We wrześniu w stolicy Rosji została uruchomiona nowa trasa tramwajowa w centrum – z odcinkiem pozbawionym sieci trakcyjnej. Obsługują ją jednoczłonowe „Lwiątka”, wyposażone w superkondensatory.
Nowa trasa o długości 2,1 km, prowadząca wzdłuż prospektu Akademika Sacharowa między placem tzw. trzech dworców a stacją metra Czystyje Prudy, została uruchomiona 10 września. Obsługuje ją linia nr 90, która łączy dworzec Moskwa Pawieleckaja i pętlę Sokolniczeskaja Zastawa. Dzięki nowej trasie tramwaje znowu przecinają centrum – z południa na północny wschód.
Na nowej linii kursują tramwaje Lwionok-Moskwa, które wyprodukowała firma PK Transportnyje Sistiemy. – Potrzebowaliśmy tramwaju z możliwością jazdy autonomicznej. Taki tramwaj powstał – mówi Sergiej Sobianin, burmistrz Moskwy. Częstotliwość kurowania wynosi 5 min.
Nowy odcinek zaznaczony jest strzałkami, mat. UM MoskwaPojazdy są wyposażone w superkondensatory, dzięki którym mogą przejechać do 4 km bez zasilania z sieci trakcyjnej. – Dla nas tramwaj ten to przełomowy projekt: jest to pierwszy autonomiczny tramwaj w Rosji w regularnej eksploatacji. Jego wyjątkowość polega nie tylko na możliwości jazdy na akumulatorach bez zasilania z sieci trakcyjnej, ale także na innowacyjnym podejściu do zużycia energii: także pod siecią trakcyjną tramwaj rusza dzięki akumulatorom, co znacznie zmniejsza szczytowe obciążenia infrastruktury zasilającej. Wnętrze tramwaju oferuje wszystkie współczesne udogodnienia: od ładowarek USB i klimatyzacji po inteligentne systemy wspomagania motorniczego – mówi Andriej Wasiliew, zastępca dyrektora generalnego ds. operacyjnych w Transmaszholdingu, do którego należy większość udziałów firmy PK TS.
W maju 2025 r. Moskwa podpisała umowę z firmą PK TS na dostawy 100 jednoczłonowych niskopodłogowych tramwajów serii 71-911EM Lwionok-Moskwa. Pojazd może pomieścić ponad 110 pasażerów, z czego 41 na miejscach siedzących. Wagon posiada cztery pary drzwi. Tramwaje są monitorowane i wyposażone w system monitorujący stan motorniczego (system, w przypadku zarejestrowania oznak zmęczenia lub utraty czujności, ostrzega motorniczego, a w krytycznej sytuacji może automatycznie zatrzymać tramwaj). Do stolicy Rosji dotarło już 20 pojazdów z tej umowy, a dostawy potrwają do końca 2026 r.
Obecnie w Moskwie jeździ już 40 wagonów 71-911EM Lwionok-Moskwa oraz 464 trzyczłonowe tramwaje 71-931 Witiaź-Moskwa. Jednoczłonowe Lwiątka można spotkać także w Petersburgu, Iżewsku, Ułan-Ude, Permie, Uljanowsku, Krasnojarsku, Czerepowcu, Tule, Kursku, Wołgogradzie, Samarze, Jekaterynburgu, a także na pierwszej w Rosji międzymiastowej linii tramwajowej Jekaterynburg – Wierchniaja Pyszma.