Od piątku 28 października pasażerów warszawskiego metra wozi pierwszy skład Škoda Varsovia. W ciągu ok. tygodnia do ruchu ma zostać dopuszczony kolejny skład. Zwiększanie ich liczby otwiera kwestię ewentualnego wycofania pociągów rosyjskich – energochłonnych i czasochłonnych, jeżeli chodzi o przeglądy. – Będzie to robione stopniowo, wraz z dostawą pociągów Varsovia – i w zależności od potrzeb ruchowych. Temat pojawi się być może już w przyszłym roku – mówi Marek Sokołowski, członek zarządu Metra Warszawskiego.
Witold Urbanowicz, Transport Publiczny: Na tory wyjechała pierwsza Varsovia. W Warszawie są cztery składy. Kiedy kolejne pociągi będą mogły zostać skierowane do ruchu?
Marek Sokołowski, członek zarządu Metra Warszawskiego: Partner, firma Škoda, informuje nas, że kolejny skład będzie mógł zostać skierowany do ruchu za około tydzień. Następne pojazdy będą włączane do ruchu sukcesywnie.
Jaki jest w tej chwili kalendarz dalszych dostaw?Harmonogram przewiduje w tym roku dostawę łącznie 9 pojazdów – z uwzględnieniem czterech już obecnych w Warszawie. W przyszłym roku zaplanowano dostawy pozostałych 28 składów.
Czy zakończyły się już szkolenia pracowników?
Maszyniści zostali przeszkoleni już kilka tygodni temu. Jest pełna obsada.
Pociągi zostały skierowane do ruchu nieco później, niż zapowiadano. Jakie działania wobec dostawcy są przewidziane?
Regulują to zapisy umowy. Będziemy je realizować. Opóźnienia się zdarzają, to normalna kwestia w obrocie gospodarczym.
Czy już wiadomo, co z pociągami rosyjskimi? Czy i kiedy zostaną wycofane?Nie wycofujmy ich tak szybko. Będzie to robione stopniowo, wraz z dostawą pociągów Varsovia – i w zależności od potrzeb ruchowych. Jak powszechnie wiadomo, wszystkie pociągi wymagają stosownych przeglądów i napraw – w tym czasie, jeżeli wycofujemy jakiś skład, to musimy go czymś zastąpić. Temat stopniowego wycofania pociągów rosyjskich pojawi się być może już w przyszłym roku.
Mogą trafić do ukraińskich miast?Nie wiem, zobaczymy. Staramy się partnerom ukraińskim
pomóc, pracujemy wokół tego tematu.