Ministerstwo Rozwoju zajmuje się odwołaniami, jakie wpłynęły do wydanych przez wojewodę mazowieckiego decyzji lokalizacyjnych dla ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra na Karolin. Na razie odwołania nie wstrzymują – przynajmniej formalnie – przygotowań do realizacji inwestycji, choć wciąż do rozpoczęcia prac jeszcze długa droga.
W tym roku – między kwietniem a sierpniem – wojewoda mazowiecki
wydał komplet decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowych dla obiektów ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra od stacji C4 Powstańców Śląskich do stacji C1 Karolin wraz z zapleczem technicznym. Od czterech z sześciu decyzji wpłynęły odwołania. Rozpatruje je Ministerstwo Rozwoju.
Wojewoda
informował o odwołaniach dla wentylatorni V2 i V3 oraz stacji C1 Karolin (wraz z szybem startowym) i C2 Chrzanów. Ministerstwo informuje z kolei, że odwołanie dotyczy nie stacji C2, a stacji C3 Lazurowa. Miały one wpłynąć do Ministerstwa w dniach 24 czerwca, 15 lipca, 3 sierpnia i 7 września 2020 r.
Ministerstwo jeszcze ich nie rozpatrzyło. „Odwołały się osoby fizyczne i prawne w kwestiach dotyczących lokalizacji inwestycji na poszczególnych nieruchomościach. Minister Rozwoju prowadzi obecnie postępowanie wyjaśniające m.in. w zakresie zarzutów podniesionych przez skarżące strony, a w razie konieczności uzupełni materiał dowodowy zgromadzony przez Wojewodę Mazowieckiego. Decyzje Ministra zostaną wydane po zakończeniu postępowań wyjaśniających, gdy organ będzie dysponował pełnym materiałem dowodowym umożliwiającym zakończenie postępowań odwoławczych” – informuje Ministerstwo Rozwoju.
Na razie odwołania nie wstrzymują – przynajmniej formalnie – przygotowań do realizacji inwestycji. „Decyzjom Wojewody Mazowieckiego został nadany rygor natychmiastowej wykonalności, w związku z czym inwestor może ubiegać się o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, bez konieczności oczekiwania na zakończenie postępowań odwoławczych przez Ministra” – informuje Ministerstwo.
Przedłużające się formalności i przygotowania to jeden z powodów, dla których wykonawca tego odcinka – firma Gulermak –
wystąpił o wydłużenie terminu realizacji aż o 18 miesięcy. Zgodnie z kontraktem, zawartym w listopadzie 2018 r. i realizowanym w formule projektuj i buduj, prace powinny zakończyć się po 48 miesiącach – czyli w listopadzie 2022 r. Przy uwzględnieniu wniosku wykonawcy prace powinny potrwać do maja 2024 r. Stołeczni radni mają
głosować nad przesunięciem środków budżetowych na ostatni odcinek II linii.