Modertrans Poznań przyznaje, że MPK Łódź musi podpisać umowę na nowe tramwaje - co najmniej 15 pojazdów, w grudniu tego roku. Potem bowiem oferta producenta nie zostanie już przedłużona – Od nowego roku już nie będzie możliwości, abyśmy te tramwaje dostarczali w takiej cenie – mówi Robert Kij z zarządu Modertransu.
Od dawna relacjonujemy “walkę” MPK Łódź o zakup fabrycznie nowych tramwajów z Modertransu. Spółka od
blisko roku próbuje podpisać umowę na 15 lub nawet na 30 nowych tramwajów, które, jako jedyny chętny - chciał dostarczyć producent z Poznania.
MPK Łódź liczyło, że zakup uda się sfinansować z KPO, jednak przewoźnik nie otrzymał środków z tego funduszu, a jego wniosek trafił tylko na listę rezerwową, dlatego też od stycznia bieżącego roku MPK szuka finansowania na zakup choćby 15 tramwajów z zamówienia podstawowego.
Zgodnie z ostatnimi doniesieniami z MPK,
przewoźnik ma być blisko pozyskania kredytu na zakup Moderusów, niemalże identycznych do tych, które w liczbie 30 sztuk jeżdżą już po mieście od kilku lat. Jest to naprawdę ostatni dzwonek na podpisanie umowy na zakup tramwajów, co wprost przyznają nam teraz przedstawiciele Modertransu.
– Liczymy bardzo, że MPK znajdzie w grudniu środki na zamówienie 15 tramwajów z podstawowego zamówienia. Mamy bowiem tak pozawierane umowy z naszymi poddostawcami, że do końca tego roku mamy zagwarantowaną realizację tego projektu w ramach ceny zaproponowanej przez nas wiele miesięcy temu (w lipcu 2024 roku - przyp. red.). Od nowego roku potencjalne umowy musielibyśmy renegocjować i wtedy już nie będzie możliwości, abyśmy te tramwaje dostarczali w takiej cenie, jaką zaproponowaliśmy, więc nie przedłużymy już ważności oferty. Jest to zatem ostatnia szansa na zakupy w tej cenie – mówi nam Robert Kij, wiceprezes zarządu Modertrans Poznań.
Oznacza to, że jeśli umowy nie uda się zawrzeć do końca roku, to MPK będzie zmuszone zapewne rozpisać nowy przetarg na tramwaje lub zadowolić się kolejnymi zakupami wagonów używanych,
co i tak ma być realizowane.Wiceprezesa Modertransu zapytaliśmy również o to, jak ma być rozłożona produkcja nowych tramwajów dla Łodzi, jeśli umowę uda się ostatecznie zawrzeć.
– Od podpisania umowy będziemy mieli 18 miesięcy na dostarczenie tych pojazdów. Wówczas na przestrzeni 2026 roku będziemy realizować zakupy podzespołów, a od stycznia do czerwca 2027 roku przystąpimy do produkcji 15 sztuk – mówi Robert Kij.
Gdyby MPK znalazło następne brakujące środki - tym razem na tramwaje z opcji, to przewoźnik będzie mógł je zamówić w ciągu roku od podpisania umowy.