Modertrans Poznań zakończy dostawy Gamm dla Poznania jeszcze w tym roku, a więc pół roku przed założonym terminem. Zaraz po nich producent zacznie "składać" wagony dla Szczecina, zbliżone do poznańskich Gamm. Poza tym trwa też produkcja wagonów Tramwajów Śląskich a w kolejce czekają Bety dla MZK Grudziądz.
Modertrans Poznań realizuje aktualnie szereg tramwajowych kontraktów dla polskich miast i przewoźników tramwajowych.
Są to umowy na 30 tramwajów dla Poznania,
12 dla Tramwajów Szczecińskich,
3 wozy dla Grudziądza oraz
10 tramwajów dla Tramwajów Śląskich. O tym, jak przebiega realizacja tych kontraktów rozmawiamy z prezesem zarządu firmy, Piotrem Pawlakiem. W kolejnych dniach opublikujemy drugą część rozmowy dotyczącą planów rozwojowych oraz "kolejowej" nogi firmy z Poznania. Modertrans może też zdobyć kolejne zamówienie -
tym razem na tramwaje dla Łodzi, choć w tym przypadku wciąż nie wiemy, czy MPK Łódź znajdzie brakujące środki i podpisze umowę z producentem z Poznania.
Jakub Rosler, Transport-Publiczny.pl: Zacznijmy od aktualnie realizowanych kontraktów. Kończycie powoli dostawy 30 dwukierunkowych Gamm dla MPK Poznań. Ile tramwajów już dostarczyliście i kiedy skończycie realizację tej dostawy?
Piotr Pawlak, prezes Zarządu Modertrans: 25 tramwajów jest już odebranych i zostało nam 5 sztuk do zakończenia dostaw. Z tych 5 wagonów dwa przetransportowano już do MPK, natomiast trzy ostatnie są jeszcze u nas. Mamy ambitny plan, żeby zamknąć dostawy i realizację całego kontraktu do końca bieżącego roku, a więc znacznie – prawie pół roku szybciej niż to, co zakłada umowa.
Poza Poznaniem realizujecie również 3 inne zamówienia w zakresie tramwajów. Jak przebiega realizacja umowy na dostawy wozów dla Tramwajów Szczecińskich?
Tramwaj dla Szczecina będzie bardzo zbliżony do poznańskiego. Finalizujemy produkcję dla MPK Poznań i robimy już wagony dla Szczecina. Kontrakt szczeciński chcemy sfinalizować do końca maja 2026 roku, a być może prędzej.
Grudziądz zamówił trzy Bety.
Realizacja tego zamówienia również już przebiega, to są trzy sztuki i planujemy, że dostarczymy je do Grudziądza po jednej sztuce w sierpniu, wrześniu oraz październiku przyszłego roku. Obecnie kompletujemy materiały do tych wagonów, a od stycznia zacznie się już proces ich produkcji.
Aktualnie na taśmie produkcyjnej są wagony dla Poznania i Szczecina. W fazie produkcji jest także kontrakt dla Tramwajów Śląskich. W przypadku Grudziądza mamy jeszcze trochę czasu na to, żeby te tramwaje dostarczyć – termin realizacji tego zamówienia jest późniejszy w porównaniu do umów zawartych z przewoźnikami w Szczecinie i na Śląsku.
Tramwaje Śląskie zamówiły ponownie krótkie tramwaje, natomiast czy one są w pełni niskopodłogowe czy będą miały ten jeden stopień wewnątrz?
Z uwagi, że życzeniem zamawiającego było niestosowanie pochyłości w obszarze podłogi nad wózkiem tramwaju, umieściliśmy wewnątrz jeden stopień. Dlatego formalnie, z nazewnictwa, to nie będzie Gamma. Pojazd, który zamawiający wybrał jest też kontynuacją i pewną ciągłością tego, co już u nas w poprzednich latach zamawiał. Przewoźnik eksploatuje
m.in. jednoczłonowe, dwukierunkowe tramwaju typu MF 11 AC BD.