Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

MJN: III linia metra dla mieszkańców, nie dla deweloperów

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2021-03-17 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

MJN: III linia metra dla mieszkańców, nie dla deweloperów
fot. MJ
Proponowany przez stołeczny ratusz przebieg III linii metra zbiera sporo głosów krytycznych. – Jesteśmy za rozwojem metra, ale nie w proponowanym kształcie. Ta linia nie ma najmniejszego sensu, nie będzie rozwiązywała problemów komunikacyjnych – mówi Kuba Czajkowski ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze. Jak zauważa MJN, tramwaj jest nie tylko dziesięciokrotnie tańszy, ale przede wszystkim w krótszym czasie dowiózłby pasażerów do centrum. To także kwestia niewygodnych i źle zaprojektowanych przesiadek na Stadionie.

Na początku tygodnia niespodziewanie Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, ogłosił przystąpienie do budowy III linii metra, a w zasadzie kolejnych przygotowań do jej realizacji. Dużo uwag zbiera jednak okrężna trasa, która sprawia, że przejazd metrem – z przesiadkami – może okazać się mało atrakcyjny względem innych form transportu. Wątpliwości i pytania spisaliśmy tutaj.

Do sprawy odniosło się też stowarzyszenie Miasto Jest Nasze. Jak zwraca uwagę, w zeszłym roku wstrzymano wiele potrzebnych inwestycji z powodu napiętego budżetu, a teraz pojawia się kosztowna propozycja budowy metra na wątpliwej trasie. – To będzie kosztowny błąd dla Warszawy. Budowa metra jest 10-krotnie droższa niż przełożona po raz kolejny linia tramwajowa. Niestety, metro w tym kształcie nie przyniesie korzyści, które mogłyby uzasadniać taką rozrzutność. Metro nie skróci czasu podróży do Śródmieścia z Gocławia, Ostrobramską czy Wiatraczną – mówi Julia Widłak z MJN. Jak wylicza, czas przejazdu metrem z Gocławia do Świętokrzyskiej – i to nie bezpośrednio – wyniesie 22 minut, podczas gdy bezpośredni tramwaj miał pokonywać bezpośrednią trasę z Gocławia do centrum w niespełna 18 minut, a linia autobusowa 507 potrzebuje 16-26 minut.



– Warszawy nie stać na wadliwe inwestycje, które pochłoną ogromne pieniądze. Jak pokazali badacze z Politechniki Warszawskiej, linia M3, która będzie przebiegać w obecnym kształcie, nie będzie tak funkcjonalna, jak inna trasa, będąca bezpośrednim połączeniem Gocławia ze Śródmieściem Południowym – tym bardziej, że obecnie Trasa Łazienkowska jest na granicy przepustowości. Jeśli przeprowadzimy trasę metra na około, będzie to niekorzystne dla mieszkańców: możemy doprowadzić do paradoksalnej sytuacji, gdy mieszkańcy będą dłużej jechać do pracy – dodaje Filip Szarecki z MJN.

Społecznicy widzą inny cel takiej, a nie innej trasy – Jesteśmy za rozwojem metra, ale nie w proponowanym kształcie. Ta linia nie ma najmniejszego sensu, nie będzie rozwiązywała problemów komunikacyjnych. Czy to metro dla mieszkańców czy prezent dla deweloperów? Na większości trasy nie ma planów zagospodarowania, inwestycje odbywają się na podstawie wuzetek. Rodzi to naturalne pytanie, czy nie jest to celowe działanie, by ułatwić sprzedaż mieszkań – zauważa Kuba Czajkowski z MJN.

Jak dodaje Czajkowski, budowa metra będzie dużym obciążeniem dla budżetu. – To ryzyko, że żadna z planowanych tras tramwajowych, na które mieszkańcy czekają od lat – na Modlińskiej, Białołęce czy na Mokotowie – nie wydarzy się, bo nie będzie środków. Potrzebujemy jasnej deklaracji ws. tras tramwajowych – mówi Kuba Czajkowski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5