Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

MIR chce poprawić dostępność przestrzeni publicznej

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2018-03-01 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

MIR chce poprawić dostępność przestrzeni publicznej
Fot. ms, transport-publiczny.pl
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju chce poprawić dostępność przestrzeni publicznej, w tym infrastruktury drogowej i kolejowej czy lotnisk. Na razie rozezna rynek ekspercki.

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zaprosiło do składania ofert na opracowanie ekspertyzy dotyczącej opracowania wytycznych w zakresie zapewnienia dostępności przestrzeni publicznej. Chce przy tym wprowadzić w życie koncepcję „uniwersalnego projektowania”.

Jak podkreśla ministerstwo, to na razie procedura rozeznania rynku, a samo opracowanie ekspertyzy zostanie zlecone w II kwartale tego roku. Ekspertyza zostanie zamówiona w ramach projektu unijnego „Wzmocnienie potencjału legislacyjnego w obszarze procesu inwestycyjno-budowlanego – etap II” z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020.

„Znajdujemy się w różnych sytuacjach życiowych”

Ministerstwo planuje, że opracowanie wskaże wytyczne w zakresie odpowiedniego i kompleksowego dostosowania projektowanych, jak i istniejących elementów przestrzeni publicznej do potrzeb osób z różnym rodzajem niepełnosprawności, mając na uwadze koncepcję „projektowania uniwersalnego”. – Znajdujemy się w różnych sytuacjach życiowych, które powodują, że zasady projektowania uniwersalnego są rozwiązaniem korzystnym dla nas wszystkich, niezależnie od wieku, płci czy dysfunkcji zdrowotnych – napisało ministerstwo, dość poetyckim jak na dokumenty przetargowe językiem.

– Przykładem mogą być chociażby rodzice z małymi dziećmi, czy też osoby starsze, dla których pokonanie dużej liczby schodów jest dużym utrudnieniem. Projektowanie odpowiednich warunków przestrzeni oraz niezbędnej infrastruktury dla zróżnicowanej grupy użytkowników jest z całą pewnością wyzwaniem dla wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego – dodaje MIR.

Dostępność Plus – Przyjazna Polska

Jak czytamy, na podstawie ekspertyzy zostanie opracowany poradnik dla architektów, inżynierów, urbanistów, publicznych zamawiających (w tym gmin) oraz firm wykonawczych, który zostanie upubliczniony i rozpowszechniony przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju w celu promowania konkretnych rozwiązań dotyczących dostępności jako elementu programu „Dostępność Plus – Przyjazna Polska”.

Ministerstwo jest zdania, że mając na względzie konieczność zapewnienia sprawnego funkcjonowania w przestrzeni jak największej liczby osób z różnym rodzajem niepełnosprawności, konieczne jest wprowadzenie zasad projektowania uniwersalnego już na etapie tworzenia planów miejscowych, m.in. poprzez wprowadzenie do zapisów ustaleń planistycznych kwestii dotyczących likwidacji barier, a także promowania przedsięwzięć otwierających przestrzeń dla wrażliwych grup społecznych, w tym osób z niepełnosprawnościami, osób starszych, rodziców z małymi dziećmi itp.

Trzy części opracowania

Docelowa ekspertyza ma się składać z trzech części: wytycznych dla osób sporządzających miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, mając na uwadze koncepcję uniwersalnego projektowania, wytycznych do projektowania nowych obiektów budowlanych oraz wytycznych do projektowania w sytuacji dostosowania istniejących obiektów budowlanych.

W zakresie obiektów, których będzie dotyczyć opracowanie wymienione są m.in. ciągi komunikacyjne (drogi, chodniki, ścieżki rowerowe), pokonywanie różnic wysokości w terenie, skrzyżowania z innymi drogami i liniami kolejowymi, przejścia dla pieszych, w tym przejścia nadziemne, przystanki komunikacji zbiorowej, dworce kolejowe, stacje metra, dworce autobusowe, lotniska, sygnalizacja świetlna i dźwiękowa, znaki i sygnały drogowe, wysepki, stanowiska postojowe, parkingi, place manewrowe, urządzenia do pobierania opłat, tereny rekreacyjne i place zabaw, elementy małej architektury, elementy informacyjne ułatwiające orientację w przestrzeni punkty informacyjne, punkty obsługi pasażerów, tablice informacyjne i reklamy a nawet tymczasowa organizacja ruchu.

Dokument ma być też zgodny z podobnymi standardami opracowanymi dla obiektów budowlanych („Standardy dostępności budynków do potrzeb osób z niepełnosprawnościami mając na uwadze koncepcję uniwersalnego projektowania – poradnik”) oraz przepisami prawa.

Wykonawca ma przekazać ministerstwu ostateczną wersję ekspertyzy nie później niż w terminie 4 miesięcy od dnia podpisania umowy. Korzystne będzie skrócenie tego czasu o dwa tygodnie. W skład zespołu projektowego muszę wejść m.in. autor publikacji z zakresu dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, projektanci z uprawnieniami w specjalności inżynieryjnej (jeden drogowej, jeden kolejowej) i architektonicznej, radca prawny lub adwokat oraz dwie osoby z doświadczeniem w reprezentowaniu interesów osób z niepełnosprawnościami.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5