Partnerzy serwisu:
Mobilność

Michał Leman (Flixbus): Małe miejscowości są dla nas bardzo ważne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-03-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Michał Leman (Flixbus): Małe miejscowości są dla nas bardzo ważne
fot. Flixbus
– Obecnie ok. 13 mln osób jest wykluczonych z jakiegokolwiek rodzaju transportu publicznego, czy to autokarowego czy kolejowego. Jesteśmy jednym z przewoźników, który od początku zwraca uwagę na to, że jest to ogromny problem – mówił w rozmowie z portalem „Transport-Publiczny.pl” Michał Leman, dyrektor zarządzający Flixbus.

Transport-Publiczny.pl: Dlaczego wykluczenie transportowe to problem?

Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBus Polska:
Wykluczenie transportowe tworzy duży problem społeczno-ekonomiczny. Osoby, które nie mają zapewnionego transportu publicznego, korzystają głównie z samochodów, co prowadzi do tego, że odzwyczajają się od kolei czy autobusów. Przez to dochodzi do takich dziwnych sytuacji, że mamy korki drogowe w miejscowościach, które mają 10 tys. mieszkańców.

W wymiarze społecznym brak transportu odcina mieszkańców od usług publicznych, które nie są oferowane w ich miejscowości, takich jak np. służba zdrowia, administracja, szkoły czy oferta kulturalna.

My uważamy, że klient jest jeden, tak jak i transport jest jeden. I to, czy taka osoba jeździ PKS-em, koleją, czy jakimkolwiek innym przewoźnikiem, to nie ma różnicy. Bo dziś ona korzysta z połączenia regionalnego, jutro będzie chciała pojechać do innego województwa, a ‪pojutrze‬ do innego kraju. To tworzy masę, która podróżuje transportem publicznym, uczy się go i może zauważyć, że ma on zalety w porównaniu do transportu prywatnego, że ma on dobrą jakość, może być punktualny i wygodny.

Jak FlixBus pomaga w skomunikowaniu mniejszych miejscowości i jak to oddziałuje na funkcjonowanie firmy?

Aktualnie mamy w naszej siatce połączeń około 40 miejscowości, w których mieszka mniej niż 80 tys. mieszkańców. Są to ‪m.in‬. Herby, Blachownia czy Żnin. Mamy także Jastrzębie-Zdrój, które jest drugim największym miastem w Europie, do którego nie dojeżdża kolej. Nawet na dużych trasach, takich jak Częstochowa – Berlin, zatrzymujemy się np. właśnie w Blachowni czy w Herbach. Planujemy siatkę w ten sposób, aby móc przewozić pasażerów z mniejszych miejscowości do centrów przesiadkowych. Tam mogą skorzystać z innych połączeń, zyskując dzięki temu dużo więcej opcji podróży. Także jak najbardziej małe miejscowości są dla nas ważne i jeśli tylko leżą na jakimkolwiek szlaku komunikacyjnym, jesteśmy otwarci na to, by dodawać ich coraz więcej do naszej siatki połączeń.

Oczywiście nikt nie uwierzy w to, że z Herbów do Berlina codziennie wypełnimy cały autobus. Ale to nie o to chodzi. Bo jeżeli zabierzemy np. dwie osoby z takiej niewielkiej miejscowości i przewieziemy ją do Krakowa, czy do Wrocławia gdzie będą miały do wyboru 15 kolejnych opcji, które są w naszej siatce, i na które można kupić wspólny bilet, to to już jest jakiś rynek. Dlatego dla nas także ten transport lokalny, tzw. PKSowy, jest ważny. Bo zazwyczaj wszyscy korzystamy z jednego dworca. I kto tego pasażera przywiezie do Żnina, Włocławka, Płocka, czy Grudziądza, to jest nam wszystko jedno. Ważne, że ta osoba wie, że jak dojedzie do tego dworca to będzie mogła wsiąść do FlixBusa, czy innego przewoźnika, który zawiezie ją do jej miejsca docelowego. W Polsce, czy za granicą.

Jak wygląda współpraca z lokalnymi przewoźnikami i mniejszymi miejscowościami?

Cały nasz model biznesowy opiera się na współpracy z lokalnymi przewoźnikami. Na ten moment na rynku polskim mamy ich 21 – są to zarówno duże firmy, jak i mniejsze, właśnie lokalne czy rodzinne, które prowadzą ten biznes od pokoleń. Część z nich to także PKS-y, które często mają bardzo duże doświadczenie i często jest to dla nich kolejna opcja biznesowa pozwalająca na rozwój. Staramy się też wspierać transport lokalny na warstwie komunikacyjnej. Co więcej, zwracają się do nas powiaty i różne miasta z prośbą o stworzenie u nich przystanku FlixBusa lub dodanie do siatki konkretnych połączeń. Nie wszystkie takie prośby jesteśmy w stanie spełnić, ale z wieloma z nich dyskutujemy. Czasami włodarze, nawet większych miast, odzywają się do nas z pytaniem w jakim kierunku planujemy rozwijać naszą siatkę połączeń. Cały ten dialog jest dla nas bardzo ważny, ‪m.in‬. dlatego, że to pokazuje jakiekolwiek zainteresowanie władz transportem i zrozumienie, że jest to system naczyń połączonych, i że dodanie połączeń lokalnych do takiej siatki krajowej, czy międzynarodowej daje efekt skali.

Także jest mnóstwo pomysłów współpracy. Od najprostszego, typu dworzec, po dyskusje o tym jak może wyglądać siatka połączeń, po bycie buspartnerem i wszystkie te rzeczy na raz.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5