Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro przygotowuje się do wymiany schodów na Centrum. Spore utrudnienia

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-11-28 17:43
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Metro przygotowuje się do wymiany schodów na Centrum. Spore utrudnienia
fot. WU
Metro Warszawskie przygotowuje się do skomplikowanej operacji, jaką będzie wymiana sześciu ciągów schodów ruchomych w południowej głowicy stacji Centrum. W tej chwili nie wiadomo jeszcze, czy utrudnienia ograniczą się wyłącznie do zamknięcia wejść od strony patelni. Spółka musi uzyskać opinię strażaków, czy w czasie prac zachowane zostaną wymagane prawem długości dróg ewakuacyjnych. Jeśli nie – konieczne będzie zamknięcie jednego peronu bądź całej stacji.

Metro Warszawskie niedawno zleciło wykonanie analizy w sprawie wymiany sześciu ciągów schodów ruchomych w południowej głowicy stacji metra Centrum, prowadzących na tzw. patelnię. Opracowanie wykazało zasadność takiej operacji: to najbardziej oblegane schody w metrze (niewykluczone, że i w całej Polsce). Są eksploatowane od ponad 20 lat. Występuje już spory problem z dostępnością części zamiennych. Zdarza się, że trzeba je specjalnie dorabiać, co wydłuża czas napraw.

– Rozpatrywane są dwa warianty: wymiany samych urządzeń bądź wymiany schodów wraz z ostoją (stalową konstrukcją, na której opierają się schody – wspólną dla wszystkich schodów w jednej głowicy). Wybór wariantu zależy od stanu ostoi, a ten poznamy dopiero wtedy, gdy rozbierzemy schody – mówi Marek Sokołowski, członek zarządu Metra Warszawskiego.

Operacja będzie wymuszała ograniczenia w funkcjonowaniu stacji, gdyż zakres prac wymusza zamknięcie jednocześnie wszystkich schodów w danej głowicy. – Wymiana będzie wymagała zamknięcia danego wyjścia w całości. Potrzebujemy co najmniej trzy miesiące dla jednej głowicy. Rozpatrywane są dwa warianty realizacyjne: prace oddzielnie na jednej, a potem drugiej głowicy stacji albo dwie głowice na raz – wskazuje Sokołowski. Okres utrudnień będzie determinowany przez zakres prac.

W tej chwili nie jest też wykluczony scenariusz, zgodnie z którym z ruchu będą musiały zostać wyłączone dany peron bądź cała stacja. – Musimy wykonać analizę strażacką w sprawie warunków użytkowania stacji i zachowania wymaganej długości dróg ewakuacyjnych w momencie zamknięcia południowych wejść – mówi Marek Sokołowski. Jeśli analiza wykaże, że możliwe jest bezpieczne funkcjonowanie stacji, obsługa pasażerów będzie odbywać się przez głowicę północną – na patelnię pasażerowie dostaną się przez antresolę nad peronami, prowadzącą do środkowego pawilonu wejściowego.

Jak dodaje Metro, wymiana – jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem – miałaby zostać wykonana w 2021 r. – Musimy przeprowadzić uzgodnienia z jednostkami miejskimi, potrzebny też jest czas na przeprowadzenie postępowania przetargowego – mówi Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego. Operacja wymaga też szeregu ustaleń logistycznych, w tym m.in. sposobu dostawy nowych elementów o sporych gabarytach – niewykluczone, że konieczne będzie np. częściowe zdemontowanie pawilonów wejściowych.

– Prace chcielibyśmy przeprowadzić w okresie wakacyjnym, kiedy liczba pasażerów jest mniejsza – dodaje Marek Sokołowski. – Mamy nadzieję, że schody po wymianie będą nam dobrze służyć przez co najmniej 25-30 lat – mówi członek zarządu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Dworzec w Katowicach wreszcie z działającymi schodami

Przestrzeń

Dworzec w Katowicach wreszcie z działającymi schodami

Witold Urbanowicz 04 września 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5