Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Miasta: Parkowanie jest w Polsce zbyt tanie

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-09-01 08:46
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Miasta: Parkowanie jest w Polsce zbyt tanie
fot. david stettiner, lic. GNU, CC A-SA 4.0 Intern
Większość największych polskich miast uznaje obecnie obowiązujące stawki za parkowanie za niewystarczające dla odpowiedniej rotacji samochodów a strefie płatnego parkowania. Niektóre, dla tego celu, chętnie wprowadziłyby opłaty w weekendy. Dziesięć największych miast przepytała Polska Organizacja Branży Parkingowej.

W zestawieniu, które zostanie opublikowane najpewniej w przyszłym tygodniu, dziesięć największych polskich miast – Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin i Katowice – odpowiadało na pytania dotyczące funkcjonowania ich stref. Odpowiedzi udzielali urzędnicy odpowiedzialni za parkowanie. A strefy są różne. Od bardzo dużych jak w Warszawie (ok. 30 tys.) i Krakowie (ok. 23 tys.), po liczące nieco ponad 2 tys. miejsc strefy w Lublinie i Katowicach. Od wielkości zależny jest też przychód ze strefy. Warszawa zyskuje najwięcej – w sumie 95 mln zł rocznie (z czego niecałe 14 mln zł jako opłaty karne za brak opłaty za parkowanie), ale w skali całego budżetu i zadań miasta, to suma niewielka.

Opłaty parkingowe mają służyć głównie rotacji aut w centrach miast, by miejsca nie były zajmowane całymi dniami przez ten sam samochód, a pośrednio temu, by samochodów na ulicach było mniej. Obecne stawki, odgórnie ograniczone przez ustawę do 3 zł za pierwszą godzinę, są według miast nieskuteczne. Tylko Bydgoszcz i Katowice uznały, że nie mają z tym problemów. Warszawa, Łódź Wrocław, Poznań i Gdańsk twardo zadeklarowały, że obecny stan rzeczy nie pozwala na skuteczną rotację miejsc. W Krakowie przyznano, że to zależy od miejsca, ale tam niedawno zreorganizowano parkowanie w centrum i na precyzyjne oceny popytu na parkowanie należy poczekać do przyszłego roku.

Duże polskie metropolie zapewne więc skorzystają z uchwalonych w tym roku przepisów, które po kilkunastu latach pozwalają na ograniczone podniesienie stawek parkingowych w ścisłym centrum. Wejdą w życie dopiero pod koniec przyszłego roku, ale wiążą górną granicę stawki za parkowanie z płacą minimalną, co oznacza, że może ona podskoczyć ponad trzykrotnie. Urzędnicy przyznają, że aż tak wysoko parkowanie nie będzie kosztowało, ale realna stawka, np. w Warszawie powinna być mniej więcej dwukrotnie wyższa.

Nowe przepisy wciąż jednak nie pozwalają na wprowadzenie opłat w weekendy i w nocy. A to również mogłoby się okazać przydatne. Urzędnicy z Gdańska chcieliby opłat weekendowych, choć nocne nie są wg nich potrzebne. Wrocław opłaty weekendowe uważa za uzasadnione w niektórych miejscach. Kraków z kolei wprowadzenie weekendowych opłat uważa za pożądane, bo z powodu turystów czasem w weekend trudniej tam znaleźć miejsce parkingowe, niż w tygodniu. Warszawa chętnie przyjęła by możliwość wprowadzenia opłat iw weekendy i w nocy.

Przy kłopotach warszawy z płynnością ruchu w strefach może zaskakiwać, że nie ma innego miasta, w którym mieszkańcy danej strefy parkowaliby tak tanio, jak w stolicy. Abonament kosztuje ich 30 zł rocznie. Standardem w innych miastach są kwoty 100–120 zł na rok.

Jednak próby podniesienia stawek w stolicy są torpedowane przez samych radnych. W zeszłym roku propozycja by mieszkańcy za drugie auto pod danym adresem płacili stawki rynkowe przepadła z hukiem. W efekcie dziś w warszawie jest więcej abonamentów dla mieszkańców niż miejsc w strefie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kandydatka PiS: Poruszanie się po Krakowie jest wielką torturą

Komunikacja

Kandydatka PiS: Poruszanie się po Krakowie jest wielką torturą

Jakub Dybalski 29 sierpnia 2018

Łódź: Parkingi wielopoziomowe – kolejne podejście

Przestrzeń

Łódź: Parkingi wielopoziomowe – kolejne podejście

Roman Czubiński 24 sierpnia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS