MPK Wrocław jest krok bliżej zawarcia umowy z Modertransem na dostawy nowych w pełni niskopodłogowych tramwajów. Dzisiaj natomiast Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie drugiego oferenta – bydgoskiej Pesy.
W styczniu MPK Wrocław ogłosiło przetarg na dostawy 25 sztuk fabrycznie nowych, wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych, jednokierunkowych tramwajów z opcją na kolejne 21 pojazdów. Długość pojazdu ze zderzakami
określono na maksymalnie 32.000 m. O zamówienie ubiegały się dwie firmy – Pesa i Modertrans. Ostatecznie, pod koniec lipca, jako zwycięzcę
wskazano Modertrans, który jest gotowy dostarczyć tramwaje za 204,600 mln zł brutto – to o blisko 40 mln zł mniej niż zakładał budżet zamawiającego.
Od rozstrzygnięcia odwołała się Pesa. – Odwołujący zarzucił zamawiającemu, że zaniechał sporządzenia i udostępnienia odwołującemu uzasadnienia faktycznego dla punktacji przyznanej w kryteriach „Poziom hałasu”, „Pochyłość podłogi” i „Nacisk statyczny osi”, jak również dokonał on naruszenia polegającego na przeprowadzeniu błędnej wykładni postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia na etapie po złożeniu ofertprzez pominięcie części postanowień dotyczących kryteriów oceny ofert, co doprowadziło do ustalenia błędnych, sprzecznych z zasadą uczciwej konkurencji reguł przyznawania punktacji w pozacenowych kryteriach oceny ofert. Odwołujący zarzucił również zamawiającemu dokonanie oceny ofert w sposób sprzeczny z kryteriami oceny ofert określonymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia i naruszający zasadę uczciwej konkurencji, co doprowadziło do nieuzasadnionego przyznania odwołującemu 0 punktów w kryterium „Poziom hałasu”. Odwołujący zarzucił również Zamawiającemu, że zaniechał on unieważnienia postępowania, w sytuacji, gdy postępowanie obarczone było ono niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy, polegającą na niemożności przyznania punktacji wykonawcom w sposób zgodny ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia w kryteriach „Poziom hałasu”, „Pochyłość podłogi” i „Nacisk statyczny osi” – informuje Katarzyna Prowadzisz, rzecznik prasowy KIO.
Zniknęła właśnie kolejna przeszkoda w zawarciu umowy ze zwycięzcą postępowania. – Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła właśnie odwołanie firmy Pesa od dokonanego przez MPK Wrocław wyboru dostawcy nowych tramwajów. Możemy podpisywać umowę z firmą Modertrans Poznań – informuje Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.
Tramwaje, które trafią do Wrocławia, mają być rozwinięciem modelu Moderus Gamma LF 01 AC. Pojazd ma być „szyty na miarę” – szczegóły dotyczące wygląd tramwaju, jak i zagospodarowanie wnętrza będą uzgadniane po podpisaniu umowy.
Na realizację całego zamówienia przeznaczono 32 miesiące od daty zawarcia umowy. Pierwszy tramwaj powinien dotrzeć do Wrocławia w ciągu 24 miesięcy. Decyzję o skorzystaniu z opcji Wrocław ma podjąć w ciągu najpóźniej 27 miesięcy od zawarcia umowy. Dostawy dodatkowych tramwajów przewidziano w terminie 7-15 miesięcy od zakończenia realizacji zamówienia podstawowego.