Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Mija rok odkąd Gdańsk pożegnał "stopiątki"

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-03-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Gdańskie Autobusy i Tramwaje

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Mija rok odkąd Gdańsk pożegnał "stopiątki"
fot. Dariusz Żaruk, SM42.plTrójskład Konstali w Gdańsku. Lipiec 2019 roku
5 marca 2021 roku rozpoczął się nowy rozdział w historii gdańskiej komunikacji miejskiej. Od tego dnia wszystkie gdańskie linie obsługiwane są wyłącznie przez tramwaje niskopodłogowe. Całkowite wycofanie z ruchu ostatnich tramwajów wysokopodłogowych możliwe było dzięki dużej inwestycji w gdańską flotę, czyli zakupowi 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo dla Gdańska.

Ostatnimi wysokopodłogowymi pojazdami w gdańskiej flocie były tramwaje Konstal 105Na. Z okazji 1. rocznicy wycofania ich z ruchu liniowego w Gdańsku, formacja miłośników komunikacji miejskiej Grupa Tramwajowa WPK GG wraz ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje w najbliższą niedzielę, 6 marca, zapraszają na okazjonalne, bezpłatne przejazdy zabytkowym już tramwajem – 105 Na.

Tego dnia trzywagonowy skład “trzysety”, czyli 105Na nr 06300+06299+06309, kursować będzie w godzinach 10:00 – 18:00 po trasie dawnej linii 13. Czerwony potrójniak wagonów produkcji chorzowskiego Konstalu pojedzie z Brzeźna, przez al. Hallera i al. Zwycięstwa, Dworzec Główny i Przeróbkę do Stogów Plaży.

Tu można znaleźć rozkład jazdy historycznych kursów.

„Stopiątki” w Gdańsku to już historia

Gdańsk jest pierwszym polskim miastem, spośród tych w których komunikacja tramwajowa funkcjonuje nieprzerwanie, które oferuje pasażerom w pełni niskopodłogową flotę tramwajową.

Kultowe „stopiątki” zaczęły wozić pasażerów wiosną 1975 roku. Początkowo kursowały jako wagony pojedyncze. W miarę dostaw kolejnych wagonów łączono je w składy podwójne, a od 1985 roku w potrójne. Od 1979 roku dostarczano nowocześniejszą wersję – 105Na.

46 lat nieprzerwanej służby

Konstruktorom przy projektowaniu tych tramwajów przyświecało hasło „mniej stali, więcej szkła”, co nadało wagonom nowoczesny wygląd. Często nazywano je akwariami. Od pierwszej dostawy 5 marca 1975 roku do Gdańska trafiły aż 272 wagony generacji 105N przeznaczone do obsługi linii pasażerskich oraz dwa gospodarcze. Ponieważ „stopiątki” woziły pasażerów przez prawie pół wieku, kiedy nastał ich kres uroczyście je pożegnano. Swoją służbę liniową zakończyły 4 marca 2021 roku na linii nr 8 na trasie Jelitkowo – Stogi Plaża, a przejazdy pożegnalne dla mieszkańców odbyły się 6 marca. Epoka tramwajów generacji 105N trwała nieprzerwanie przez 46 lat.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rumunia: Jassy prezentują nowe tramwaje od firmy Bozankaya

Przestrzeń

Rumunia: Jassy prezentują nowe tramwaje od firmy Bozankaya

Przemysław Farsewicz 30 maja 2025

Tramwaje Škody pojadą do Moguncji

Przestrzeń

Tramwaje Škody pojadą do Moguncji

Przemysław Farsewicz 25 maja 2025

Pierwszy nowy tramwaj Škody na praskich torach

Przestrzeń

Pierwszy nowy tramwaj Škody na praskich torach

Przemysław Farsewicz 05 kwietnia 2025

Zobacz również:

Gdańsk: Kolejne Swingi do naprawy głównej

Komunikacja

Gdańsk: Kolejne Swingi do naprawy głównej

Roman Czubiński 13 sierpnia 2024

GAiT szukają podwykonawcy dla linii 167 i 168

Prawo & Finanse

GAiT szukają podwykonawcy dla linii 167 i 168

Jakub Rösler 30 stycznia 2024

Gdańsk korzysta z amerykańskiego sprzętu, by sprawdzić, kto jeździ po buspasach

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Rumunia: Jassy prezentują nowe tramwaje od firmy Bozankaya

Przestrzeń

Rumunia: Jassy prezentują nowe tramwaje od firmy Bozankaya

Przemysław Farsewicz 30 maja 2025

Tramwaje Škody pojadą do Moguncji

Przestrzeń

Tramwaje Škody pojadą do Moguncji

Przemysław Farsewicz 25 maja 2025

Pierwszy nowy tramwaj Škody na praskich torach

Przestrzeń

Pierwszy nowy tramwaj Škody na praskich torach

Przemysław Farsewicz 05 kwietnia 2025

Zobacz również:

Gdańsk: Kolejne Swingi do naprawy głównej

Komunikacja

Gdańsk: Kolejne Swingi do naprawy głównej

Roman Czubiński 13 sierpnia 2024

GAiT szukają podwykonawcy dla linii 167 i 168

Prawo & Finanse

GAiT szukają podwykonawcy dla linii 167 i 168

Jakub Rösler 30 stycznia 2024

Gdańsk korzysta z amerykańskiego sprzętu, by sprawdzić, kto jeździ po buspasach

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij