Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Minister Gowin: Pomożemy miastom kupić nawet 1000 elektrobusów

Dalej Wstecz
Autor:

Michał Szymajda

Data publikacji:
2017-01-26 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Minister Gowin: Pomożemy miastom kupić nawet 1000 elektrobusów
Solaris Electric 12Fot. Michał Szymajda, RK
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego chce angażować się rozwój elektromobilności na ulicach polskich miast. Program firmowany Narodowe Centrum Badań i Rozwoju nazywa się „Bezemisyjny transport publiczny”. – Dzięki programowi na ulice polskich miast może wyjechać nawet 1000 nowoczesnych autobusów – powiedział minister Jarosław Gowin.

Celem programu, realizowanego przez NCBR, jest wdrożenie innowacyjnych rozwiązań dotyczących elektromobilności w ramach partnerstwa innowacyjnego. To nowy tryb, niestosowany dotychczas w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta. Deklarację wstępnego udziału w programie złożyło 21 miast oraz Górnośląski Okręg Przemysłowy.

Partnerstwo innowacyjne – jak to działa?

NCBR (które jest agencją wykonawcza ministerstwa), wraz z samorządami zdefiniują m.in oczekiwany poziom wydajności, czy maksymalny koszt nowego pojazdów. – Następnie wspólnie wystąpią w roli zamawiającego w postępowaniu publicznym, które wyłoni wykonawców projektów B+R. Konsorcja badawcze będą realizowały projekty etapowo, a po każdym z etapów NCBR będzie ograniczał liczbę wykonawców, doprowadzając do końca procesu badawczego (tj. etapu prototypu) jedynie jeden bądź dwa najlepsze projekty – informuje biuro prasowe NCBR.

Do 1000 autobusów elektrycznych w miastach

Konsorcja, wśród których mogą znaleźć się zarówno instytucje naukowe, jak i producenci z sektora prywatnego, mogą liczyć nawet na 100 mln zł na realizację projektów. W późniejszym etapie zaś – również na rynek zbytu, który zapewnią samorządy. NCBR prowadzi obecnie rozmowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na temat ewentualnego dodatkowego wsparcia finansowego.. Ministerstwo szacuje, że transakcje zrealizowane w ramach programu „Bezemisyjny transport publiczny” osiągną nawet 1 mld złotych – a do miast może trafić do 1000 pojazdów. Pierwsze autobusy wyprodukowane według założeń programu miałyby pojawić się na ulicach miast za dwa lata.

– Tak naprawdę walki o zdrowie Polaków, o czystość powietrza, którym oddychamy. Jednym z ważnych elementów tego planu było to, co inicjujemy dzisiaj, czyli stworzenie w jak największej liczbie polskich miast systemu komunikacji bezemisyjnej czy niskoemisyjnej. Tutaj mamy do czynienia z sytuacją win-win. Wszyscy wygrywają - firmy, naukowcy, samorządy i co najważniejsze płuca każdego z nas, bo będą wchłaniać mniej zanieczyszczeń – powiedział minister Gowin.

NCBR planuje także uruchomić program dedykowany stworzeniu infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych. Przypomnijmy, że nowoczesna infrastruktura do ładowania pojazdów elektrycznych stanęła właśnie w Warszawie, o czym piszemy tutaj.

Projekt ponadresortowy

Ogłoszony przez ministra Gowina program to jeden z elementów działań w ramach rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero – i niskoemisyjnych, realizowanych przez współpracujące ze sobą ministerstwa rozwoju, energii, nauki i szkolnictwa wyższego oraz środowiska. Na luty zaplanowanie podpisanie listu intencyjnego o współpracy instytucji rządowych z miastami, które stawiają na rozwój elektromobilności.

– Jestem przekonany, że jeszcze w tej kadencji, czyli za naszych rządów, pierwsze autobusy elektryczne w polskich miastach mogą zacząć kursować regularnie. Nie na zasadzie prototypu, ale jako stałe linie autobusowe – powiedział Polskiej Agencji Prasowej minister Jarosław Gowin. Warto jednak podkreślić, że w ramach stałych linii miejskich elektrobusy kursują już od dawna w Warszawie, Jaworznie i Krakowie.

Pendolino? "Polacy produkują tak samo dobre pociągi"

– Gospodarka nabiera charakteru innowacyjnego dopiero wtedy, gdy jest rynek zbytu na produkty innowacyjne. Tutaj mamy duży potencjał naukowy, mamy dobre, polskie firmy, które produkują autobusy (...) i mamy ogromny rynek – powiedział. Minister dodał, że jest przekonany, że samorządowcy rozumieją potrzebę korzystania z osiągnięć polskiej nauki i równocześnie rozumieją potrzebę dobrze pojętego patriotyzmu gospodarczego.

– Do dzisiaj nie mogą pogodzić się z tym, że po torach pomiędzy polskimi miastami przemieszcza się włoski pociąg, podczas gdy mamy równie dobrej jakości polskie pociągi – dodał w kontekście zakupu pociągów Pendolino Jarosław Gowin. Trzeba jednak podkreślić, że jest to w tej chwili najbardziej bezawaryjny tabor, którym dysponuje PKP Intercity, o czym świadczą także jego wskaźniki punktualności.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Polski hyperloop w Kalifornii?

Komunikacja

Polski hyperloop w Kalifornii?

Jakub Dybalski 26 stycznia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5