Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Mniej pasażerów komunikacji miejskiej. „Rower i suburbanizacja”

Dalej Wstecz
Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2014-08-25 13:19
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Mniej pasażerów komunikacji miejskiej. „Rower i suburbanizacja”
fot. WUtłok w metrze
Według najnowszych danych GUS-u, w ubiegłym roku z komunikacji miejskiej w całej Polsce korzystaliśmy 3,6 mld razy. To o 6 proc. mniej niż rok wcześniej i najmniejsza liczba pasażerów od 10 lat. Jednak według specjalistów od transportu dane są zbyt ogólne, by wyciągać z nich konkretne wnioski.

- Przede wszystkim dane GUS są zbyt ogólne, żeby mówić o pewnych przyczynach spadku zainteresowania podróżowaniem komunikacją miejską. Trudno sprawdzić, czy tendencja spadkowa dotyczy dużych i małych miast, czy tylko małych. Dane powinny być prezentowane na poziomie powiatów, nie województw. Najlepiej z rozbiciem na środki transportu – tłumaczy swoje wątpliwości związane z publikacją GUS Adam Zając ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji. I wskazuje, że jeśli chodzi o Mazowsze, to spadek w tym przypadku był w części skutkiem zawirowań wokół bramek w metrze (korzystający często przechodzą przez bramki dla osób z dużym bagażem, przez co umykają pomiarom frekwencji). Według danych GUS-u liczba pasażerów komunikacji na Mazowszu spadła aż o 17 proc.

Jan Jakiel, szef tego samego stowarzyszenia wskazuje, że jedną z przyczyn może być również fakt, iż mieszkańcy coraz częściej wybierają alternatywne środki transportu. Na przykład rower. I wskazuje, że dobrym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie obniżek cen biletów, oraz wprowadzenie wyższych opłat za parkowanie.

Zając dodaje jednak, że dużym problemem w miastach jest rosnące zjawisko suburbanizacji i tym samym coraz trudniejsze zapewnienie transportu na terenach nowych osiedli. - Liczba linii wzrosła nieznacznie, natomiast tabor nieznacznie się skurczył. To pokazuje, że przynajmniej komunikacja autobusowa jest utrzymywana, nie zaś rozwijana. W przypadku tramwajów trudno natomiast o wnioski. Tu składy jednowagonowe kupowane są w miejsce dwuwagonowych.

- GUS powinien prezentować dokładniejsze dane, zarówno w podziale na powiaty, środki transportu (liczą przewiezionych pasażerów) jak i tabor (np. sprawdzać wyposażenie w klimatyzację lub elektroniczne tablice). Wtedy monitorowanie wszelkich zmian miałoby większy sens – przyznaje Zając.

Pasażerowie w komunikacji publicznej będą jednym z tematów Kongresu Transportu Publicznego, który 30 października odbędzie się w Bydgoszczy.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Zatrzyma się, czy się nie zatrzyma, czyli niewidomi i autobus

Komunikacja

Zatrzyma się, czy się nie zatrzyma, czyli niewidomi i autobus

Jakub Dybalski 04 sierpnia 2014

Kraków. Nowe automaty biletowe. Monet nie przyjmą

Komunikacja

Kraków. Nowe automaty biletowe. Monet nie przyjmą

Tomasz Knapik 23 lipca 2014

W ciągu dekady w Helsinkach samochód ma się stać zbędny

Komunikacja

W ciągu dekady w Helsinkach samochód ma się stać zbędny

Jakub Dybalski 17 lipca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5