Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Modernizacja WWK. Centralny pięć lat bez pociągów dalekobieżnych?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-12-04 08:25
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Modernizacja WWK. Centralny pięć lat bez pociągów dalekobieżnych?
fot. WU
Nowa perspektywa unijna przyniesie ogromne inwestycje w Warszawskim Węźle Kolejowym. Przebudowa linii średnicowej wymusi liczne ograniczenia w ruchu pociągów oraz ulicznym. Pociągi dalekobieżne mogą nawet przez pięć lat kursować wyłącznie przez Warszawę Gdańską.

W listopadzie władze miasta, PKP PLK i PKP SA zapowiedziały spore inwestycje w Warszawskim Węźle Kolejowym. Ustalenia w tej sprawie trwają od dłuższego czasu. Już na początku roku pisaliśmy, że szykują się duże utrudnienia w ruchu pociągów w centrum Warszawy. Jedną z głównych inwestycji ma być modernizacja linii średnicowej. Zakres prac będzie wymuszał długotrwałe wyłączenia z ruchu.

Warszawa Gdańska głównym dworcem

Jak wynika ze wstępnych założeń ruchowych, które PKP PLK prezentowały miastu, ruch dalekobieżny w latach 2018-2022 będzie kierowany przez Warszawę Gdańską. Ruch podmiejski w latach 2018-2020 bęzie odbywał się po układzie podmiejskim, a w latach 2020-2022 po układzie dalekobieżnym - przez Warszawę Centralną. Oznacza to, że pociągi podmiejskie cały czas będą przejeżdżać przez centrum miasta, a dworzec Warszawa Centralna przez dwa i pół roku będzie bez jakichkolwiek pociągów, a przez kolejne dwa i pół roku - Warszawa Śródmieście. Remont spowoduje też istotne utrudnienia w ruchu ulicznym (m.in. kolejnej ograniczenia w ruchu na Targowej). Jak czytamy w założeniach, właściwie jest "brak innej możliwości harmonogramu prac pozwalajacego na zakończenie prac w przyszłej perspektywie budżetowej UE".

W czasie modernizacji Warszawa Gdańska stanie się głównym dworcem Warszawy, zastępując Zachodnią, Centralną i Wschodnią. Wymaga to przystosowania dworca, w tym budowy dwóch wcześniej zaniechanych peronów. Prace budowlane przy modernizacji stacji Warszawa Główna oraz odcinków przebiegającej przez nią linii kolejowej przewidziane są od 2016 r. Jeszcze przed 2018 r. ma zostać również reaktywowana Warszawa Główna. Powstanie też jednopoziomowy łącznik linii nr 8 i 20.

Wiadukty do remontu i rozbiórki

Zakres prac na linii średnicowej przewiduje modernizację linii kolejowej nr 1 na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Centralna i Warszawa Centralna - Warszawa Wschodnia, linii nr 448 pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Śródmieście, modernizację podmiejskiej i dalekobieżnej części stacji Warszawa Wschodnia i Zachodnia, modernizację stacji Warszawa Centralna oraz modernizację mostu średnicowego. Dziwić może zwłaszcza ostatnia pozycja w świetle ostatnio przeprowadzanych prac - jak jednak usłyszeliśmy w PKP PLK nie można było zwlekać z remontem części infrastruktury, w przeciwnym razie trzeba byłoby ograniczyć prędkość pociągów, co przełożyłoby się na niższą przepustowość.

Wyremontowane zostaną wszystkie wiadukty - te przy Wybrzeżu Kościuszkowskim, Sokolej i Targowej zostaną zburzone i wybudowane od nowa. Ten sam los spotka obiekty na średnicy dalekobieżnej nad Kruczkowskiego i Wybrzeżem Szczecińskim. Długość prac przy Targowej przewidziana jest na 8,5 miesiąca, a przy Wybrżeżu Szczecińskim - 18 miesięcy. Sporym wyzwaniem będzie też remont wiaduktu na Towarowej.

Trwają jeszcze ustalenia

Cały czas trwają ustalenia i dyskusje pomiędzy kolejarzami a miastem na temat przebiegu prac. Czy Centralny przez pięć lat zostanie bez pociągów dalekobieżnych? - To założenia a nie decyzje. Do tego wstępne. Harmonogram prac i prowadzenia ruchu dopiero powstanie - zastrzega PKP PLK.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5