro klasy MAXI rocznik 2007 z Monachium.

Hybrydowe pokłosie

MPK w Częstochowie zaczęło konsumować gaz CNG równocześnie z wielokrotnie opisywanym na łamach naszego serwisu zakupem 40 hybrydowych solbusów o napędzie gazowo-elektrycznym. Rzadko spotykana technologia napędu i terminy wykonania zostały narzucone przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, podczas jedynej jak dotąd edycji programu Gazela, dzielącego środki pochodzące z handlu limitami emisji dwutlenku węgla do atmosfery. To MPK został największym beneficjentem, pozyskując 66 mln zł na wymianę wyeksploatowanego ponad granice możliwości taboru – Jelczy M11 oraz Ikarusów 280.

Wraz z wygraną i cudem zakończonym przetargiem na dostawę nieprodukowanych prawie nigdzie hybryd, operator częstochowskiej komunikacji miejskiej za 1 mln zł wybudował stację ładowania gazem do obsługi zamówionych u Solbusa – jedynego (i odważnego) oferenta – pojazdów. Po głośnym pożarze jednego z nich i zawieszeniu eksploatacji pozostałych, gaz zamówiony w Górnośląskim Zakładzie Obrotu Gazem za 51 mln zł na 10 lat, stał niemal niewykorzystany w zbiornikach. Kupione autobusy pozwolą go wykorzystać.

Stacja CNG dla każdego

Częstochowska stacja już w zamyśle przeznaczona została także dla odbiorców zewnętrznych. Przypomnijmy – obiekt składa się z 18 stanowisk ładowania (10 szybkiego, 8 ekonomicznego), 2 sprężarek o sumarycznej wydajności 800 metrów sześciennych na godzinę oraz 60 butli po 150 litrów każda.

Maszyny i pojazdy można obecnie tankować między 6:00 a 22:00. Klientów detalicznych odstraszał może tokenowy system rozliczeń za pobrany gaz – każdy klient musiał podpisać umowę z GZOG Zabrze, na podstawie której wydawana mu była karta umożliwiająca korzystanie z dystrybutorów. Płatność odbywała się dopiero w oparciu o wystawianą co miesiąc fakturę.

Dostawca paliwa jest na etapie wrażania systemu płatności bezgotówkowej wykorzystującej karty płatnicze. W takim wypadku nie będzie potrzeby zawierania umowy, a tankowanie będzie można zrealizować ad hoc.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Częstochowa kupuje 12 autobusów. Dlaczego nie dodatkowe solarisy?

Prawo & Finanse

Częstochowa kupuje 12 autobusów. Dlaczego nie dodatkowe solarisy?

Dominik Wójcik 05 lutego 2018

Częstochowa: Rusza przetarg na nowe autobusy

Komunikacja

Częstochowa: Rusza przetarg na nowe autobusy

Przemysław Farsewicz 04 lutego 2018

Częstochowa ma własnego double-deckera. Z dachem czy bez?

Komunikacja

Częstochowa ma własnego double-deckera. Z dachem czy bez?

Dominik Wójcik 18 stycznia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5