Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Modernizacja pierwszego Tramino. Podejście drugie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
12-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Modernizacja pierwszego Tramino. Podejście drugie
fot. Leinad, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Właśnie ogłoszono ponowny przetarg na modernizację i naprawę główną pierwszego tramwaju wyprodukowanego przez Solarisa, a więc pojazdu S100. Zakres prac jest niemal identyczny jak przy pierwszej próbie naprawy, a największą zmianą jest zaniechanie przebudowy kabiny motorniczego i zmiany układu okien bocznych.

MPK Poznań podejmuje drugą próbę naprawy oraz modernizacji pierwszego tramwaju Solarisa, prototypowego S100, który został odkupiony przez przewoźnika w ubiegłym roku. Pierwsze podejście do naprawy oraz modernizacji wagonu nie powiodło się z powodu kosztów, gdyż obie otrzymane przez MPK oferty przekraczały budżet na to zadanie.

Ponowione postępowanie ma niemalże identyczne wytyczne jak te, które znalazły się w pierwszym przetargu. Biały Tramino zostanie więc zmodernizowany i upodobniony do seryjnych wagonów Solarisa, które można spotkać na ulicach Poznania. Tramwajem referencyjnym, do którego ma zostać upodobniony S100, jest tramwaj S105 o numerze bocznym 545.

Pierwszy tramwaj wyprodukowany przez Solarisa straci więc sporo rozwiązań i cech szczególnych, które wyróżniały go na tle innych tramwajów tego producenta. Zniknie chociażby automatycznie wysuwana rampa dla wózków inwalidzkich, a gruntowną zmianę przejdzie też system oświetlenia wnętrza pojazdu oraz sposób ułożenia siedzeń w tramwaju.

Wagon zostanie też przystosowany do aktualnych wymogów w zakresie systemu informacji pasażerskiej, monitoringu czy systemu kasowników. W pierwszym Tramino znajdzie się również terminal do zakupu biletów w formie elektronicznej. Po modernizacji wszystkie wyświetlacze mają pokazywać tekst w kolorze białym, co może oznaczać, że tramwaj zachowa swój unikalny, biały kolor. Nie ma jednak takiej pewności, bowiem w zapisach przetargowych zapisano, że malowanie wagonu zostanie uzgodnione z MPK na dalszym etapie trwania remontu i modernizacji.

W kwestiach technicznych przegląd i naprawę przejdzie pudło, a także wózki tramwaju czy instalacja elektryczna. Zupełnie nowy będzie monitoring wizyjny, a gruntowny przegląd oraz wymianę zużytych elementów przejdzie system wentylacji. Najpoważniejszą zmianą w stosunku do pierwotnego postępowania jest rezygnacja przez MPK z przebudowy kabiny motorniczego. Przewoźnik chciał zmienić układ bocznych okien kabiny i upodobnić go do pojazdów z serii S105, tak aby zapewnić motorniczemu lepsze pole widzenia.

Na realizację całego zadania przewidziano aż 18 miesięcy. W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali naprawy główne minimum 3 wieloczłonowych tramwajów, z udziałem niskiej podłogi na poziomie co najmniej 60% oraz wyposażonych w system sterowania napędem i urządzeniami pomocniczymi, oparty o pokładową sieć transmisji danych - CAN lub podobną, a także napędzanych silnikami prądu przemiennego. Drugim, wymiennym warunkiem udziału jest zakończenie co najmniej jednej dostawy nowych, wieloczłonowych wagonów tramwajowych z minimum 60% niskiej podłogi wyposażonych w system sterowania napędem i urządzeniami pomocniczymi, oparty o pokładową sieć transmisji danych - CAN lub podobną oraz napędzanych silnikami prądu przemiennego. Zamawiający uzna ten warunek za spełniony, jeśli dostawa opiewała na co najmniej 3 tramwaje.

W ponowionym postępowaniu o wyborze najlepszej oferty ma zdecydować wyłącznie cena. Wcześniej poza tym kryterium MPK brało pod uwagę również okres gwarancji ogólnej.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Komunikacja

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Redakcja/inf. pras. 05 czerwca 2025

MPK Poznań: W tym roku debiut “Holendra”

Komunikacja

Poznań: deficyt kierowców i motorniczych mimo różnorodności

Komunikacja

MPK Poznań rozstrzyga przetarg na autobusy spalinowe

Komunikacja

Poznań, Kraków i Wrocław ze środkami z KPO na tramwaje

Prawo & Finanse

Zobacz również:

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Komunikacja

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Redakcja/inf. pras. 05 czerwca 2025

MPK Poznań: W tym roku debiut “Holendra”

Komunikacja

Poznań: deficyt kierowców i motorniczych mimo różnorodności

Komunikacja

MPK Poznań rozstrzyga przetarg na autobusy spalinowe

Komunikacja

Poznań, Kraków i Wrocław ze środkami z KPO na tramwaje

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij