Od piątku 12 grudnia trwają wzmożone jazdy próbne na centralnym odcinku II linii metra. Aktualnie na linii jeździ dziewięć składów. – To są warunki zbliżone do normalnej eksploatacji – mówi Kinga Jabłonowska, rzecznik Siemensa, producenta składów Inspiro, które będą obsługiwać II linię.
W piątek 12 grudnia zostały wznowione jazdy próbne pociągów na centralnym odcinku II linii metra. – Sygnałem było pismo od generalnego wykonawcy, w którym stwierdzili możliwość przeprowadzenia wszystkich, całoliniowych testów – mówi Krzysztof Malawko, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego. W piątek wyjechały trzy składy Inspiro.
Liczba składów w ruchu została stopniowo zwiększona do dziewięciu w niedzielę. Dzisiaj w ruchu również jest dziewięć składów. Jeżdżą one jednocześnie, w ruchu ciągłym, także z maksymalną prędkością – 80 km/h. – Testy służą sprawdzeniu współpracy pociągów z linią – mówi Malawko. Sprawdzane są różne elementy, np. hamowanie, trzymanie odległości. Na II linii systemy sterowania ruchem umożliwiają
niemal automatyczne prowadzenie ruchu, w tym zawracanie na stacjach końcowych bez udziału maszynisty (który w tym czasie może przejść do przeciwległej kabiny).
Jazy próbne rozpoczęły się już w czerwcu. Odbywały się jednak z pojedynczymi składami, na poszczególnych odcinkach. – Obecne próby różnią się od wcześniejszych tym , że w jednym czasie jeździ dziewięć składów. To są warunki zbliżone do normalnej eksploatacji. Sprawdzane są wszystkie elementy infrastruktury, zasilanie w czasie jazdy „jeden pociąg za drugim”, a także współpraca wszystkich pociągów na raz – mówi Kinga Jabłonowska, rzecznik Siemensa, producenta składów Inspiro.
Wykonawca centralnego odcinka II linii metra zgłosił gotowość inwestycji do odbiorów 30 września br. Początkowo otwarcie było zapowiadane przez władze miasta na 14 grudnia. Termin ten wydawał się mało realny z uwagi na trwające odbiory. Jednocześnie 2 grudnia doszło do pożaru akumulatorów zasilania awaryjnego na stacji Rondo Daszyńskiego. To skłoniło władze
do większej ostrożności. Wstrzymano jazdy próbne i zapowiedziano sprawdzenie dokładne wszystkich akumulatorów. – Myślę, że termin oddania dla eksploatacji zostanie wydłużony o dobrych kilka tygodni – mówiła wtedy Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent miasta. Żaden termin oficjalnie nie został podany, ale według aktualnie krążących informacji centralny odcinek może zostać uruchomiony dla pasażerów na przełomie stycznia i lutego 2015 r.