Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Mieszkańcy Zurychu chcą więcej miejsca na drzewa i rowery

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Mieszkańcy Zurychu chcą więcej miejsca na drzewa i rowery
fot. Roland zh, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.orgBellerivestrasse w Zurychu
Mieszkańcy Zurychu w udziale 60 proc. opowiedzieli się za ograniczaniem ruchu samochodowego. Miasto w ciągu najbliższych dziesięciu lat ma zabrać przestrzeń samochodom i uwolnić ją na bardziej zrównoważone środki transportu oraz zieleń.

Mieszkańcy Zurychu większością głosów przyjęli propozycję ograniczenia ruchu samochodów w mieście. Projekt został przegłosowany większością ponad 60 proc. głosów. Pierwotnie za propozycją zmian stała inicjatywa Umverkehr, co sprowokowało samorząd lokalny do opracowania i złożenia własnych kontrpropozycji. Te okazały się jednak aktywistom na tyle dobre, że ostatecznie wycofali swoje pomysły i poparli propozycję przygotowaną przez radnych. Zurych będzie więc pierwszym miastem w Szwajcarii, w którym udało się przyjąć plany stopniowego ograniczania ruchu samochodowego.

Jak można wyczytać w informacjach podanych w szczegółach referendum, w ciągu najbliższych dziesięciu lat miasto zobowiąże się do przekształcenia 145 tys. metrów kwadratowych uli w tereny zielone. Kolejnych 462 tys. metrów kwadratowe ulic ma natomiast zostać przekształconych w ciągi piesze i rowerowe a także w pasy autobusowe i tramwajowe. Wszystko ma się odbyć kosztem przestrzeni dla samochodów. Odzyskany w ten sposób teren przyrównano do obszaru ok. czterdziestu placów Sechseläutenplatz, czyli jednego z największych placów w Zurychu.

Miasto nie określiło jeszcze, jaki konkretny wpływ będzie miała zmiana na liczbę miejsc parkingowych. Zdaniem przeciwników projektu z partii centroprawicowych zniknąć może około 1 000 miejsc parkingowych przy ulicach, co stanowi jedną czwartą miejsc ogółem.

Warto jednak wskazać, że Zurych to największe i najbogatsze miasto w Szwajcarii. Wyniki referendum pokazują, że w niektórych krajach przestrzeń publiczną ceni się bardziej niż w państwach mniej rozwiniętych, gdzie samochód nadal jest symbolem statusu społecznego, a ze względu na niską jakość transportu publicznego, często także jedynym sposobem poruszania się.

Radny miasta, André Odermatt, określa projekt jako „ambitny, ale wykonalny”. – Wyborcy położyli podwaliny pod „miasto przyszłości”. Barcelona i Paryż utorowały już tę drogę – podkreśla.

– Oczekuję, że władze miasta teraz naprawdę konkretnie o tym pomyślą. Zdarzało się raz po raz, że drogi były przebudowywane i w efekcie wyglądały zupełnie tak samo jak wcześniej. To denerwujące i nie powinno się powtórzyć – przekazuje Markus Knauss, miejski parlamentarzysta Partii Zielonych. – Społeczeństwo pragnie nowego podziału przestrzeni publicznej i teraz po raz kolejny dało temu wyraz. Ścieżki rowerowe i drzewa są dzisiaj dla ludzi ważniejsze niż miejsca parkingowe – dodaje.

Stowarzyszenie Umverkehr od lat walczy z prywatnym transportem zmotoryzowanym. Minęły 24 lata, odkąd ostatni raz społecznicy próbowali przeforsować swoje pomysły na poziomie krajowym. Wówczas odnieśli porażkę, gdyż inicjatywa ograniczania ruchu samochodów o połowę została odrzucona przez szwajcarskich wyborców. Teraz stowarzyszenie stara się o głosy lokalne. Po raz pierwszy – właśnie w Zurychu – takie podejście naprawdę się opłaciło. Umverkehr przedstawił miejskie inicjatywy klimatyczne w jedenastu szwajcarskich miastach, od Aarau po Zurych, a wszystkie opierają się na tej samej zasadzie: miasta powinny być zobowiązane do zmniejszania obszaru dróg o 1 procent rocznie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Oaza zieleni w sercu miasta

Przestrzeń

Oaza zieleni w sercu miasta

UM Warszawa 13 kwietnia 2025

Warszawa. Zieleń zamiast betonu

Przestrzeń

Warszawa. Zieleń zamiast betonu

UM Warszawa 01 stycznia 2025

Nowe skwery i parki kieszonkowe w Warszawie

Przestrzeń

Nowe skwery i parki kieszonkowe w Warszawie

UM Warszawa 23 listopada 2024

Poznań i kolejne odbruki

Przestrzeń

Poznań i kolejne odbruki

UM Poznań 11 października 2024

Warszawa. Pętle w zieleni

Przestrzeń

Warszawa. Pętle w zieleni

UM Warszawa 16 września 2024

Warszawa. Zieleń zamiast betonu

Przestrzeń

Warszawa. Zieleń zamiast betonu

UM Warszawa 01 września 2024

Zobacz również:

Oaza zieleni w sercu miasta

Przestrzeń

Oaza zieleni w sercu miasta

UM Warszawa 13 kwietnia 2025

Warszawa. Zieleń zamiast betonu

Przestrzeń

Warszawa. Zieleń zamiast betonu

UM Warszawa 01 stycznia 2025

Nowe skwery i parki kieszonkowe w Warszawie

Przestrzeń

Nowe skwery i parki kieszonkowe w Warszawie

UM Warszawa 23 listopada 2024

Poznań i kolejne odbruki

Przestrzeń

Poznań i kolejne odbruki

UM Poznań 11 października 2024

Warszawa. Pętle w zieleni

Przestrzeń

Warszawa. Pętle w zieleni

UM Warszawa 16 września 2024

Warszawa. Zieleń zamiast betonu

Przestrzeń

Warszawa. Zieleń zamiast betonu

UM Warszawa 01 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij