Chętnych było więcej niż rowerów elektrycznych – tak można krótko podsumować zainteresowanie usługą, którą w tym roku przygotowano dla mieszkańców Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Konieczne było losowanie osób, które jako pierwsze otrzymają jednoślady, a do jednostki odpowiedzialnej za ten projekt już spływają sugestie, które mogą poprawić funkcjonowanie nowej inicjatywy.
W Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ruszył pilotaż wypożyczeń rowerów elektrycznych w ramach systemu Metrorower. Do floty żółtych jednośladów dołączono 250 elektryków, które mieszkańcy mogą testować od początku marca. Projekt ma popularyzować mikromobilność, ale też oswajać użytkowników z nowym typem roweru – w przystępnej cenie i przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa. Zainteresowanie przerosło oczekiwania organizatorów, a losowanie zdecydowało o tym, kto jako pierwszy wsiądzie na elektryczny Metrorower.
Do żółtych jednośladów dołączyły pojazdy w wersji elektrycznej
Metrorower, czyli system powszechnie dostępnych rowerów miejskich, cieszy się ponoć bardzo dużym zainteresowaniem wśród mieszkańców GZM. Usługę postanowiono rozszerzyć w tym roku na jednoślady elektryczne. Takich maszyn przygotowano 250, a start nowego projektu zaplanowano na 1 marca. Rozwiązanie ma z jednej strony urozmaicić ideę roweru miejskiego, a z drugiej zaznajomić ludzi z elektrykami. I to w rozsądnej cenie – wypożyczenie pojazdu na 30 dni to koszt zaledwie 99 zł.
Jak to działa? Pierwszym krokiem jest wypełnienie formularza dostępnego pod tym adresem (metrorowerelektryczny.transportgzm.pl). Jeśli osoba zainteresowana rowerem zostanie pozytywnie zweryfikowana, otrzyma dostęp do platformy, na której np. opłaci wypożyczenie. Od ludzi obsługujących usługę dowiedzieliśmy się, że na razie nie było weryfikacji negatywnych. Po opłaceniu wynajmu, na chętnego będą czekać umowa (z jej treścią można się zapoznać na wspomnianej stronie) oraz rower.
Odbiór w jednym miejscu i kaucja wynosząca 1 tys. zł
Co warto wiedzieć? Z usługi mogą korzystać osoby pełnoletnie, a oprócz wspomnianych 99 zł opłaty należy przygotować 1 tys. zł. kaucji. Z pieniędzy tych będą pokrywane uszkodzenia wynikające z nieprawidłowego użytkowania roweru. Wypada też zaznaczyć, że przewidziano limit przejechanych kilometrów – wynosi on 1 tys. km. Każdy kolejny przejechany kilometr wiąże się z dodatkową opłatą: 2 zł.
Wydanie rowerów odbywa się obecnie tylko w jednym punkcie – w Sosnowcu, przy ul. Wojska Polskiego 8. Natomiast zwrot roweru może nastąpić pod adresem wskazanym przez klienta, skąd zostanie odebrany przez pracowników Serwis GZM. Pracownicy jednostki odpowiedzialnej za ten projekt nie byli niestety w stanie odpowiedzieć na pytanie, czy w przyszłości pojawią się nowe lokalizacje, w których będzie można odbierać rowery.
Chętnych więcej niż rowerów - są już pomysły na rozwinięcie usługi
Jakim zainteresowaniem cieszył się pierwszy nabór chętnych? Od Piotra Adamczyka, Kierownika Projektów Nowej Mobilności GZM, usłyszeliśmy, że dużym. Liczba zgłoszeń była na tyle wysoka, że konieczne było przeprowadzenie losowania, które wyłoniło pierwszych 250 użytkowników. Warto dodać, że zgłoszenia nadal napływają. Zapytaliśmy też o to, czy osoby korzystające już z jednośladów są w jakiś sposób uprzywilejowane i mogą bez kolejki wypożyczyć rower w kolejnym miesiącu.
– W tym momencie, po zakończeniu okresu wypożyczenia, użytkownik może ponownie wypełnić formularz, po czym otrzyma rower zgodnie z kolejnością osób oczekujących – ma te same prawa, co pozostali – wyjaśnił Adamczyk.
Co ciekawe, osoby odpowiedzialne za projekt nie wykluczają, że przybywać będzie nie tylko rowerów dostępnych do wypożyczenia, ale też możliwych opcji wypożyczenia, na razie nie podano jednak szczegółów. Piotr Adamczyk zapewnił nas, że od mieszkańców napływają różne sugestie dot. rozwoju usługi – ponoć są one na bieżąco analizowane.
Za kradzież odpowie klient
Na stronie internetowej usługi znaleźć można sporo informacji na jej temat. To nie tylko regulamin, specyfikacja techniczna roweru (pełne ładowanie zapewnia ponoć 120 km zasięgu, napęd wspomaga jazdę do prędkości 25 km/h) czy instrukcja obsługi roweru, ale też cennik. Bo użytkownik jednośladu może korzystać ze specjalistycznego serwisu. Wato zaznaczyć, że jeśli pojazd zostanie zniszczony lub skradziony, odpowiedzialność za to ponosi klient:
– Użytkownik ponosi odpowiedzialność za kradzież roweru, jeśli rower nie był zabezpieczony w sposób zgodny z regulaminem. Każdy rower wyposażony jest w blokadę i dodatkowe zapięcie. W regulaminie mamy również zapis, że po zmroku, gdy Metrorower elektryczny jest pozostawiony na ulicy lub w ogólnie dostępnych miejscach publicznych, bateria nie może być wpięta do roweru – zaznacza Adamczyk.
Nie należy bać się tego, że otrzyma się rower uszkodzony i będzie się potem płacić za czyjeś błędy. Rowery przed każdym wydaniem mają przechodzić przegląd, w trakcie którego będą usuwane ewentualne usterki.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.