Od wczoraj zamknięte jest jedno z wyjść na stacji metra Świętokrzyska, co spowodowane jest niespodziewanym wpływem budowy powstającego w bezpośrednim otoczeniu stacji biurowca Central Point. Metro Warszawskie zapowiedziało wystąpienie z roszczeniem finansowym względem wykonawcy, firmy Strabag.
Jak pisaliśmy, wczoraj (23 kwietnia) zamknięte zostało południowo-zachodnie wyjście ze stacji Świętokrzyska (M1), prowadzące na ul. Świętokrzyską w kierunku ronda ONZ. Ma to związek z zaobserwowanym oddziaływaniem pobliskiej budowy biurowca Central Point na konstrukcję stacji. Uszkodzenia mają charakter ukośnych przemieszczeń – posadzka oraz ściana są przesunięte o kilka cm względem stanu pierwotnego. W związku z przemieszczeniami uszkodziły się też schody ruchome. – Podczas uszczelniania ścian pomiędzy budynkiem a stacją Świętokrzyska doszło do rozszczelnienia między schodami a posadzką metra, co spowodowało poniesienie się posadzki o ok. 2 cm. Natychmiast po zauważeniu odkształcenia, prace zostały przerwane – informuje Anna Cembrzyńska, rzecznik prasowy wykonawcy, firmy Strabag.
Jak wyjaśniał Gazecie Wyborczej inwestor, do nieszczelności doszło w trakcie tzw. jet groutingu, czyli wtryskiwania betonu w ziemię w celu wzmocnienia gruntu. – To sprawa stricte techniczna, przypadek, który zdarza się pewnie na każdej tego typu budowie – komentował Jacek Wachowicz z firmy Immobel.
Na razie nie wiadomo, ile potrwają utrudnienia na stacji. – Wyjście jest w dalszym ciągu zamknięte. Wezwaliśmy wykonawcę na pilne spotkanie w sprawie ewentualnych działań naprawczych – informuje Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego. Jak dodaje, o zdarzeniu został powiadomiony Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego. – Nie wiemy, jak głębokie są uszkodzenia. Po zleconych analizach podejmiemy decyzję o ponownym otwarciu – wskazuje Bartoń. Spółka podjęła też decyzję o wystąpieniu z roszczeniem finansowym do wykonawcy, firmy Strabag.
– Dzisiaj z udziałem projektanta odbyły się oględziny miejsca w którym powstał uskok. Jutro odbędzie się spotkanie z Metrem Warszawskim, na którym zostaną uzgodnione rozwiązania mające na celu usunięcie niedogodności związanych z użytkowaniem schodów – dodaje Cembrzyńska.
W rejonie stacji Świętokrzyska u zbiegu dwóch linii metra
trwają wstępne prace przy budowie 21-piętrowego wieżowca Central Point. Realizacja inwestycji wymagała wcześniej szeregu szczegółowych uzgodnień z Metrem Warszawskim – kilka kondygnacji nadziemnych będzie częściowo opierać się na korpusie stacji Świętokrzyska, który został zaprojektowany na dodatkowe obciążenia od przyszłej zabudowy. Pozostałe kondygnacje nad stacją metra, za pomocą dostępnych rozwiązań technicznych, będą przenosić swój ciężar na konstrukcję nośną budynku. Nowy budynek zostanie „nadwieszony” nad istniejącą windą oraz wyjściem w kierunku ulicy Zielnej (obecnie awaryjnie zamkniętym). Niewykluczone, że wejścia na stację I linii zmienią swoją formę – zainteresowanie takim krokiem wyrażał inwestor.