Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Metro odebrało system informacji. Będzie bardziej automatyczny

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-01-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Metro odebrało system informacji. Będzie bardziej automatyczny
fot. WU
Metro Warszawskie odebrało zmodyfikowany system informacji pasażerskiej (SIP) na stacjach. Umożliwi on m.in. automatyczne wyświetlanie informacji w sytuacjach awaryjnych. Na pełną funkcjonalność przyjdzie jednak nieco poczekać.

Alstom czy Inspiro

Zasadnicze prace zostały przeprowadzone przed końcem 2013 r. Teraz na wszystkich stacjach został zunifikowany sposób wyświetlania treści i jest zbieżny ze stosowanym już wcześniej na stacjach Politechnika, Centrum, Plac Wilsona i Marymont. Z ekranów zniknęły linijka z trasą (tę pasażerowie mogą sprawdzić na statycznych schematach) oraz kierunek jazdy najbliższego pociągów.


Stary sposób wyświetlania treści, fot. WU

Teraz na ekranach wyświetlane są dwa najbliższe pociągi z szacowanym czasem do przyjazdu. Dzięki temu w razie tłoku czy opóźnienia pasażerowie mają od razu informację o przyjeździe drugiego z kolei składu. Wyświetlana jest też ikona obrazująca rodzaj taboru – niektórzy niepełnosprawni, zwłaszcza na ciężkich wózkach elektrycznych, mają bowiem problem z dostaniem się do konkretnych typów pociągów na określonych stacjach. Miejsce kierunku zastąpiła bardziej precyzyjna i lepiej wyeksponowana nazwa stacji docelowej. Oprócz tego pokazywane są numer toru, numer i nazwa stacji. – Forma i treść informacji zostały uzgodnione z Zarządem Transportu Miejskiego – zaznacza Krzysztof Malawko, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.

W razie awarii


Poprawić się ma też obsługa zdarzeń awaryjnych i zmian w organizacji ruchu. Dotychczasowy system, jak się okazało, nie radził sobie z wyświetlaniem informacji w nietypowych sytuacjach. W przypadku np. wprowadzenia kursowania pociągów w pętlach system łapał informacje z drugiej pętli, wyświetlając tym samym złą trasę, kierunek oraz zazwyczaj zawyżony czas oczekiwania na pociąg. Innymi słowy w momentach, kiedy taki system powinien być najbardziej przydatny, stawał się bezużyteczny, a nawet mylący czy dezorientujący dla pasażerów.


Nowy sposób wyświetlania treści, fot. WU

Na bazie doświadczeń z metra oraz stacji SKM Trójmiasto, gdzie są instalowane podobne ekrany, firma Kontron, która wdrażała SIP, przygotowała modyfikację całego systemu ze zmianą oprogramowania. – Nowy system umożliwi na bieżąco, w przypadku awarii i utrudnień, informowanie o zmianach w kursowaniu metra. Ponadto będzie podłączony pod Dźwiękowy System Ostrzegania, co umożliwi nadawanie automatycznych komunikatów [z syntezatora]– mówi Krzysztof Malawko.

Zmodyfikowany SIP jest w większym stopniu powiązany z systemem sterowania ruchem. W momencie, gdy dyspozytor w Centralnej Dyspozytorni wprowadzi skróconą pętlę kursowania pociągów (np. poprzez kliknięcie na schemacie linii określonych stacji), to informacja o zmienionej organizacji ruchu i stacji końcowej pojawi się na peronach automatycznie. System samoczynnie doda też czas oczekiwania na pociąg w przypadku awarii (krótkotrwałe / czasowe wstrzymanie ruchu). Gdy zostanie wprowadzona krótsza, zmieniona relacji pociągu, nazwa stacji docelowej będzie pulsowała – normalne kursy do Kabat lub Młocin będą wyświetlane jako tekst statyczny.


fot. WU

Dyżurny stacji będzie miał możliwość nadawania komunikatów zarówno po polsku, jak i angielsku w formie zapętlonej nawet co pół minuty. Pracownicy będą mogli też konfigurować wygląd szaty graficznej na poszczególnych monitorach w zakresie wyświetlania treści stałych.

Trzeba przeszkolić

Informacje na stacjach wyświetlają się już w nowej szacie graficznej, ale na wdrożenie pełnej funkcjonalności – zwłaszcza obejmującej sytuacje awaryjne – przyjdzie jeszcze poczekać. – Musimy przeszkolić dyżurnych stacji z obsługi systemu. Z uwagi na zmianowy i zarazem ciągły tryb pracy metra jest to proces czasochłonny – wyjaśnia Krzysztof Malawko. System powinien ruszyć na dobre w II kwartale tego roku.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Komunikacja

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Jakub Rösler 12 października 2021

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Przestrzeń

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 08 października 2021

Zobacz również:

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Komunikacja

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Jakub Rösler 12 października 2021

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Przestrzeń

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 08 października 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5