W Moskwie rozpoczęły się testy przegubowego elektrobusu. Jak podkreśla miasto, jest to pierwszy tego typu pojazd rosyjskiej produkcji. Stolica Rosji jest zainteresowana zakupem elektrycznych autobusów przegubowych do obsługi tras o dużych potokach podróżnych.
Pierwszy rosyjski elektryczny autobus przegubowy może pomieścić 135 pasażerów. Zasięg określono na 90 km. Proces ładowania baterii trwa, jak podaje Moskwa, 20 minut.
– Moskwa jest uważana za lidera floty autobusów elektrycznych w Europie. Nieustannie rozwijamy przyjazny dla środowiska transport publiczny. Rosyjski producent pojazdów, ciężarówek i silników Kamaz udostępnił do testów nowoczesny elektryczny autobus przegubowy, który uruchamiamy na drogach Moskwy. Spotkać go można na trasie autobusu T34, dzięki czemu każdy pasażer będzie mógł docenić komfort i innowacyjność elektrycznego pojazdu – mówi Maksim Liksutow, zastępca burmistrza Moskwy ds. transportu. Jak dodaje, miasto planuje zakup takich pojazdów do obsługi tras o dużym natężeniu ruchu pasażerskiego.
Szczegóły techniczne pojazdu zdradził natomiast Nikołaj Asaul, dyrektor Mosgortrans, głównego operatora miejskiego transportu publicznego w mieście. – Nowy przegubowy autobus elektryczny jest pierwszym autobusem elektrycznym w Moskwie z elektrycznym ogrzewaniem. Pojazd ma miejsce dla 135 pasażerów i jest wyposażony w systemy klimatyzacji. Zastosowane systemy pozwalają na zwiększone bezpieczeństwo sterowania pojazdem, automatyczne hamowanie. Nowy przegubowy autobus elektryczny jest całkowicie gotowy do eksploatacji – podkreślił Asaul.
Moskwa podkreśla, że w 2021 roku zaprzestała zakupów autobusów z silnikiem diesla. Dziś miasto koncentruje się na ekologicznych alternatywach w myśl światowych trendów. Nie tak dawno, z końcem roku, miasto informowało o „tysięcznym autobusie elektrycznym”, który wyruszył na ulice. Tysięczny autobus jest zarazem czterechsetnym zakupionym za środki z wyemitowanych przez Moskwę zielonych obligacji. Ten instrument finansowy, w odróżnieniu od zwykłych obligacji, ma jasno określony cel finansowania. Środki pozyskane z emisji zielonych obligacji są przeznaczane na cele środowiskowe, tzn. minimalizację negatywnego wpływu na otoczenie i środowisko naturalne.
W 2022 roku Moskwa planuje zakup kolejnych 600 pojazdów elektrycznych. Zakupione mają być także po raz pierwszy elektryczne autobusy przegubowe.
fot Mosgortrans