Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa: Skoda wygrywa przetarg na dostawy do 45 pociągów metra

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2018-06-20 16:20
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Skoda wygrywa przetarg na dostawy do 45 pociągów metra
Pociąg Skody i Wagonmaszu dla Petersburgafot. Alex Alex Lep, domena publiczna
Metro Warszawskie rozstrzygnęło przetarg na dostawę do 45 nowych pociągów. Zwycięzcą została Skoda, która pokonała konkurentów w kryterium ceny i systemu utrzymania pojazdu. Wynik postępowania nie jest ostateczny i otwiera drogę do dalszej walki między producentami w drodze odwołań.

 Przedmiotem wielkiego przetargu ogłoszonego w maju 2017 r. jest dostawa 45 nowych jednoprzestrzennych elektrycznych zespołów trakcyjnych złożonych z sześciu wagonów. W zamówieniu podstawowym przewidziano dostawy 37 fabrycznie nowych pociągów, czyli 222 wagony, w tym 74 z kabiną maszynisty. Opcja przewiduje natomiast dostawy dalszych ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych, co przekłada się na 48 wagonów, w tym 16 z kabiną maszynisty.

W październiku 2017 r. minął termin składania ofert. W postępowaniu wystartowało pięć podmiotów. Najtańszą ofertę złożyła Skoda z kwotą 1,308 mld zł netto (bez podania kwoty brutto) na całe zamówienie z opcją, drugie miejsce zajął zaś Stadler z kwotą 1,656 mld zł brutto (1,364 mld zł netto). Najdroższe okazało się natomiast konsorcjum Siemens i Newag, które dostarczało obecnie jeżdżące w stolicy pojazdy Inspiro. Firmy zaproponowały kwotę 2,213 mld zł brutto (1,799 mld zł netto), o ponad pół miliarda złotych przekraczając zaplanowany budżet.

Dzisiaj Metro Warszawskie rozstrzygnęło postępowanie. Zwycięzcą postępowania zostało konsorcjum Skoda Transportation i Skoda Vagonka.  Cena decydowała o wyborze zaledwie w 50%. Pozostałe punkty można było otrzymać za zużycie energii (24%), system utrzymania pojazdu (22%) oraz ekologię (4%). Pod uwagę brane były m.in. okres międzyprzeglądowy oraz przebieg między naprawami okresowymi. Jeżeli chodzi o ekologię punktowane było występowanie zamkniętego łożyskowania zestawów kołowych oraz sprężarki suchej. W sumie Skoda zdobyła 97,62 pkt. Następną pozycję w kolejności, jeżeli chodzi o ogólną liczbę punktów, zajmuje Stadler (87,95), a o trzecie miejsce rywalizują CAF (75,95 pkt) oraz Siemens i Newag (75,75 pkt). Stawkę zamyka Alstom Konstal (63,07 pkt). Oferta Skody okazała się najlepsza w kryterium ceny (50 pkt) oraz systemu utrzymania pojazdu (21,88 pkt). Jeżeli chodzi o cenę, następne w kolejności miejsca zajęli Stadler (48,53 pkt), CAF (45,96 pkt), Alstom Konstal (44,74 pkt), Siemens i Newag (36,33 pkt), natomiast w kryterium utrzymania pojazdu za Skodą plasują się Siemens i Newag (14,73 pkt), Alstom Konstal (14,33 pkt), Stadler (11,42 pkt) i CAF (9,87 pkt). W kryterium zużycia energii najlepszy był Stadler (24 pkt). Kolejne pozycje zajmują Skoda (21,74 pkt), Siemens i Newag (20,69 pkt), CAF (16,12 pkt) oraz Alstom Konstal (0,0 pkt). Wszyscy dostali maksymalną liczbę puktów w kryterium ekologia (4 pkt). 

Rozstrzygnięcie przetargu przez długi czas było blokowane przez walkę formalną producentów. Siemens domagał się odtajnienia ofert konkurentów. Choć Krajowa Izba Odwoławcza opowiedziała się po stronie Siemensa, ci odwołali się do Sądu Okręgowego. Dopiero w czerwcu sąd wydał wyrok, utrzymując w mocy orzeczenie KIO. To otworzyło Metru drogę do rozstrzygnięcia.

Wynik przetargu nie jest ostateczny. Konkurenci mają prawo do składania odwołań – najpierw do Krajowej Izby Odwoławczej, a następnie do Sądu Okręgowego. Biorąc pod uwagę wielkość zamówienia, wątpliwe wydaje się, żeby firmy nie skorzystały z wszystkich dopuszczonych metod walki o kontrakt. Tak się stało z przetargiem Tramwajów Warszawskich na dostawy do 213 nowych tramwajów. Pierwotnie wygrała go Skoda (choć postępowanie zostało unieważnione z powodu przekroczenia budżetu). Konkurenci skutecznie podważyli jednak ofertę Skody, zarzucając producentowi zaoferowanie nierealnych warunków zużycia energii. Sprawa tego przetargu nadal nie jest rozstrzygnięta.

Pojazdy sześciowagonowe muszą być wyposażone w systemy w pełni współpracujące z systemami i urządzeniami infrastruktury I i II linii metra w Warszawie. Wykonawca musi uzyskać też w UTK świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego oraz przeszkolić maszynistów. Na realizację całego zamówienia przewidziano 53 miesiące. Pierwszy pociąg, zgodnie z przetargiem, powinien zostać dostarczony w ciągu 20 miesięcy od zawarcia umowy. Dodatkowo w ciągu 30 miesięcy od daty podpisania umowy Metro Warszawskie będzie mogło podjąć decyzję o rozszerzeniu zamówienia o kolejnych 8 składów.

Nowy tabor jest kupowany z myślą o obsłudze nowych odcinków II linii metra oraz zastąpieniu pociągów rosyjskich. Ewentualne dalsze odwołania nie powodują zagrożenia dla obsługi powstających odcinków II linii metra na Wolę i Targówek, których realizacja ma zakończyć się w 2019 r. Obecnie Metro dysponuje nadmiarową liczbą pociągów i w razie opóźnień może po prostu przesunąć termin planowanego wycofania z ruchu składów rosyjskich, które jeżdżą na I linii. 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Pesa bez metra. „To nie jest ten moment”

Komunikacja

Pesa bez metra. „To nie jest ten moment”

Jakub Madrjas 04 marca 2018

Czesi dostarczą lokomotywę dla Metra Warszawskiego

Komunikacja

Czesi dostarczą lokomotywę dla Metra Warszawskiego

Witold Urbanowicz 01 marca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5