Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro: Stacja Centrum Nauki Kopernik wreszcie gotowa. Mieni się błękitem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-11-2014
Ostatnia modyfikacja:
22-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro: Stacja Centrum Nauki Kopernik wreszcie gotowa. Mieni się błękitem
fot. WU
Wbrew wielu obawom stacja C-13 Centrum Nauki Kopernik (dawniej Powiśle) nie opóźni otwarcia metra. Stacja, której przewodnim kolorem jest błękit, nie odstaje już od innych przystanków. Przystanek wyróżnia się kilkoma unikalnymi rozwiązaniami.

Stacja Centrum Nauki Kopernik jest nietypowa – składa się z dwóch korpusów, znajdujących się po dwóch stronach drogowego tunelu Wisłostrady i połączonych pod tym tunelem, na poziomie peronu, trzema równoległymi tunelami. W sierpniu 2012 r. podczas drążenia pierwszego z nich doszło do poważnej awarii. Na teren budowy przedostały się nawodnione masy gruntu spod tunelu Wisłostrady, który tym samym został pozbawiony stabilnego podłoża. Wymusiło to wstrzymanie dalszych prac i zamknięcie tunelu drogowego, a także zmianę harmonogramu drążenia tuneli szlakowych II linii metra. Wykonawca musiał wypełnić pustkę pod podziemną drogą, a także ustabilizować i wzmocnić grunt. Budowa samej stacji musiała zostać wstrzymana na dłuższy czas.

Na chwilę przed zgłoszeniem przez wykonawcę gotowości do odbiorów obiektów centralnego odcinka II linii metra, co miało miejsce 30 września br., stacja wyraźnie odstawała stanem zaawansowania prac. Brakowało wielu paneli, prowadzone były prace instalacyjne. Stacja była jednak odbierana przez komisję Metra jako jedna z ostatnich, co pozwoliło budowniczym na uzupełnienie braków. Teraz już przystanek nie odstaje od innych.

Kolorem przewodnim jest błękit – znajduje to odzwierciedlenie w barwie szklanego wejścia (motylka) oraz w suficie oraz ścianach zatorowych na peronie. Panele boczne są ozdobione grafikami Wojciecha Fangora. Podwieszany sufit, jak na innych stacjach, tworzą pofalowane aluminiowe kubiki.

Charakterystycznym elementem stacji jest jej konstrukcja pod tunelem Wisłostrady. Peron w tym miejscu składa się z trzech części – równoległych, połączonych ze sobą i zaokrąglonych tuneli. W Zamiast typowych kolumn kielichowych znajdują się otwory wykute w przestrzeni pomiędzy wcześniej drążonymi tunelami. Innym ciekawym elementem są obudowy szybów schodów ruchomych – tworzące półokrągłe tunele świetlne z panelami szklanymi, za którymi są ukryte nieregularnie rozmieszczone punkty świetlne. Mad zachodnim szybem góruje świetlik, który przepuszcza światło naturalne bezpośrednio na peron.

Stacja znajduje się pod skwerem na południowo-wschodnim narożniku skrzyżowania Wybrzeża Kościuszkowskiego i Mostu Świętokrzyskiego. W bezpośredniej bliskości znajdują się bulwary Wiślane. Jeden z tuneli stacji prowadzi na drugą stronę Wybrzeża Kościuszkowskiego.

Cały odcinek II linii metra znajduje się w trakcie odbiorów. Inspektorzy Metra nie wykryli żadnych wad istotnych, które mogłyby zagrozić otwarciu. Teraz obiekty są sprawdzane przez służby państwowe. W miniony piątek metro odwiedzała zaś premier Ewa Kopacz. Otwarcie zapowiadane jest na 14 grudnia br.


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. Martyn Janduła


fot. Martyn Janduła


fot. WU

 
fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Metro: Jest wariant dobudowy stacji na I linii bez większych utrudnień

Przestrzeń

Metro: Jest wariant dobudowy stacji na I linii bez większych utrudnień

Witold Urbanowicz 23 listopada 2022

Metro: Piąta Varsovia już w Warszawie

Komunikacja

Metro: Piąta Varsovia już w Warszawie

Redakcja/inf. pras. 21 listopada 2022

Zobacz również:

Metro na Karolin: Rozmowy na szczycie, rozstrzygnięcia nie ma

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rozmowy na szczycie, rozstrzygnięcia nie ma

Witold Urbanowicz 12 października 2022

Metro na Bródno: Jest jedno z siedmiu pozwoleń

Przestrzeń

Metro na Bródno: Jest jedno z siedmiu pozwoleń

Witold Urbanowicz 09 września 2022

Ostatnia stacja II linii metra z pozwoleniem na budowę

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Metro: Jest wariant dobudowy stacji na I linii bez większych utrudnień

Przestrzeń

Metro: Jest wariant dobudowy stacji na I linii bez większych utrudnień

Witold Urbanowicz 23 listopada 2022

Metro: Piąta Varsovia już w Warszawie

Komunikacja

Metro: Piąta Varsovia już w Warszawie

Redakcja/inf. pras. 21 listopada 2022

Zobacz również:

Metro na Karolin: Rozmowy na szczycie, rozstrzygnięcia nie ma

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rozmowy na szczycie, rozstrzygnięcia nie ma

Witold Urbanowicz 12 października 2022

Metro na Bródno: Jest jedno z siedmiu pozwoleń

Przestrzeń

Metro na Bródno: Jest jedno z siedmiu pozwoleń

Witold Urbanowicz 09 września 2022

Ostatnia stacja II linii metra z pozwoleniem na budowę

Prawo & Finanse

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5