Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Modertrans oficjalnie prezentuje jednoczłonową w pełni niskopodłogową Gammę

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
11-06-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa Modertrans

Podziel się ze znajomymi:

Moderus Gamma LF 05 AC to pierwszy w Polsce jednoczłonowy tramwaj, który jest w pełni niskopodłogowy. Choć ma niecałe 15 metrów, to – jak zapewnia producent – wypełniono go szeregiem nowoczesnych rozwiązań. Projekt został realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju przy wykorzystaniu środków unijnych.

Najważniejsze z nich, a jednocześnie niewidoczne na co dzień, to innowacyjny układ napędowy, dostarczony przez firmę Medcom, zbudowany na bazie tranzystorów wykonanych z węglika krzemu (SiC), i zapewniający większą oszczędność energii podczas rozruchu, większą płynność jazdy, oraz niemal całkowicie bezgłośną pracę układu napędowego, w porównaniu do tradycyjnych tranzystorów krzemowych IGBT. Trzy lata temu, 50 pojazdów Moderus Gamma dla Poznania, jako jedne z pierwszych tramwajów w Polsce, zostały wyposażone w przetwornice pomocnicze zbudowane wyłącznie przy użyciu tranzystorów SiC. Na bazie doświadczeń wraz z firmą Medcom producent poszedł o krok dalej – teraz cały napęd skonstruowany jest z wykorzystaniem półprzewodników SiC. Zastosowanie najnowszych rozwiązań sprawia, że tramwaje stają się jeszcze bardziej „zielone”.

Dodatkowo tramwaj został oparty na wózkach o ok. 15% lżejszych niż standardowo stosowane, wyposażonych w silniki trakcyjne asynchroniczne o zmniejszonych gabarytach. To wszystko przekłada się na wyjątkowo niską masę tramwaju i minimalizację nacisków statycznych osi oraz czyni tramwaj cichym i energooszczędnym. Dla przewoźnika efektem tego jest zmniejszenie kosztów eksploatacji, mniejsze zużycie energii, lepsze właściwości dynamiczne oraz niskie zużycie obręczy kół i infrastruktury torowej. W tramwaju zainstalowany został elektromechaniczny hamulec postojowy. Takie rozwiązanie to same plusy dla operatora – ten rodzaj hamulca nie wykorzystuje płynu/oleju hamulcowego, tym samym nie są generowane odpady olejowe, nie ma konieczności płukania układu, dodatkowo nie wymaga cyklicznych badań ze strony Urzędu Dozoru Technicznego.

W nowej Gammie nie zabrakło systemu odzysku energii podczas hamowania. Wytracana energia gromadzona jest w zasobniku zbudowanym z superkondensatorów, a następnie wykorzystywana podczas najbardziej energochłonnego procesu rozruchu lub do jazdy autonomicznej w przypadku zaniku napięcia w sieci. Gromadzenie w zasobniku pojazdu energii odzyskiwanej podczas hamowania pozwala na efektywniejsze jej wykorzystanie, niż w przypadku tradycyjnej rekuperacji, czyli zwrotu energii do sieci trakcyjnej. W przypadku braku zasilania z sieci trakcyjnej, tramwaj może przejechać ponad 2 kilometry z wykorzystaniem energii zgromadzonej w superkondensatorach.

W tramwaju zastosowano systemy wspomagające codzienną pracę motorniczego, poprawiające bezpieczeństwo oraz komfort jego pracy, m.in.: system antykolizyjny, czujnik zmęczenia motorniczego oraz alkotest, warunkujący dopuszczenie motorniczego do rozpoczęcia jazdy. Nowością w zastosowaniu tramwajowym, zaczerpniętą z branży automotive, jest wyświetlacz HUD – całkowicie przezroczysty wyświetlacz przedstawiający motorniczemu podstawowe parametry jazdy. Podgrzewany i wentylowany fotel motorniczego, z możliwością regulacji położenia we wszystkich płaszczyznach, znacząco podniesie komfort pracy, podobnie jak pneumatyczna amortyzacja drgań.

W tramwaju Moderus Gamma LF 05 AC znalazły się także rozwiązania nakierowane na bezpieczeństwo i wygodę podróżnych, w tym przede wszystkim: dodatkowe tablice informacji pasażerskiej dla osób słabowidzących, głosowa informacja pasażerska dla osób niewidomych, rampa dla osób z niepełnosprawnościami i wózków dziecięcych, komunikacja z motorniczym poprzez system interkomów, ładowarki USB, podgrzewane poręcze, aktywne w sezonie zimowym, czy podświetlane piktogramy na poręczach, wskazujące miejsca uprzywilejowane i niektóre z powyższych systemów.

Kabina motorniczego oraz przestrzeń pasażerska są w pełni klimatyzowane, jednak i tu Modertrans zdecydował się na innowację w branży tramwajowej. Czynnikiem chłodzącym w zastosowanych urządzeniach jest dwutlenek węgla – gaz niewymagający utylizacji, neutralny dla środowiska i niepalny, a więc bezpieczny, a jednocześnie bardzo skuteczny. Dodatkowo w klimatyzatorze przestrzeni pasażerskiej zastosowano możliwość odwrócenia obiegu klimatyzacji, czyli tzw. pompę ciepła. Daje to możliwość zapewnienia zimą identycznego komfortu cieplnego, jak w przypadku stosowania tradycyjnych nagrzewnic elektrycznych, jednakże przy użyciu znacznie mniejszej ilości energii, co wpływa na niższe koszty eksploatacyjne.

To kolejny tramwaj, w którym Modertans postawił na design – nietypowy zarówno z zewnątrz, jak i w środku. „Dzięki temu otrzymaliśmy efekt, który wyróżnia ten krótki pojazd, a jednocześnie nasi klienci zyskują nowe możliwości i warianty elementów wyglądu” – deklaruje Modertrans.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rumunia: Jassy prezentują nowe tramwaje od firmy Bozankaya

Przestrzeń

Rumunia: Jassy prezentują nowe tramwaje od firmy Bozankaya

Przemysław Farsewicz 30 maja 2025

Tramwaje Škody pojadą do Moguncji

Przestrzeń

Tramwaje Škody pojadą do Moguncji

Przemysław Farsewicz 25 maja 2025

Pierwszy nowy tramwaj Škody na praskich torach

Przestrzeń

Pierwszy nowy tramwaj Škody na praskich torach

Przemysław Farsewicz 05 kwietnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Rumunia: Jassy prezentują nowe tramwaje od firmy Bozankaya

Przestrzeń

Rumunia: Jassy prezentują nowe tramwaje od firmy Bozankaya

Przemysław Farsewicz 30 maja 2025

Tramwaje Škody pojadą do Moguncji

Przestrzeń

Tramwaje Škody pojadą do Moguncji

Przemysław Farsewicz 25 maja 2025

Pierwszy nowy tramwaj Škody na praskich torach

Przestrzeń

Pierwszy nowy tramwaj Škody na praskich torach

Przemysław Farsewicz 05 kwietnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij