Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Ministerstwo ws. FRPA: Zwiększenie dopłat do wozokilometra niezasadne

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
06-08-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ministerstwo Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Ministerstwo ws. FRPA: Zwiększenie dopłat do wozokilometra niezasadne
fot. Michał Dadełło, lic. CC BY-SA 4.0
Ministerstwo Infrastruktury planuje utrzymać stawkę dopłat do wozokilometra na poziomie 3 złotych na kolejne lata. Jednocześnie deklaruje, że nie zwiększy jej wysokości, ponieważ zdaniem resortu jest ona na odpowiednio wysokim poziomie, ale twierdzi, że program cieszy się coraz większym zainteresowaniem samorządów. W sprawie transgranicznych połączeń między Polską, a Słowacją Ministerstwo przyznaje iż kwestia ich organizacji nie leży w jego gestii.

Poseł Franciszek Sterczewski wystosował interpelację, w której dopytuje Ministerstwo Infrastruktury o kwestię transgranicznych połączeń autobusowych między Polską, a Słowacją, plany związane z dalszym przywracaniem połączeń autobusowych. Kieruje też pytania o kilka postulatów dotyczących FRPA.
Sterczewski zwraca uwagę na fakt, że władze województwa małopolskiego de facto zlikwidowały bardzo popularne kursy autobusowe na trasie między Bukowiną Tatrzańską, a Dolnym Kubinem na Słowacji. Dodaje, że cieszyły się one ogromnym zainteresowaniem w 2020 roku, mimo czasu pandemii i powszechnego straszenia tym, że zbiorkom nie jest bezpieczny.

Ministerstwo w odpowiedzi informuje o działaniach wspólnej, polsko-słowackiej grupy roboczej zajmującej się połączeniami transgranicznymi, a także stwierdza, że pozytywnie odnosi się do istnienia połączenia między Bukowiną, a Kubinem, lecz zastrzega, że kwestia jej dalszego funkcjonowania znajduje się w gestii władz Małopolski.

Poseł formułuje także kilka postulatów, jak zwiększenie dopłat do wozokilometra, z poziomu 3 do 8 złotych, czy długoletni okres przyznawania dotacji z FRPA, tak aby przewoźnicy mogli planować swoje działania w dłuższej perspektywie, bez strachu przed nagłym końcem dotacji i konieczności zamykania linii.

– Z inicjatywy resortu infrastruktury – od 1 kwietnia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. – zwiększono kwotę dopłaty z Funduszu do 1 wozokilometra z kwoty nie wyższej niż 1,00 zł do kwoty nie wyższej niż 3,00 zł. Jednocześnie w ramach przepisów tzw. „Tarczy Antykryzysowej” wydłużono obowiązywanie zwiększonej kwoty ww. dopłaty na poziomie nie wyższym niż 3,00 zł do 1 wozokilometra do końca 2021 r. Jednocześnie resort infrastruktury
planuje przedłużenie obowiązywania zwiększonej kwoty dopłaty w latach kolejnych – odpowiada Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Rafał Weber.

Ponadto resort informuje, że wystąpił z do wybranych przewoźników z pytaniem dotyczącym stawek za wozokilometr, na jaki zawarto umowy w ramach Funduszu. Najniższe są stawki z województwa świętokrzyskiego i wynoszą 1,2 zł, natomiast najwyższa stawka za wozokilometr obowiązuje w Małopolsce i wynosi prawie 11 złotych. Średnia stawka dla całego kraju wyniosła 4,16 zł, a mediana 4 złote. Dlatego ministerstwo stwierdza, że zwiększenie kwoty dopłat w ramach funduszu do 8 złotych nie jest zasadne. Dodaje też, że w ramach prac legislacyjnych nad ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, resort przewiduje wydłużenie okresu na jaki zawierane są umowy w ramach FRPA.

– W ramach środków wydatkowanych przez wojewodów na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w 2020 roku dopłatę przekazano 435 organizatorom publicznego transportu zbiorowego. Przewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej wykonywane były na 2 834 liniach komunikacyjnych, które zostały częściowo sfinansowane ze środków Funduszu. Ministerstwo Infrastruktury obserwuje stale rosnące zainteresowanie organizatorów publicznego transportu zbiorowego tym programem. W ramach przeprowadzonych do tej pory naborów wniosków o objęcie w 2021 roku dopłatą z Funduszu, dopłatą objęto 3 995 linii komunikacyjnych, a wnioskowana
przez organizatorów kwota dopłaty wynosi 432 763 747,76 zł – kończy Weber.

Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Mobilność

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Izabela Biała 14 września 2023

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Komunikacja

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Redakcja/inf. pras. 14 września 2023

Szczecin tnie tramwaje

Prawo & Finanse

Szczecin tnie tramwaje

Jakub Rösler 14 września 2023

Zobacz również:

Białystok: FRPA nie może konkurować z komunikacją miejską

Prawo & Finanse

Jakie połączenia autobusowe otrzymały rządową pomoc? [lista]

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Mobilność

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Izabela Biała 14 września 2023

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Komunikacja

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Redakcja/inf. pras. 14 września 2023

Szczecin tnie tramwaje

Prawo & Finanse

Szczecin tnie tramwaje

Jakub Rösler 14 września 2023

Zobacz również:

Białystok: FRPA nie może konkurować z komunikacją miejską

Prawo & Finanse

Jakie połączenia autobusowe otrzymały rządową pomoc? [lista]

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5