Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro zasłania mozaiki, by dostarczyć reklamę na „światowym poziomie”

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro zasłania mozaiki, by dostarczyć reklamę na „światowym poziomie”
fot. Łukasz Jóźwiak
W metrze na I linii trwa modernizacja systemu reklamowego. Stare billboardy są demontowane, a w nowych miejscach instalowane są nowe, większe i podświetlane tablice. Niestety, pojawiające się reklamy nie tylko przerywają informację pasażerską, ale też zasłaniają elementy oryginalnego i wartościowego wystroju stacji. Metro zapewnia, że dzięki modernizacji nośniki reklamowe zostaną dostosowane do… „najwyższych standardów europejskich i światowych”.

Od końca września trwa modernizacja systemu reklam na stacjach I linii metra. Firma Stroer, operator, demontuje stare billboardy i w nowych miejscach montuje ogromne i podświetlane nośniki reklamowe. Na antresolach w dużej liczbie zaczęły pojawiać się ekrany multimedialne. Operacji tej, która ma potrwać aż do połowy przyszłego roku, towarzyszy spore wzburzenie – aby zmieścić nowe, znacznie większe i bardziej agresywne w formie reklamy, demontowane są m.in. charakterystyczne paski z nazwą stacji.

Wartościowa i niedoceniana architektura lat 80.

Teraz okazało się, że na starszych stacjach Metro postanowiło częściowo zasłonić ceramiczne mozaiki w halach peronowych. Do tej pory ściany zatorowe stacji Służew i Ursynów były wolne od reklam z uwagi na bogatą kompozycję dekoracyjną. To pozostałość po pierwotnych koncepcjach i założeniach architektonicznych dla I linii metra, które najpełniej zrealizowano właśnie na tych stacjach – pomimo kryzysu lat 80. XX w., w których prowadzono budowę. Z początku architekt Jasna Strzałkowska-Ryszka zakładała właśnie wykorzystanie ceramicznych okładzin – pomysł ten, jak pisze Paweł Giergoń w książce „Warszawska mozaika”, podpatrzyła w Charkowie. Ceramika choć droga, była trwała. Dla jej produkcji uruchomiono specjalną linię produkcyjną w zakładach w Opocznie. Kafle były mocowane do żelbetowych paneli ściennych o wymiarach 150 na 300 cm, co umożliwiało ukrycie instalacji, a także łatwy demontaż w razie konieczności dokonania napraw.

Ostatecznie dla I linii założono kolorystyczne kompozycje o abstrakcyjnym charakterze. Autorem projektu mozaiki na stacji Służew jest Krzysztof Jachiewicz, a na Ursynowie – Andrzej Drzewiecki. Na Stokłosach kompozycja jest już znacznie prostsza, wykonana z resztek materiałów pozyskanych z Opoczna. Na innych stacjach, z przyczyn ekonomicznych, wykorzystano już tańsze aluminiowe panele. Stacje początkowego ursynowskiego odcinka – nie tylko w zakresie ceramicznych okładzin – są cennym i udanym świadectwem niedocenianej i często znikającej już architektury lat 80. XX w., a w dodatku dobrze znoszą upływ czasu w porównaniu do znacznie świeższych przystanków.

Metro konsultuje


Teraz, ku zaskoczeniu znawców architektury współczesnej, w centralnych i najciekawszych częściach ceramicznych kompozycji montowane są nowe nośniki reklamowe. – To oburzające, ponieważ ta mozaika, tak zwany wyróżnik graficzny, to jeden z reliktów pierwotnej koncepcji wystroju warszawskiego metra z lat 80. XX wieku. Tylko na stacjach Ursynów i Służew, które budowano jako pierwsze w kolejności, mamy oryginalne ceramiczne okładziny. O ile zasłonięcie fragmentu ściany zatorowej na innych stacjach, mających zwykle jednolite kolory wydaje się łatwiejsze do zaakceptowania, to tu zasłonięto istotny fragment przemyślanej całości – komentuje Jakub Jastrzębski, autor strony Historia metra w Warszawie i książki Sto lat warszawskiego metra.

Metro nie ma sobie jednak nic do zarzucenia. – Operator reklamy przedstawił projektantom stacji projekty modernizacji, które zostały zaakceptowane, a także pozytywnie zaopiniowane przez Zarząd Transportu Miejskiego. Prace nie są jeszcze zakończone, jednakże wykonywane są zgodnie z projektami – zapewnia Maciej Czerski z biura prasowego Metra Warszawskiego.

Nie udało nam się na razie ustalić, co dokładnie i z kim uzgadniało Metro Warszawskie. Z pozyskanych informacji wynika jednak, że spółka – jak i operator reklamowy – nie konsultowali się z żyjącymi jeszcze autorami dekoracji ściennych. Prawdopodobnie więc rozmawiano jedynie z projektantami branży architektonicznej i konstrukcyjnej na temat możliwości i sposobu montażu reklam.

Na razie oszczędnie w tej kwestii wypowiada się też Zarząd Transportu Miejskiego, na który powołuje się Metro. – Kwestię nośników reklamowych w metrze reguluje umowa przewozowa podpisana ze spółką. Zgodnie z nią na stacjach mogą być montowane podświetlane reklamy w technologii LED i LCD – mówi Tomasz Kunert, rzecznik ZTM. Poprosiliśmy go jednak o szczegóły uzgodnień i tego, co konkretnie organizatorowi komunikacji przedłożono do zaakceptowania.

Reklama dostosowana do „najwyższych standardów światowych”

Przedstawiciele podziemnej kolei zapewniają jednak, że w wyniku modernizacji reklam ceramiczne okładziny stacji nie ucierpią. – Nie może być mowy o barbarzyńskim i bez poszanowania dla dziedzictwa i wystroju stacji traktowaniu przestrzeni metra. Stelaż, co widać dokładnie, jest zamontowany w szczelinach dylatacyjnych, w sposób umożliwiający demontaż bez uszkodzeń powierzchni – twierdzi Grzegorz Popielarz, dyrektor biura najmu i reklamy w Metrze Warszawskim, pomijając jednak zupełnie kwestię zasłaniania wartościowej części pierwotnych dekoracji ściennych.

Metro twierdzi zarazem, że modernizacja systemu reklam, wiążąca się ze zwiększeniem liczby nośników i ich montażem w nowych miejscach oraz dodatkowym podświetlaniem, wpisuje się w… deklarowany przez miasto trend porządkowania przestrzeni publicznej. – Zastosowanie nowoczesnych, spójnych i jednolitych nośników ma w zamierzeniu wyeliminować przypadkowość miejsc, rodzaju reklam przy zachowaniu estetyki. Prowadzona obecnie modernizacja i unowocześnienie nośników reklamowych jest dostosowaniem systemu reklamowego w metrze do najwyższych standardów europejskich i światowych – przekonuje Popielarz.

Działalność Grzegorza Popielarza w Metrze pozostała dotąd w cieniu. Jak się dowiedzieliśmy, cieszy się on w spółce dużą niezależnością. Funkcję dyrektora biura odpowiedzialnego za najem i reklamy piastuje od 2016 r. Wcześniej był związany z Platformą Obywatelską, pełnił funkcję wiceburmistrza dzielnicy Bemowo oraz pełnomocnikiem do zarządzania tą dzielnicą, powołanym przez prezydent Hannę Gronkiewicz-Waltz. Był również związany z klubem sportowym Polonia.

Zasłonią Fangora?


Czy w przyszłości – w obliczu tego, co dzieje się na I linii metra – możliwe jest zatem np. zasłanianie grafik Fangora i Młodżeńca, drogich miedzianych okładzin na Płockiej czy innych wartościowych i artystycznych elementach wystroju innych stacji? Co ciekawe, Metro... nie składa jednoznacznie przeczącej deklaracji w przypadku tak zadanego pytania. – Żadne prace nie będą wykonywane bez zgody projektantów stacji – mówi krótko Czerski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Przestrzeń

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2025

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

Komunikacja

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

ZTM Warszawa 29 kwietnia 2025

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Przestrzeń

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2025

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

Komunikacja

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

ZTM Warszawa 29 kwietnia 2025

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij