Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro w Krakowie: Nie słabnie zainteresowanie prywatnych inwestorów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-11-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro w Krakowie: Nie słabnie zainteresowanie prywatnych inwestorów
fot. KlausFoehl, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Temat krakowskiego metra na poważnie wybrzmiał dopiero kilka lat temu. Szansą na realizację stały się unijne pieniądze. Jedną z form finansowania inwestycji ma być partnerstwo publiczno-prywatne. Nie bez powodu Kraków wiąże z taką formułą duże nadzieje. Ekspert Stanisław Albricht podkreśla, że zainteresowanie inwestorów nie maleje. To szansa dla Krakowa?

Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbył się w Krakowie, był miejscem wielopłaszczyznowej dyskusji ekspertów wokół tematu komunikacji szynowej w tym mieście. Główną osią panelu było metro, którego budowę chcą rozpocząć władze Krakowa. Stanisław Albricht, właściciel Pracowni Planowania i Projektowania Systemów Transportu Altrans, zajmujący się tematyką krakowskiego metra od 35 lat, był jednym z gości debaty. W rozmowie z portalem Transport-publiczny.pl podkreślił, że nie maleje zainteresowanie prywatnych inwestorów omawianym projektem.

– Jest kilku inwestorów prywatnych chętnych do budowy krakowskiego metra w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Nie wiem, czy jest jakiś czynnik, który mógłby zniechęcić prywatnych inwestorów do idei metra w Krakowie. Wielokrotnie wyrażali swoje zainteresowanie i ponawiali go, dlatego zapewne skalkulowani ryzyko uczestnictwa w takim projekcie i w ich kalkulacjach okazało się ono dochodowe. Nie ma jeszcze konstrukcji finansowania czy jakichkolwiek umów i negocjacji, ale myślę, że nie ma zagrożenia, że prywatni inwestorzy zrezygnują. To nie są firmy, które po raz pierwszy wchodzą na budowę metra – powiedział Stanisław Albricht.

Kraków nie jest w stanie finansowo prowadzić równolegle inwestycji w metro, tramwaje i kolej aglomeracyjną. Co do tego zgodni są zarówno przeciwnicy, jak i zwolennicy idei metra w Krakowie. Czy możliwy jest rozwój systemu tramwajowego i równoczesne budowanie metra? – Rozwój sieci tramwajowej ma nastąpić w niedługim czasie. Budowa metra mogłaby ograniczyć wydatki na tramwaj tam, gdzie byłyby one niepotrzebne, np. poprzez powielanie linii tramwajowych np. linia Meissnera – Mistrzejowice. Jednakże uważam, że połączenie Kurdwanowa z Zakopianką, wydłużenie linii z Bieżanowa do stacji kolejowej w Bieżanowie czy z Salwatora do Przegorzał to są kwestie, które będą musiały być realizowane niezależnie od metra. To będzie zależało przede wszystkim od możliwości finansowych – mówi Stanisław Albricht.

– Brak źródeł finansowania będzie oznaczał odsunięcie projektu w odległą przyszłość. Bez dofinansowania unijnego nie będzie mowy o starcie projektu krakowskiego metra. Jeżeli będzie finansowanie a Kraków nie zdążyłby przygotować projektu do realizacji, to miasto może zrealizować połowę projektu do końca perspektywy a dalszą część w kolejnej. Nie jest tak, że pierwsza linia musi powstać w całości w ciągu najbliższych 6-8 lat. Jest tyle różnych nieprzewidywalnych okoliczności, które mogłyby zaszkodzić, że jest to jednak bardzo optymistyczny scenariusz. Warto również dodać, że analizy wykazały, iż ruch samochodowy w Krakowie może zmniejszyć się średnio o dziesięć procent. Około 10% mieszkańców byłoby skłonnych przesiąść się z samochodu do metra. Przykład Warszawy pokazuje, że wszelakie prognozy zostały przekroczone. W tej chwili jest problem z tym, by wejść na peron metra. Jeżeli będziemy ostrożni, to te przewozy będą duże – kończy Albricht.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5