Metro Warszawskie rozpisało właśnie powtórzony przetarg na budowę 2-kilometrowego odcinka zachodniego z Woli na Bemowo – od stacji C6 Księcia Janusza do stacji C4 Powstańców Śląskich. Oferty poznamy w pierwszej połowie sierpnia.
Przedmiotem postępowania jest budowa odcinka zachodniego II linii metra od stacji C6 Księcia Janusza do stacji C4 Powstańców Śląskich wraz z torami odstawczymi. Na odcinek ten składają się dwie stacje, dwa odcinki szlakowe wykonane jako dwa równoległe tunele jednotorowe, tory odstawcze i manewrowe wraz ze stanowiskami do obsługi pociągów i drobnych napraw za stacją C4, dwie wentylatornie szlakowe oraz komora demontażowa dla tarcz przy stacji C6.
Termin składania ofert mija 7 sierpnia. W postępowaniu mogą brać udział firmy, które w ciągu ostatnich pięciu lat wykonały co najmniej 2 km pojedynczego tunelu wykonanego w technologii tarcz zmechanizowanych (TBM) oraz co najmniej 2 stacje podziemne, z przejściem tarcz TBM przez konstrukcje tych stacji. O wyborze zadecydują cena (60%), skrócenie terminu wykonania (8%) oraz przedłużenie okresu rękojmi za wady robót budowlanych (32%). Na realizację przeznaczono 38 miesięcy.
To już drugi przetarg na to zadanie. Poprzednie postępowanie musiało
zostać unieważnione z powodu poważnych uchybień formalnych – informacja o zmianie terminu składania ofert nie została skutecznie przesłana przed pierwotnym terminem składania ofert do dziennika urzędowego Unii Europejskiej. Nowy przetarg, biorąc pod uwagę ostatnio obowiązujący termin składania ofert w poprzednim przetargu, oznacza stratę ok. 5-6 tygodni.
Odcinek II linii metra na Bemowo liczy sobie 2 km długości. Łącznie do wydrążenia przewidziano 2664 m tunelu z główką szyny znajdującą się średnio ok. 14 m pod ziemią. Przystanek C5 o roboczej nazwie Wola Park powstanie pod Górczewską w rejonie ul. Białowiejskiej – naprzeciw centrum handlowego. Kolejna stacja C4, za którą przewidziano sporą komorę torów odstawczych, znajdzie się również pod Górczewską, po wschodniej stronie ul. Powstańców Śląskich, z wyjściami na wszystkie narożniki skrzyżowania i – po korektach –
także na przystanki tramwajowe.
Autorem koncepcji wystroju dwóch bemowskich stacji jest Andrzej Chołdzyński. Na swoim koncie ma już zrealizowane projekty stacji A18 Plac Wilsona, A22 Wawrzyszew i A23 Młociny na I linii, a także siedem przystanków centralnego odcinka II linii. Dla kolejnych stacji Chołdzyński zaproponował strop z kasetonami akustycznymi (w układzie skośnym do osi peronu na stacji C4 oraz w układzie równoległym do osi peronu na stacji C5) oraz wyłożenie ścian zatorowych panelami z blachy kortenowskiej (rdzewiejącej) dla stacji C4 i patynowanej miedzi dla stacji C5. W rejonie wyjść z peronów w przestrzeni między schodami ruchomymi przewidział podświetlany szklany słup, pełniący funkcję lampionu. Wizualizacje stacji prezentujemy
tutaj.
Metro Warszawskie rozstrzygnęło już przetarg na projekt i budowę dalszego odcinka II linii od stacji C4 Powstańców Śląskich do stacji C1 Połczyńska wraz z STP Mory.
Wybrano ofertę złożoną przez konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, czyli dotychczasowych wykonawców II linii. Wpierw jednak
konieczne było zwiększenie budżetu.