Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Moskwa pożegna trolejbusy

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-02-02 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Moskwa pożegna trolejbusy
fot. MJ
W tym roku, zgodnie z planami, Moskwa całkowicie zamknie swoją sieć trolejbusową – do niedawna jedną z największych na świecie. W zamian pasażerów będą wozić elektrobusy.

Trolejbusy w Moskwie ruszyły w 1933 r. Stolica dzisiejszej Rosji stała się piątym miastem na świecie z tym środkiem transportu.  Co więcej, do niedawna Moskwa mogła poszczycić się jedną z największych sieci na świecie. Obecnie długość sieci wynosi 445 km (ok.1300 km pojedynczej linii), a na stanie przedsiębiorstwa Mosgortrans jest 808 trolejbusów.

Los moskiewskich trolejbusów jest jednak przesądzony. W ostatnich latach sieć zaczęła maleć. Zwolennikiem – jak niesie wieść gminna – trolejbusów nie jest Siergiej Sobianin, pełniący od 2010 r. funkcję mera Moskwy. W związku z programem „Moja ulica”, zakładającym przebudowę i ucywilizowanie ulic, z centrum miasta zaczęła masowo znikać sieć trakcyjna. Jednocześnie na zachowanych trasach tak zmieniano rozkłady jazdy, by jazda trolejbusem była dosyć powolna i przez to – mało atrakcyjna.

We wrześniu 2019 r. władze transportowe Moskwy zdecydowały o zamknięciu sieci. Jak ustalono, do września 2020 r. cała sieć powinna zostać zdemontowana. Trolejbusy mają zostać zastąpione elektrobusami. Natomiast wycofane moskiewskie trolejbusy staną się zapewne błogosławieństwem dla wielu przedsiębiorstw rozsianych po kraju. Obecnie funkcjonuje 79 takich systemów (plus pięć na Krymie).

W tej chwili po Moskwie kursuje 300 elektrobusów, które obsługują 20 tras. Do końca roku przyjechać ma 300 elektrobusów, wyprodukowanych przez Kamaz i Gaz. Miasto zapowiedziało, że od 2021 r. nie będzie już kupować żadnych autobusów z silnikiem diesla.

Przejście na elektrobusy nie oznacza, że trolejbusów w Moskwie nie będzie można już w ogóle spotkać. Te nadal obsługiwać będą niezależną od moskiewskiej sieci trasę z miasta Chimki do stacji metra Płaniernaja. Obsługuje ją oddzielne przedsiębiorstwo Chmikielektrotrans.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jest decyzja w sprawie mostu Piłsudskiego w Toruniu

Przestrzeń

Jest decyzja w sprawie mostu Piłsudskiego w Toruniu

Magdalena Romanowska 02 lutego 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5